Låst vev som fungerar? Hjälp

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Ystad
Hoj
2016 Yamaha YZ85
På min YZ85 gick lagret i veven tror jag iallafall cylinder topp och vevstake är helt men veven låste sig

Iallafall idag va jag i garaget och skulle skruva loss hela motorn så när jag snurrade på tändningshjulet eller vad de kallas så gick veven runt precis som den skulle bara att den va trög som fan, tog lite 2T olja och smörjde nere där vevstaken sitter och efter de så gick den runt hur fint som helst när man snurrar på tändningshjulet, kickar man så går den runt hur mjukt och fint som helst kanske ett par tre kickar sen segar den ihop igen och man får trycka till lite extra på den och då går veven runt än en gång hur fint som helst sen upprepas processen dvs att den segar ihop och blir trögare så får man kicka hårdare för att den ska lossna, kan inte riktigt begripa vad som är fel, för när den blir segare så är de inte så att de är i något speciellt läge eller vad man ska säga, jag menar veven går ju runt tre fyra varv precis som normalt innan de kärvar ihop igen.

Någon som vet vad som är fel? Vågar man sätta på cylindern igen och prova starta? Eller är de risk att hela toppen ryker med då?

Är de ett lager i veven som gått åt skogen så är de väll bara att klyva motorn och byta hela vevpartiet?

Eller finns de något simplare sätt att fixa de? (Knappast troligt)

Värt att nämna med är att veven glappar inget alls och den var helt låst innan och kicken satt fast som berg.

Ber om ursäkt för särskrivningar och stavfel skriver från mobilen och är lite halvt stressad
 
Last edited:
Låter väl snarare som att kolven varmnypt i cylindern? Alternativt vevstakslager?

Riv isär och kolla exakt vad som är fel innan något mer går sönder. Skulle absolut inte försöka starta den som det där låter.
 
Segar ihop ibland.
Verkar för mig som ett skadat nål- / kul- eller rull- lager
 
nedre vevlagret rasade för mig på min ktm 380 jag hade en gång i tiden. Nålarna spottades ut ur lagret och både cylinder och kolv blev mer eller mindre demolerat (cylinder lyckades mekanisk verkstad reparera och nicasila om, men var inte gratis).

Kör INTE innan du vet vad som ät fel, och även om du tror veven är ok så mät upp spelen enligt manualen.

Till en så vanlig hoj som en yz är det nog billigast att köpa helt nytt vevparti från nån eftermarknadstillverkare som typ wiseco
 
Det är slut med vevstakslagret. Kör inte för att prova om det funkar.
 
Okej tack för hjälpen! trasig kolv eller så är absolut inte har plockat av hela cylindern kolven är fin och cylindern är praktiskt taget i ny skick, blir väll till att köpa ny vev och ramlager då, är de någon som vet några schysta verktyg för att dela motorn samt dra ihop den igen?

Har kollat ebay och de ända vettiga jag hittar är ett Tusk kit som normalt sätt ligger på 1000kr men med frakt och import är de nästan 2000kr ska man sen köpa vev och lager så hamnar jag garanterat över 4000kr, finns de något bättre alternativ till att dela motorn? För 4000kr kan man ju lika gärna köpa beganad neder del av motorn, eller kanske till o med lämna in den på verkstad?

Finns de några andra bra motor delare till lite bättre pris? Behöver ju också en så kallad "crank puller" vet inte vad de heter på svenska :/
 
Mest troligt är bara ramlagren väck och dem kan du förmodligen köpa på närmaste lageråterförsäljare. Kom ihåg att köpa c3 lager för de måste ha minst c3 glapp!!
Men försök hitta radiellt glapp i vevstakens nedre rullager och är de glapp "radiellt" så måste du byta stake och lager alt hela veven + ramlagren såklart.
 
Okej tack för hjälpen! trasig kolv eller så är absolut inte har plockat av hela cylindern kolven är fin och cylindern är praktiskt taget i ny skick, blir väll till att köpa ny vev och ramlager då, är de någon som vet några schysta verktyg för att dela motorn samt dra ihop den igen?

Har kollat ebay och de ända vettiga jag hittar är ett Tusk kit som normalt sätt ligger på 1000kr men med frakt och import är de nästan 2000kr ska man sen köpa vev och lager så hamnar jag garanterat över 4000kr, finns de något bättre alternativ till att dela motorn? För 4000kr kan man ju lika gärna köpa beganad neder del av motorn, eller kanske till o med lämna in den på verkstad?

Finns de några andra bra motor delare till lite bättre pris? Behöver ju också en så kallad "crank puller" vet inte vad de heter på svenska :/

Jag använde nån gammal avdragare för bromstrummor med lite blandade skruvar och muttrar på min RM 250, funkade fint för att dra isär motorn. För att få ihop det igen värmde jag blockhalvorna litegrann och drog ihop med de vanliga skruvarna, gick bra det med.
 
Okej värt att prova, men måste man inte pressa in veven på något sätt med?
 
Jag tror jag både värmde blockhalvorna och kylde veven i frysen, och då gick det att få ihop det en bra bit så att man kunde skruva ihop det sista. Var väl inte helt 100 på att det var en bra metod, men hojen har gått fint sedan dess, nu ca 30 timmar.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top