Låt Peter betala din biltull

UltraMarine skrev:
Om det nu visar sig fungera och antalet bilar minskar kraftigt i stan så tror jag att t.o.m de som faktiskt kör bil i stan kommer att tycka att det är bra...

20kr i tull att jämföra med att sitta i kö 20min på flemmingatan - finns nog dom som tycker det är värt det...
Det vore klockrent med mindre bilar.. Beräknat att min silvertejp räcker i flera mån :D problemet påvägen hem var dock att jag inte fick tanka kassa för att dom inte såg hela numret från butiken :huvet

Markus skrev:
Moderaterna kommer ignorera resultatet i folkomröstningen om det blir JA och inte samtliga kommuner i regionen får vara med och rösta, alltså finns det en säker väg att gå för att bli av med skiten.
Och ja, folk kallar mig naiv som tror att moderaterna kommer avskaffa tullarna men jag hänvisar till underskottet de skapade 1998-2002 för att få uppmärksamhet till skatteutjämningen. :fakta

Det låter ganska odemokratiskt av moderaterna.

Coola Ola skrev:
Odemokratiskt att upphäva ett beslut som stockholmarna röstade emot men ändå infördes?

Nej jag tycker att moderaterna isåfall handlar väldigt demokratiskt,
det var ju INGA vägtullar som folket röstade för.

Självklart... finns alltid positiva saker med det mesta

UltraMarine skrev:
Om det nu visar sig fungera och antalet bilar minskar kraftigt i stan så tror jag att t.o.m de som faktiskt kör bil i stan kommer att tycka att det är bra...

20kr i tull att jämföra med att sitta i kö 20min på flemmingatan - finns nog dom som tycker det är värt det...

Coola Ola skrev:

Som MatteE undrar, hur får du ihop det?
Oavsett förspelet med svikna vallöften etc, detta är inte innerstadsbornas angelägenhet utan hela regionens.

tror inte att det är det om alla röstar nej i sthlm!!

IronMike skrev:
Det vore klockrent med mindre bilar.. Beräknat att min silvertejp räcker i flera mån :D problemet påvägen hem var dock att jag inte fick tanka kassa för att dom inte såg hela numret från butiken :huvet

Jag tror att vilken dag som helst kommer Polisen att stå och bötfälla tejpade/saknade skyltar.
Skyltkepan och skylthållaren som fälls ner har jag svårare att se att dom kan bötfälla för, om dom inte hänvisar till "utstickande vass kant" på skyltkepan fram, vilket leder till ombesiktning.
(jag har fått anmärkning på det på besiktningen för en extraljushållare utan extraljus. vilket i sig är ett billigare alternativ till skyltkepa)

I vilket fall som helst så tycker jag att det är bra om försöket misslyckas.
Jag tycker att den personliga integriteten har offrats på ett oheligt altare!

Markus skrev:
Som MatteE undrar, hur får du ihop det?
Oavsett förspelet med svikna vallöften etc, detta är inte innerstadsbornas angelägenhet utan hela regionens.

Du skriver att moderaterna kommer ignorera resultatet i en folkomröstning (där folket har fått säga sin mening) om det inte går som de vill. Låter ju inte som ett klockrent exempel på fungerande demokrati om du frågar mig. Ungefär lika idiotiskt som Göran Perssons uttalande efter EMU-omröstningen, att de skulle göra om den tills resultatet blev som han ville.

Coola Ola skrev:
Du skriver att moderaterna kommer ignorera resultatet i en folkomröstning (där folket har fått säga sin mening) om det inte går som de vill.

De vill att folkomröstningen skall vara öppen för de som berörs och inte bara de som förväntas tjäna på projektet, jag tycker det låter extremt demokratiskt - rösträtt för alla. Skulle till och med kunna vara en vänsterslogan. :lol

Det jag däremot kan tycka är att de borde säga att de respekterar inte folkomröstningen alls. Men att de säger att de inte respekterar den om inte alla i regionen får chansen att rösta, det är ta mig tusan inte odemokratiskt. Det är väl främst medborgare i kommuner runt stockholm som kommer påverkas.
Undrar vad Reclaimrörelsen tycker om att man bygger betaltullar runt innerstan förresten... :va

Markus skrev:
De vill att folkomröstningen skall vara öppen för de som berörs och inte bara de som förväntas tjäna på projektet, jag tycker det låter extremt demokratiskt - rösträtt för alla. Skulle till och med kunna vara en vänsterslogan. :lol

Det jag däremot kan tycka är att de borde säga att de respekterar inte folkomröstningen alls. Men att de säger att de inte respekterar den om inte alla i regionen får chansen att rösta, det är ta mig tusan inte odemokratiskt. Det är väl främst medborgare i kommuner runt stockholm som kommer påverkas.
Undrar vad Reclaimrörelsen tycker om att man bygger betaltullar runt innerstan förresten... :va

Stockholm är rätt mycket större än innerstan sist jag var där och det är väl samtliga i Sthlms kommun som får vara med och rösta? Om inte är det naturligtvis nåt som är snett förstås. Att kranskommuner skulle ha inflytande på centralkommunens politik låter annars ganska snett. En stor del av de boende i kranskommunerna kommer antagligen inte påverkas alls av detta och ändå ska de få vara med och bestämma? Dessutom finns det antagligen mängder med frågor där kranskommunernas invånare påverkas ekonomiskt av centralkommunens beslut utan att det skriks efter politiskt inflytande för dem.

Reclaimarna tycker säkert att det är jättebra. Har svårt att tro att de kör/äger bil i nån större utsträckning. Jag tycker det är bra, hade gärna sett det i Malmö och Göteborg också och jag är inte ens rts:are...

Kobolt skrev:
hörde om det på ett radio program där Peter Eriksson kommenterade det hela och han sa typ att "först så hade det varit lite små roligt när han fick veta det med skylten men sen när han fick veta att det var en person med kopplingar till extremhögern som gjort skylten så var det inte så roligt längre". p1 eller p3 i förrgård kväll tror jag.

Och vad har det för betydelse vem som har gjort skylten? Gör en egen och den ser likadan ut, men om det känns bättre i hjärtat så ska jag inte hindra dig.

Coola Ola skrev:
Jag tycker det är bra, hade gärna sett det i Malmö och Göteborg också och jag är inte ens rts:are...

Är du dum på riktigt eller? ;) Låt stockholmarna behålla skiten. :kocko

Coola Ola skrev:
Stockholm är rätt mycket större än innerstan sist jag var där och det är väl samtliga i Sthlms kommun som får vara med och rösta?

Ja och nej, stockholm innehåller en del områden som får vara med och påverka utan att de har mer med stockholmspolitiken geografiskt sätt att göra än andra kommuner, tänker då på t.ex. Solna som i det närmsta sitter ihop med Stockholm och jämför med Hässelby eller Spånga som är mil utanför staden. Solnabor berörs sannolikt mer än vad Hässelbybor gör.
Oavsett hur det är med den saken så berörs naturligtvis hela regionen av vad som sker i den största och centrala kommunen. Och visst är det så att de som bor i kranskommunerna som ibland mest innehåller bostadsområden kommer drabbas minst lika hårt som de som bor i innerstan. Var tror du en innerstadsbo försöker få jobb? Inne i stan så klart. Jag känner ett antal sådana som tycker det är hur bra som helst med biltullar... De menar att de inte vill ha in förortsbilar i stan, låter solidariskt eller hur? ;)
Jag tycker också biltullar skulle kunna vara en bra idé, med andra förutsättningar och om de kommit till på ett annat sätt.
Tack för att du bekräftar att Reclaimare verkligen är sådana snusk att de inte ens skaffar sig en bil. :tummenupp

Halogen skrev:
Never gonna happen. Vi har Göran Johansson. :tummenupp

Frågan är hur länge. Dessutom har det väl hänt mer än en gång i världshistorien att politiker lovat nånting som de sedan brutit några år senare (jfr A. Billström :lol).

Markus skrev:
Han berättigar frågan:
Blir man sosse för att man är ful eller blir man ful av att vara sosse?

:rofl :rofl :rofl

Fast egentligen tycker jag inte psoriasis är något att skoja om, det verkar råtrist att ha det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg