Låt planeten andas ut!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Låt Planeten andas ut!

Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.

Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55
- 20:00 den 1 februari 2007. Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi. Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar. Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.

Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus under 5 minuter (19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Självklart kan du låta energin vara avstängd längre...
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning och vår jord kommer att tacka oss...

M.V.Hälsningar
Din Planet

Det där är bara vilseledande taktik från Ryssen, så de kan invadera oss under de fem minuterna när radar, flyg m.m. inte är igång... :gnissla :tungan

Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus under 5 minuter (19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Kunde dom inte valt en sommardag istället, och inte mitt i middagen?

Jag ställer upp 2 feb 01:00 till 01:05 istället, men undataget uppvärmningen av huset.

/Klappa sig på axeln

Låt Planeten andas ut!

Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.

Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55
- 20:00 den 1 februari 2007. Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi. Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar. Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.

Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning och vår jord kommer att tacka oss...

M.V.Hälsningar
Din Planet

undra hur de har tänkt sig att alla fabriker med mera ska vara avstängda under dessa 5 minuterna, för mig veterligen tar det en liten stund att starta dessa igen :D

Jaaa, undrar hur det kommer att gå.... människan har ju blivit beroende av el.

undra hur de har tänkt sig att alla fabriker med mera ska vara avstängda under dessa 5 minuterna, för mig veterligen tar det en liten stund att starta dessa igen :D
Bra poäng! Speciellt processindustrier är extremt känsliga för avbrott i elförsörjningen. En spänningsdipp kan kosta tiotals miljoner kronor. Jag tror knappast att industrier kommer att stänga av verksamheten i fem minuter för att rädda miljön. :D Dessutom är det tveksamt om det i de fallen skulle ha någon positiv verkan för miljön.

Sen att bilarna skulle stanna på motorvägen är väl inte heller särskilt troligt. Det är ju som bekant transporterna som orsakar mest koldioxidutsläpp. Stannar man fem minuter så blir ju enda skillnaden att man kommer fram fem minuter senare. Blir ju ingen positiv inverkan. Flygplanen lär ju knappast gå ner för landning under de fem minuterna.

Om man stänger av värmen i huset under fem minuter så kompenseras det ju ändå när man sätter på den igen om man har automatisk värmereglering.

Jag är lite skeptiskt inställd till förslaget. Fem minuter är ju inte ens en tusendels procent av året.
:banana

Fan också, just då har jag alla elartiklar igång och alla lampor ska kontrolleras. Nåja, det får bli nån annan gång. Iofs så kan jag stänga av mobiltelefonen, den suger rätt mycket batteri dessutom.

Fan också, just då har jag alla elartiklar igång och alla lampor ska kontrolleras. Nåja, det får bli nån annan gång. Iofs så kan jag stänga av mobiltelefonen, den suger rätt mycket batteri dessutom.

Jarå, som just då ska kallstarta bilen och åka och köpa brasilianskt kött som transporterats hit på mest tänkbara energikrävande sätt. Fan också.

Om ni hör talas om nån olycka på E18/E20 mellan Örebro -Arboga orsakat av stillastående lastbil......så är det bara jag som tänker på miljön

är de verkligen bra för elnätet..
på fabriken där jag jobbar så måste dom ringa elbolag innan vi kör ner strömmen,, annars blir de kajk med elsystemet :va

Jag tror att det är menat till dig och ditt hushåll, inte Ovako Steel eller liknande verksamheter... :rolleyes:

.

Jobbar på en plastfabrik, vi hade ett strömavbrott i 5-10minuter förra sommaren. Kostade runt 3-5mille, då 99% av alla maskiner stannade. Vissa maskiner tog veckor att laga pga härdad plast i rör och dylikt, så jag tvekar att det blir många fabriker som ställer upp :rolleyes:

Jobbar på en plastfabrik, vi hade ett strömavbrott i 5-10minuter förra sommaren. Kostade runt 3-5mille, då 99% av alla maskiner stannade. Vissa maskiner tog veckor att laga pga härdad plast i rör och dylikt, så jag tvekar att det blir många fabriker som ställer upp :rolleyes:

Om smältugnen i aluminiumverket i Sundsvall stannar av, då får de bygga nytt och det kostar ju en del kulor...

20:00 när alla ska starta sina prylar och tända alla lampor kommer elnätet att haverera fullständigt.:gnissla

På tryckeriet jag jobbar på så är det väldigt känsligt med elavbrott, kommer ihåg när dem grävde av en kabel i kista så vi fick en black out, det kostade oss många miljoner, elektrikerna fick gå och starta upp varje enhet i pressen för sig, för skulle man starta alla samtidigt så skulle elnätet balla ur, och vi har 3 stora pressar som slukar el och sen har vi all övrig utrustning…, Tror inte vi stänger av pressarna i 5 minuter…

Nu vet jag inte om jag är allmänt korkad eller om ni bara bor i fabriker. Men vafan har aluminiumverket i sundsvall att göra med:

"Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus under 5 minuter (19:55 - 20:00 den 1 Feb).
"

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...