Låst bakhjul bmw f800r

JOhannaJ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
bmw f800r
Hej.

Jag har köpt en ny bmw f800r och när jag fick motorstopp (kärringstopp) så låste sig bakhjulet ska det vara så? det är ju livsfarligt, jag hadde treans växel in i en rondell i ca 20 km/h när hjulet låste sig.

Jag tog a-kortet för ett par veckor sen så jag är lite grön men när jag fick motorstopp på körskolans hoj så motorbromsade den bara men på denna är det tvärnit:huvet

Tacksam för svar så jag har nått och komma med när jag kontaktar bmw.

Alltså rent spontant så får man stopp om man kör i 20 på trean på en twin.
Är det sen det minsta halt på marken (sand eller whatever) så orkar inte bakhjulet dra runt motorn.

Välkommen förresten.

Det är inte helt trivialt att få motorer gå (fortsätta snurra) vid låga varvtal. Fåcylindriga som liksom rycker fram har ofta problem. Det förekommer även på flygmotorer faktiskt och där är det ju inte så svårspekulerat vad som kan hända.

Jag har ingen modellkoll här men om det är insprutning så löses det typiskt med programvara som uppdateras i ECUn. Om det är förgasare så gör man samma men mekaniskt.

Verkstäderna är tyvärr inte alltid uppdaterade på senaste info om mjukvara, så surfa till någon site eller sök smart till rätt info. Själv var jag tvungen att vara med i verkstan för att visa senaste dokumentation på hur man fixar och till vad. Ibland har de senaste infon o bra koll – vid andra tillfällen måste man stå på sig (som fan) och snacka för sin sak och övertyga dem. Blir de inte det, kan man få till svar typ, "vad snackar du om?".

Var beredd på att härja hårt.:hihi

Alltså rent spontant så får man stopp om man kör i 20 på trean på en twin.
Är det sen det minsta halt på marken (sand eller whatever) så orkar inte bakhjulet dra runt motorn.

Välkommen förresten.

Jag har nu även testat att "provosera" fram motorstopp i olika hastigheter och växlar på tor fin asfallt och det låsser sig direkt

Från en rookie till en annan: Innebär "kärringstoppet" att du har... hur fan ska man säga... "släppt" kopplingen med alla fingrar när bakhjulet låser...? Kan det vara så att din "kopplingsberedskap" skulle kunna vässas lite, så du hinner dra in kopplingen innan det blir lågfartsspeedway, rondellvila och youtubepublicering av illasinnat men snabbtänkt moppefucko med mobilkamera i högsta hugg...?

youtubepublicering av illasinnat men snabbtänkt moppefucko med mobilkamera i högsta hugg...?

Bäst idag :hihi Till TS (trådskaparen) Det är inget fel på cykeln. En-cylindriga hojar är ännu värre. Bli lite bättre vän med kopplingen och din motorkaraktär så ska du se att det går bättre :tummenupp

inte för att vara elak men va tror du händer om motorn stanna å kopplingen utsläppt? klart bakhjulet låser sig. fullt normalt. som en tidigare skriver, du får vara lite snabbare på kopplingen. men sånt kommer med tiden ju mer du kör å lärkänna din hoj osv.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back