Låskätting på Clas Ohlson.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Den är väl knappast "godkänd", men ett par av dessa kan säkert fördröja tjuven en del, och tvinga dem till att ge en del oljud ifrån sig.....

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q3282q3333&ic=Y&sw=8421

(längst ned på sidan)

Edit: borde kanske förklara att syftet med detta inlägg inte var att föreslå folk att ersätta godkända lås med dessa. Syftet var att tipsa om en komplettering till de godkända låsen.
Denna kedja kostar 159:-.
Den både ser ut och känns som mc-varuhusets värsting för 2995:- så chansen finns att även rutinerade tjyvar tänker till en extra gång om det dessutom sitter ett par av dessa runt hojen.
Klass 3 låsen är inte lika respektingivande rent visuellt...

/Niklas

Last edited:
Jag tror inte den är godkänd. Däremot säljer CO klass 3 kedjor och hänglås som borde vara godkända av försäkringbolagen. Den här kedjan lär inte hindra ett proffs men däremot kanske tillfällighetstjuvar.

Ett tips är att kolla på båtmarinor, dom säljer både klass 3 och klass 4 kättingar till bättre pris än mc handlarna. På skanstulls marina har dom paketpriser på abus granit lås, Abus 2,5m kätting (endast kättingenkostade 650:- tror jag) med ögla, samt överdrag för 1099:- vilket är ganska bra pris för klass 3 grejer... finns även 3,5m kättingar.

Last edited:
Kör med denna från Clas O, den säljs även av båtfirmor men då till betydligt högre pris. Det är gunnebo som tillverkar kedjan. Har klätt in min i neoprentyg och dragit den genom svingen och runt en fet betongpelare. Fördelen med denna kedja är att den är mycket längre än andra mc-kedjor.

Låskätting med löpring. För låsning av båtar över 200 kg. Längd 250 cm. Diam.10 mm. Försäkringsklass 3. Pris 495kr

Bifogat

• 310840_liten.jpg
    310840_liten.jpg
    3.1 KB · Visningar: 2,211
Abloy skrev:
Kör med denna från Clas O, den säljs även av båtfirmor men då till betydligt högre pris. Det är gunnebo som tillverkar kedjan. Har klätt in min i neoprentyg och dragit den genom svingen och runt en fet betongpelare. Fördelen med denna kedja är att den är mycket längre än andra mc-kedjor.

Låskätting med löpring. För låsning av båtar över 200 kg. Längd 250 cm. Diam.10 mm. Försäkringsklass 3. Pris 495kr

Japp! Jag har kört med samma lösning så vi kan låsa bägge våra hojar runt nån fast pelare. :tummenupp

/N

var hittar man neoprentyg? kan man sy med morsans symaskin (en vanlig alltså)?

Abloy skrev:

Köpte samma fast ABUS godkända med tygöverdrag och ABUS värsta hänglås på Erlandssons Brygga (www.bryggan.nu) för c:a 760:- - gäller tom VALBORG!

Markus skrev:
Köpte samma fast ABUS godkända med tygöverdrag och ABUS värsta hänglås på Erlandssons Brygga (www.bryggan.nu) för c:a 760:- - gäller tom VALBORG!

Verkar bra pris, över 200:- billigare och med överdrag fast man får ett fuktskyddat Abuslås på CO .
Sitter det en löpring på den oxå?

/N

Nysse skrev:
Verkar bra pris, över 200:- billigare och med överdrag fast man får ett fuktskyddat Abuslås på CO .
Sitter det en löpring på den oxå?

/N

Jajamen, löpring. Tygöverdrag (med exklusiv ABUS logotype) med kardborrefästen. Godkänt av SSF mm. Jag kollade "allt" innan jag köpte, Biltema, Jula, Clas Ohlson, osv.

Det ej fuktskyddade låset är billigare på Erlandssons. Fuktskyddat är egentligen inte korrekt, båda är rostskyddade men det du menar är väl det neongula som är mer köld och vattenskyddat? För snöskoter o båt.

scud skrev:
var hittar man neoprentyg? kan man sy med morsans symaskin (en vanlig alltså)?

På arbetet :D

Vet inte var man kan köpa det men på en välsorterad tygaffär borde det finnas, finns säkert annat tyg som är lika bra, jag tog bara det som fanns till hands. Det som är viktigt är väl att det är lide vaderat så att det inte skadar svingen, själva kedjan är ju rätt tung. Jag sydde på en vanlig maskin.

Bra tips med billiga kättingen på Classe!

Skall kika på en sån, inte helt fel som "extra lås".

Klart Ni Ska Handla PÅ Clas I SjÖn!

Låset är iaf tungt - jobbar på Classe i Gallerian (Sthlm).

Kom å köp... :hihi

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...