låsning av kopplingsmuttern, GSX-R600

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skulle ha loss kopplingen på en GSX-R600 (1997), men till min förvåning såg jag att den stora muttern som håller allt på plats, inte är låst med sax-sprint eller liknande (så som man kunde förvänta sig). Man har istället knackat ner en liten kant på muttern, så den låser i en urfasning i gängan. För att få loss muttern måste kanten knackas tillbaka (jävla japs-ingenjörer!). Tyvärr är det så trångt om utrymme och kanten är knackad i botten, så det går inte att komma åt med dorn, mejsel eller kniv att bocka tillbaka kanten.

Så det återstår väl bara att borra bort den delen av muttern-kanten och knacka ner en annan del, när den ska låsas igen eller skaffa en ny mutter...

Någon som gjort detta tidigare och vet hur lätt/svårt det normalt ska vara att lossa muttern ?

Gå på den med mutterpickan ändå. Förmodligen viker knackningen tillbaka. Men ta små, korta tag och kolla så att inget permanentpajar.

Det är bara att ta i och skruva loss den iallfall.

UrbanTiger skrev:
Det brukar vara så att om man använder lätt våld går det att lossa muttern ändå utan att knacka tillbaka låsningen. Du bör bedömma läget efter bästa förmåga innan du gör nått helknasigt. Har du en bild ? Vad säger mekboken ?

Suzukis egen verkstads bok säger att man bara ska dra.... däremot krävs ett specialverktyg för att hålla fast "Clutch pressure plate" (den stora plattan som trycker på alla lamellerna).... Vid återmontering, dra muttern med 150 Nm och använd ett vanligt dorn för att säkra muttern.

//H

PS: du vet om att det finns två typer av lammeller och två typer av plattor??

Haynes-manualen säger att man ska knacka upp låsningen först - men det är mer eller mindre omöjligt så som det ser ut. Får väl bli milt våld i så fall och bara dra upp den ändå, men tyvärr har jag varken muttermaskin eller verktyg för att mothålla kopplingskorgen. Nåja, det löser sig väl på något sätt.

I övrigt är det bra beskrivet hur tjockleken på enskilda lameller och totala packen, ska mätas upp.

Jag har bytt koppling på en GSXR750, men jag minns inte att det var nåt krångel. (Det är iofs snart sju år sen, så min alzheimer kan ha suddat bort det.)

Sen att mäta lameller och ha sig känns ju överkurs... Slirar skiten är det ju bara att byta. Jag minns iofs inte om den där kopplingen var kass (Alzheimer igen).

Mattias skrev:
Jag har bytt koppling på en GSXR750, men jag minns inte att det var nåt krångel. (Det är iofs snart sju år sen, så min alzheimer kan ha suddat bort det.)

Sen att mäta lameller och ha sig känns ju överkurs... Slirar skiten är det ju bara att byta. Jag minns iofs inte om den där kopplingen var kass (Alzheimer igen).

Det var just det - det fanns väl indikationer på att det slirade, men om det var den gamla oljan som inte riktigt passade kopplingen eller om den var hårt sliten, tja - det var ju det vi skulle ta reda på. Sen kan man ju se hur långt lamellerna har kvar och vet när det börjar bli dags att investera i nya.

Det är ju Annelis hoj, så hon får avgöra om vi ska vålda på lite och kanske ordna fram vettiga verktyg eller bara låta det vara så länge.

TomK skrev:
Det var just det - det fanns väl indikationer på att det slirade, men om det var den gamla oljan som inte riktigt passade kopplingen eller om den var hårt sliten, tja - det var ju det vi skulle ta reda på. Sen kan man ju se hur långt lamellerna har kvar och vet när det börjar bli dags att investera i nya.

Det är ju Annelis hoj, så hon får avgöra om vi ska vålda på lite och kanske ordna fram vettiga verktyg eller bara låta det vara så länge.

Har du kompressor, så har jag en muttermaskin. Anneli får väl komma och hämta den isf. Hojta.

Använd muttermaskin.......
Och om du saknar specialverktyget så försök INTE hålla emot med nåt annat, tex stor mejsel eller liknande. DÅ KAN PLATTAN SPRICKA !!! det är bara gjuten aluminium, pallar inga krafter från det hållet.

Hur kan jag veta allt det här ??? Gissa....

Jag har redan betalat för den erfarenheten......vore dumt om du också skulle betala för samma sak

//Johan

Mattias skrev:
Har du kompressor, så har jag en muttermaskin. Anneli får väl komma och hämta den isf. Hojta.

Kompressor kan jag låna, no probs...

johanrehn80 skrev:
Använd muttermaskin.......
Och om du saknar specialverktyget så försök INTE hålla emot med nåt annat, tex stor mejsel eller liknande. DÅ KAN PLATTAN SPRICKA !!! det är bara gjuten aluminium, pallar inga krafter från det hållet.

OK, då ska jag inte göra samma misstag. Om det inte räcker med växel i och fotbroms för att hålla emot om man med muttermaskin stegvis driver loss muttern, så får det inhandlas specialverktyg...

Klart

Du får garanterat bort den med muttedragare MEN se upp så att inte något annat skadas en mutterdragare kan lämmna ända upp till 1500 Nm Så ställ ner trycket på maskinen.

ALEX

Det är bara om man drar med ett dragskaft eller liknande som det behövs hållas emot.

Drar du med maskin behövs inget mothåll, det går så fort att inget hinner röra sig.

Låter du lamellerna ligga kvar medans du kör med mutterdragaren så kommer den loss bara genom att hålla emot med handen och en tjock trasa.

Inget problem med låsningen på muttern. Det krångliga är att fixa ett mothåll om man inte har mutterdragare. Men så komplicerat är det ju inte att tillverka ett eget mothåll av några plattjärn och skruvar. Att däremot lägga i en växel och sätta sig på cykeln för att tynga ner bakhjulet är inte att rekomendera (även om det finns med som ett alternativ i Haynes-manualen).

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph