Låta nån provköra.

låt den stackars nissen testa hojjen...kommer han inte tillbaka så oj farbror polisen jag stod och putsade mig hoj sen kom det en jeppe med kniv och bad om nycklarna man är ju rädd för vassa saker så jag gav honom dem sen stack han...vips så är det stöld och försäkringen borde lösa ut.

Man kan ju kanske skalla garagedörren en gång med så man har ett jack i pannan så har man fått ett slag i huvet...enkelt. fattar inte folk som ringer och säger jag gav honom nyckeln...
 
Jag sålde en V-Max en gång i tiden. Den köparen var och tittade två gånger innan han bestämde sig.
Han inte ens startade hojen någon gång :kocko trots att jag hade påpekat att den lät lite mycket pga ett relativt öppet avgas.

Han gav mig pengar och RULLADE in hojen i en skåpbil.

Vilken tur att man hade rent samvete
 
MrRoos skrev:
låt den stackars nissen testa hojjen...kommer han inte tillbaka så oj farbror polisen jag stod och putsade mig hoj sen kom det en jeppe med kniv och bad om nycklarna man är ju rädd för vassa saker så jag gav honom dem sen stack han...vips så är det stöld och försäkringen borde lösa ut.

Man kan ju kanske skalla garagedörren en gång med så man har ett jack i pannan så har man fått ett slag i huvet...enkelt. fattar inte folk som ringer och säger jag gav honom nyckeln...

Är det inte bättre att försöka förhindra stölden istället?

Jag föreslår:
Vid överlämnande av pengar skrivs ett provkörningskontrakt. Om köparen inte är nöjd efter en tur på säg 10km får han komma tillbaks och hämta pengarna igen.
 
jag skrev att flickvän skulle lämnas som pant mest på ett ironiskt sätt så att folk skulle förstå att jag inte vill lämna ut hojen hur som helst..

självklart ska folk få provköra men på mina villkor.. passar det inte personen som är intresserad så fine! tycker inte det var speciellt spydigt.. bättre att skriva det i annonsen än att ta det på plats när folk kanske inte är med på vad som gäller!så tänkte jag..

det är ändå min hoj som ska ut på provkörning.. har rätt att "skydda" mig mot gangsters som drar iväg! eller??:va
 
skövde_pöjk skrev:
jag skrev att flickvän skulle lämnas som pant mest på ett ironiskt sätt så att folk skulle förstå att jag inte vill lämna ut hojen hur som helst..
Nämen vafan va det ironi :rolleyes:
Jag som hoppades på att jag skulle kunna få min gamla :tuttar utbytt mot en fin Agusta :4skrika :hihi
 
MrRoos skrev:
låt den stackars nissen testa hojjen...kommer han inte tillbaka så oj farbror polisen jag stod och putsade mig hoj sen kom det en jeppe med kniv och bad om nycklarna man är ju rädd för vassa saker så jag gav honom dem sen stack han...vips så är det stöld och försäkringen borde lösa ut.
...
Han behöver inte slå ner dig för att de ska va stöld, om du lånar min hoj och aldrig lämnar tillbaka den så är det inga problem att anmäla det som stöld.
Däremot... va ska du göra om testpiloten kraschar den ? han har ingen skyldighet att betala skadorna, eller om du har helförsäkrat, glöm att han pröjsar självrisken..

Dez skrev:
Är det inte bättre att försöka förhindra stölden istället?
Jag föreslår:
Vid överlämnande av pengar skrivs ett provkörningskontrakt. Om köparen inte är nöjd efter en tur på säg 10km får han komma tillbaks och hämta pengarna igen.
Som sagt, egenihopsnickrade special kontrakt håller sällan i rätten. och återigen... kvaddar han så e det säljaren som står med lång näsa... :(
 
SuperSport skrev:
Nämen vafan va det ironi :rolleyes:
Jag som hoppades på att jag skulle kunna få min gamla :tuttar utbytt mot en fin Agusta :4skrika :hihi

hehe ja endel har kanske ilite svårt att se det roliga i det.. :pannkyss jag har redan en :tuttar skrev som sagt bara för att folk skulle fatta att jag menar allvar!
 
Hur vanligt är det egentligen att nån sticker med hojen ?

Personligen skulle jag aldrig köpa en hoj som jag inte fick provköra,skulle bli rejält misstänksam istället.

Vill ni inte låta köparen provköra skjutsa han istället runt kvarteret då så han får se att allt är ok.


Generellt finns det nog fler oärliga säljare än köpare...
 
Ett problem är ju om man låna ut hojen och de aldrig kommer tillbaka, men ett värre problem är ju om de vurpar med hojen.
Då gäller det att ha pengarna i hand eller ett riktigt seriöst papper skrivet.
Det hjälper ju föga med att man har en medåkare vid ett sådan tillfälle.
Även om han betalar självrisken, så står du med en trasig hoj som skall repareras och det tar x antal månader och du kan inte sälja, vilket betyder att du inte kan köpa en ny, vilket betyder att du är utan hoj :mad:

Provkörningar är skit !
 
Göran skrev:
Ett problem är ju om man låna ut hojen och de aldrig kommer tillbaka, men ett värre problem är ju om de vurpar med hojen.
Då gäller det att ha pengarna i hand eller ett riktigt seriöst papper skrivet.
Det hjälper ju föga med att man har en medåkare vid ett sådan tillfälle.
Även om han betalar självrisken, så står du med en trasig hoj som skall repareras och det tar x antal månader och du kan inte sälja, vilket betyder att du inte kan köpa en ny, vilket betyder att du är utan hoj :mad:

Provkörningar är skit !
:tummenupp
Precis..... vurpan är nog det störtsa problemet. När jag var iväg med farsan å han köpte sin första blade. De va sent på året, kallt å mörkt å så fråga säljaren om han ville ta en provtur... jag fatta inte. Tänker inte säljaren ens tanken på att det väldigt lätt kan gå åt helvete :va
(farsan tackade nej till provkörning, köpte ändå)
 
fezt skrev:
Som sagt, egenihopsnickrade special kontrakt håller sällan i rätten. och återigen... kvaddar han så e det säljaren som står med lång näsa... :(

Varför det? Krachar köparen gör det ju inget om kontraktet inte håller.
 
Dez skrev:
Varför det? Krachar köparen gör det ju inget om kontraktet inte håller.
Aj, missförstod dig, såg inte att du skrev "vid överlämnande av pengar"
Trodde du menade att man skulle skriva ett kontrakt som skulle innebära att köparen ska pröjsa den eventuella kraschen....

Ska kanske köpa glasögon snart... :3freak
 
fezt skrev:
Aj, missförstod dig, såg inte att du skrev "vid överlämnande av pengar"
Trodde du menade att man skulle skriva ett kontrakt som skulle innebära att köparen ska pröjsa den eventuella kraschen....

Ska kanske köpa glasögon snart... :3freak

Är nog bäst :tummenupp

Det som eventuellt skulle kunna hända är ju att säljaren inte vill ta tillbaks hojen efter provkörning, och då ligger ju köparen lite shitty till.

DOck måste det väl ändå vara bättre för köparen på detta sätt än att köpa hojen helt oprovkörd?
Känns som att säljaren ska ha fått ett extremt överpris för hojen om han är beredd att gå till rätten istället för att ta tillbaks hojen.
 
Som sagts många gånger tidigare.

*Se till att få identifikation av bra slag (pass, kk, identitetskort)
*"pengar" på bordet - Postväxel el kontanter
*Lite soppa i fordonet.
*Kompis som hänger efter på egen hoj (Om möjligt)
*Kolla upp reg nummer på det fordon som Köparen kommer i.
*ELLER bestäm att DU kommer HEM till honom och visar hojen. Be om HEMnummer för att ringa när du är framme, kolla upp det.

Om man förklarar situationen och riskerna varför man gör på detta vis, så skulle nog ingen ren köpare tycka att det är fel, snarare att man visar prov på kunskap och seriositet.
 
amullo skrev:
*ELLER bestäm att DU kommer HEM till honom och visar hojen. Be om HEMnummer för att ringa när du är framme, kolla upp det.

fan skulle föreslagit det istället för att tuffa 120mil tor till stockholm . han kunde ju kommit hem till mig. :huvet
 
fezt skrev:
Han behöver inte slå ner dig för att de ska va stöld, om du lånar min hoj och aldrig lämnar tillbaka den så är det inga problem att anmäla det som stöld.

Problemet uppkommer dock att få försäkringsbolaget att betala ersättning om du GAV killen nycklarna. Har läst om flera här på SH som råkat ut för testpiloter som aldrig kommit tillbaka när de sen ringer FSB får de inte en krona eftersom de gav nycklarna till killen att provköra.

Ramlar han/hon med hojjen är det ju bra mycket jobbigare men allvarlig jag hade inte gett någon 60papp och testat deras hoj. Låter vanskligt.

amullo skrev:
Som sagts många gånger tidigare.

*Se till att få identifikation av bra slag (pass, kk, identitetskort)
*"pengar" på bordet - Postväxel el kontanter
*Lite soppa i fordonet.
*Kompis som hänger efter på egen hoj (Om möjligt)
*Kolla upp reg nummer på det fordon som Köparen kommer i.
*ELLER bestäm att DU kommer HEM till honom och visar hojen. Be om HEMnummer för att ringa när du är framme, kolla upp det.

Om man förklarar situationen och riskerna varför man gör på detta vis, så skulle nog ingen ren köpare tycka att det är fel, snarare att man visar prov på kunskap och seriositet.

Sista tipset är ju klockrent i alla fall om man bor hyfsat nära. Är ju jobbigt att åka en 50mil för att visa upp sin hoj :-)
 
Finns faktiskt ingen anledning att provköra om hojen är fin förens affären är i princip klar. Skillnad om den är klotad då kan det vara bra med körning så man kan känna så allt är ok. Men en halvny oklotad hoj.

Det finns inga garrantier om han kör omkull och du står där med självrisk och trasig hoj. Så enklaste är Pengar på bordet hela beloppet, minimalt med soppa och någon som åker med på egen hoj/bil. Vet en kille som la sin mobil dold i en bil som skulle provköras. Vid ev stöld så går bilen att spåra med gps typ.

Du kan inte vara nog försäker så ta flickvän, bilnycklar, pengar och id som säkerhet sätter de sej emot så kan de ju köpa en annan hoj.
 
pratas en del om postväxel här...
hur funkar dessa?

jag köpte med nån bankväxel när ja inhandlade min hoj, å då satte jag säljarens namn på den, å förde över siåsåmkt pengar... men hur kan man kolla att en postväxel etc e giltig samt hur ser jag som köpare till att den som jag ger växeln till inte springer å löser in den medans jag e borta???

osv.. har dålig koll på hur sånt funkar
 
En postväxel "köper" du av banken för det belopp du vill ha på den. Vid köpet anges den person som kan lösa ut den emot kontatnter på ett bankkontor.
För att ha ryggen fri brukar man skriva sig själv som mottagare, och när sedan affären blir av så skrivar man på postväxeln med sin signatur och under den skriver man "Överlåtes till Nisse Karlsson" (eller vad nu säljaren råkar heta.)
Sedan kan säljaren gå till banken och lösa in postväxeln emot cash.


heimdal skrev:
pratas en del om postväxel här...
hur funkar dessa?
 
heimdal skrev:
pratas en del om postväxel här...
hur funkar dessa?

hur ser jag som köpare till att den som jag ger växeln till inte springer å löser in den medans jag e borta???

osv.. har dålig koll på hur sånt funkar

gör affären på helgen, inga banker som har öppet då :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top