Låta annan köpa åt en?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.
Jag bor i Örebro och ska låta en kompis nere i skåne (där jag är uppväxt) kolla på en bil åt mig. Om den är bra ska han köpa den. Han är dessutom mer kunnig än jag på området.
Hur går man till gällande köpet? Bilen ska inte skrivas på honom utan direkt på mig. Hur gör man?

Vet att det inte gäller mc, men mycket möjligt att det blir likadant med det till våren också då jag inte kan alls mycket motormässigt...

Tack!

Låt honom köpa den och du köper den av honom. Vore jag säljare och någon börjar jiddra om att någon annan skall ha fordonet egentligen så drar jag öronen åt mig och stoppar affären.

Men det är jag det.

det är väl bara att han fyller i dina uppgifter på pappren som ni skickar till vägverket. svårare än så är det inte , kvitto kan ju nuvarande ägaren skriva under o låta din vän se övert så kan ju du kleta ner ditt namn efteråt

det är väl bara att han fyller i dina uppgifter på pappren som ni skickar till vägverket. svårare än så är det inte , kvitto kan ju nuvarande ägaren skriva under o låta din vän se övert så kan ju du kleta ner ditt namn efteråt

Nya ägaren ska skriva på ägarbytet. Håller med föregående talare, det hade inte blivit affär med mig heller.

undrar mest hur pigg säljaren är på att föra över bilen på mig om jag inte är där... Fast får han pengarna direkt så är det väl iofs inga problem.
Man skulle kunna ge honom pengar o sen hämta bilen på helgen, men det känns heller inte så bra...

Last edited:

Måste ju signeras också och det klassas som bedrägeri att skriva en falsk signatur. Tror t.o.m att det är grovt bedrägeri.
Bättre att låta kompisen köpa den och du köper den sedan av honom/henne.

/R

köp o skriv den på dig om de går bra för ägaren. mig hade de inte spelat nån roll.

Din kompis får väl skriva på som ägare, sen när papprena kommer hem till honom så skriver ni över bilen på dig.

Tack för svaren. Hittade lite fakta på annat ställe också.
Känns som lättast att kanske ge handpenning och hämta 2 dar senare. Beror helt på vad säljaren säger. Tycker inte min kompis ska behöva strula pga mig. Räcker att han får besvär att titta på den åt mig.

Mvh

Skulle jag godta att någon annan skall ha bilen än den som är på plats skulle det minst krävas förvarning, en fullmakt och någon tydlig pekare på ett eller annat officiellt dokument som säger att det är OK att göra på det sättet.

Förmodligen skulle ingen kunna övertyga mig om den saken. Låt polaren bli ägare i två dagar och sedan "köper" du bilen av honom.

köp o skriv den på dig om de går bra för ägaren. mig hade de inte spelat nån roll.

I agree. Brukar inte vara nått problem, bara man får alla pengar på plats. Prata med dom innan han åker dit så dom vet om det.

Du har tittat på en specifik bil, med en säljare bara ringa och fråga om det är lugnt att han får pengar men han ger din polare ägarbevisen och han ger dom till dig så du kan skriva under.
Skulle jag vart förvarnad och få alla pengar så är det bara köra på det.

Din polare behöver bara skriva dina uppgifter och sen skriva ditt namn i signaturen.

Har gjort så massor av ggr och det är inget fel i det och jag skulle tycka det var heltskumt om säljaren gnällt.
Har även köpt 2 bilar genom handlare på samma sätt att en vän varit och kollat eller att jag gjort åt en annan. Aldrig nåt gnäll.

Din polare behöver bara skriva dina uppgifter och sen skriva ditt namn i signaturen.

Har gjort så massor av ggr och det är inget fel i det och jag skulle tycka det var heltskumt om säljaren gnällt.
Har även köpt 2 bilar genom handlare på samma sätt att en vän varit och kollat eller att jag gjort åt en annan. Aldrig nåt gnäll.

bedrägeri :D hela sverige är ett bedrägeri land, gör som många säger,be han skriva ditt namn Har gjort det massor av gånger

Hur krångligt kan det vara??
Bilen betalas och din kompis får kvitto på betalningen.
Förra ägaren signar reg-beviset och lämnar det till din kompis som sedan ger det till dig. Du fyller i och skriver under som köpare och skickar till vv.

Spelar väl absolut inte nån roll vad det skrivs för namn på ägarbytet när man säljer..
bara man får pengar direkt av köparen och inte står kvar själv som ägare efteråt...

Hur krångligt kan det vara??
Bilen betalas och din kompis får kvitto på betalningen.
Förra ägaren signar reg-beviset och lämnar det till din kompis som sedan ger det till dig. Du fyller i och skriver under som köpare och skickar till vv.

enkelt å bra..:tummenupp

Last edited:
Måste ju signeras också och det klassas som bedrägeri att skriva en falsk signatur. Tror t.o.m att det är grovt bedrägeri.

/R

Det klassas inte ett skit som bedrägeri om man har tillåtelse av signaturägaren.:)

Annars hade alla Sveriges kungar suttit i finkan, då de skriver/skrev under saker med stämpel som annan person stämplade :tungan

när jag lät en snubbe importera en bil till mej ifrån tyskland, så skickade dom hit ägar papperna så fick ja skriva på, va ju vänligt gjort, slapp ja en extra "ägare på papperet"

Det är en helt annan sak att skriva på åt någon annan när man köper åt dem. Bedrägeri blir det om du säljer utan tillstånd och skriver under som någon annan.

/R

Nja, det är helt legalt och skriva under någon annans namnteckning.
Bara o faxa över en fullmakt åt din polare så e det klart.

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats