Låst telefon, glömt bort lösenordet

DucceMonster

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
2002 Ducati Monster 900 I.E Dark
Hej på er,

Det är så att jag har en företagstelefon modell Nokia 6212c, satt för nått år sen och pillade lite med den och aktiverade säkerhetslås på den. Ifall den skulle tex komma i orätta händer så går den inte att använda med annat simkort än det som jag har i.

Nu är saken den att jag har ju aldrig bytt simkort efter att jag aktiverade detta, men nu har jobbet skickat ut nya simkort, som vi skulle byta till idag. Problemet som uppstod då var, jävlar i helvete, vad har jag satt för säkerhetskod? provat med alla möjliga kombinationer på pinkoder som jag annars har i huvudet, men utan lycka.:huvet

Nu till min fråga, går det på något sätt att låsa upp detta via nått program eller likande. Har en del kontakter, sms och annat som jag skulle behöva kopiera över till nya simkortet. Men framförallt kunna nyttja telefonen normalt. Känns lite kass att behöva slänga den för att en sådan inställning satt käppar i hjulet för mig.

Nån som vet vad jag ska göra? Går det att lämna in den till nått ställe i gbg som fixar biffen åt mig?

:Bugar

Turn your phone off and simultaneously press these four buttons circled in red.

* (asterisk key)
3 (numeric 3 key)
CALL / GREEN key
On button

Det är alltså inte pin-koden du behöver utan säkerhetskoden, typ skärmsläckaren?

I såna fall är det väl bara att stänga av telefonen och sätta igång den igen. Då ska du bara behöva pin-koden. Så är det på min N900 iaf.

Mja kanske, men "Please Note: The result of this process will wipes the entire phone memory and settings fresh to how it was (or should be) when you bought it" kändes sådär, tänkte att de kanske fanns ett sätt utan att behöva blåsa hela telefonen. Tack för länken dock, ska prova det om jag inte hittar något bättre alternativ.
Tanken med såna där låst är ju just det där, att säkra så att ingen kommer över informationen som kan finnas i den. Har Nokia gjort läxorna så är du nog tyvärr ganska rökt. Men det är väl inget som hindrar att du synkar mobilen med datorn innan du låser upp den?

Det är alltså inte pin-koden du behöver utan säkerhetskoden, typ skärmsläckaren?

I såna fall är det väl bara att stänga av telefonen och sätta igång den igen. Då ska du bara behöva pin-koden. Så är det på min N900 iaf.

Nja inte direkt. Finns en inställning under Säkerhet som heter Säkerhetsnivå, om man vill ha kod på minneskortet eller telefonen. Anledningen till det är väll typ att om man skulle ta minneskortet och stoppa i en annan telefon så måste man ange koden som jag satt, dock behöver man inte göra det om den sitter i min telefon.

Nu hade jag ju aktiverat telefonlås, som typ skyddar telefonen från att kunna användas utan mitt simkort. När jag nu ska byta simkort så frågar den efter säkerhetskod för telefonen, och det är alltså den koden som jag försnillat. Har aldrig blivit frågad om lösenordet efter att jag aktiverade skiten, men å andra sidan har jag aldrig bytt simkort sen dess heller.

Tanken med såna där låst är ju just det där, att säkra så att ingen kommer över informationen som kan finnas i den. Har Nokia gjort läxorna så är du nog tyvärr ganska rökt. Men det är väl inget som hindrar att du synkar mobilen med datorn innan du låser upp den?

True, fungerar det så är de ju givetvis de smidigaste.

Last edited:
En tia på att det är lösenordet till nya simkortet som krävs 0000 :D

:tungan

Förr hade Nokia en gul lapp i kartongen med ett specifikt nummer för varje lur, sen hade alla 12345.
Minns inte när dom ändrade detta, men dom kanske har bytt system igen.

En tia på att det är lösenordet till nya simkortet som krävs 0000 :D

:tungan

Det har bara SE.

Förr hade Nokia en gul lapp i kartongen med ett specifikt nummer för varje lur, sen hade alla 12345.

Det har bara SE.

Testa 55555.

Last edited:

Det har bara SE.

Jo jag vet, har provat 0000, 00000, 12345 osv. Men har en stark känsla av att jag ändrade till en egen kod, just in case liksom. Såhär i efterhand hade de ju varit bra om man skrivit upp det nånstans me..

Fan va skönt det är när såna här saker löser sig!
Nu är det även fritt fram om man skulle bli dum nog att sno en nokia :banana

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...