Låsfråga

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Det är förmodligen bara jag som är korkad, men hur f*sen gör ni med låsen när ni kör? Jag har fått för mig att de flesta försäkringsbolagen kräver dubbla lås, exempelvis ett bromsskivlås och en kätting med lås. Som ni vet är det ju ej fett med plats på en sportis, och stoppa det i fickan är ju änna dumt.

Om man nu ska parkera hojen på "olämpligt" ställe så är väl ryggsäck det mest praktiska att ha låsen i. Det är ju å andra sidan inte särskilt kul att ha en sådan på sig hela tiden...men men.

Limstift skrev:
Det är förmodligen bara jag som är korkad, men hur f*sen gör ni med låsen när ni kör? Jag har fått för mig att de flesta försäkringsbolagen kräver dubbla lås, exempelvis ett bromsskivlås och en kätting med lås. Som ni vet är det ju ej fett med plats på en sportis, och stoppa det i fickan är ju änna dumt.

Jag har för mig att styrlåset räknas som ett lås, sen räcker det ju med skivbromslåset utöver det. Rätta mig om jag har fel.

Gustav1 skrev:
Om man nu ska parkera hojen på "olämpligt" ställe så är väl ryggsäck det mest praktiska att ha låsen i. Det är ju å andra sidan inte särskilt kul att ha en sådan på sig hela tiden...men men.

Du kan väl ha låset i facket under sadeln? Jag har både skivbromslås och kättingen där.

Thundercat skrev:
Du kan väl ha låset i facket under sadeln? Jag har både skivbromslås och kättingen där.

Jo, fast då krävs det att man skruvar bort två små bultar varje gång man ska ha fram det :p

Thundercat skrev:
Det var ju bara ett tips om du inte vill åka omkring med en skruvmejsel i innerfickan...

köp en burk till mig med... :D

Ok, lax och räkor, lagrad i 37 år i försvarets forskningslabb. Blir det bra? :crash

Jag har ett ABUS-lås som lätt går ner under sadelkutsen, dessutom har jag satt fast låsets väska i bakramen, så det åker inte omkring vid kurvig körning :)

När hojen står i garaget, så har den förrutom detta skivbromslås, även styrlåset + ett bygellås :tummenupp

Mattiaz skrev:
Jag har ett ABUS-lås som lätt går ner under sadelkutsen, dessutom har jag satt fast låsets väska i bakramen, så det åker inte omkring vid kurvig körning :)

När hojen står i garaget, så har den förrutom detta skivbromslås, även styrlåset + ett bygellås :tummenupp

Jag kan spänna fast min kedja under gummistropparna som håller verktygskitet.

Två skivbroms lås borde väl fungera för försäkringsbolagen även om det inte är det säkraste på marknaden.

Jag kör med två lås förutom styr- och tändningslås.
Bygel och ett litet skivbromslås är det som gäller.

Dock är inget av mina lås godkända så att jag hoppas att det inte kommer någon och stjäl min hoj. :rolleyes:

såvitt jag ahr för mig så finns det inget styrlås som är godkänt. Sen räcker det väl med ett lås??? dessutom ligger ju det i ens eget intresse att inte å hojen snodd. nån som tycker annorlunda? har inte provat själv men kan man inte få ner en lås-kätting under pass. sadeln?

Thundercat: står den i eget garage behöver du väl inte låsa för försäkringen? men det är ju bra ändå.

Så hårda och tunga saker som lås ska man definitiv inte ha på sig varken i fickor eller ryggsäck i allafall.

Såvida man inte är en av dom som "Endå inte tänker vurpa". Ett lås i en fick kan skada ordentligt om det kommer fel.
Så har man inte plats i kutsen eller inte vill krongla med att öppna den så SKA man montera ett fäste på hojen nån stans.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti