Låsbom!

Heale

Guest
Jag är så sjukt trött på att oroa mig för att folk ska bryta sig in i garaget/förrådet, har ju hänt förrut. Tänkte montera en låsbom över dörren. Någon som har en aning vart man hittar en sån för vettiga pengar?
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Kan du inte tillverka en? Känner du ingen som jobbar på verkstad där du kan handla materialet och få hjälp med tillverkning?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Satte dit en bom på de äldre garageportarna efter ett garageinbrott för över 10 år sedan. Har för mig att vi lät tillverka den. Det var en riktigt kraftig sak med kåpa över själva låset.

Kolla med någon låsfirma om de har något tips var man kan få tag i kraftiga anordningar eller firmor som kan tillverka en bom åt dig. Alltid avskräcker det någon från att bryta sig in.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Kolla Eniro efter frimor som håller på med plåt & svets. Dom kan säkert hjälpa dig att fixa till en rejäl bom och dom har säkert idéer om hur det säkras bäst.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om det inte är din fastighet så kolla först att det är ok med fastighetsägaren. En bom är inte direkt snygg, men effektiv.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Har för mig jag köpte min på ahlsell. Den är rejäll, ca8-10mm tjock, med kåpa över lås. Sen genomgående vagnsbult och en rejäll platta på insidan. Ha inte haft ett inbrott sen den sattes upp.

På andra dörren satte vi ett mindre lås, men den bröt dom upp en natt. Så bom är ju avskräckande, för det tar ju lite tid. Dock surt att behöva låsa upp den varje gång.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Bom gör det ju tyvärr lite intressant oxå...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En bom kan göra det intressant, men oftast väljer tjuvarna den enklare vägen. Finns gott om förråd och garage som är enkla att bryta sig in i som ger minst lika mycket av värde för dem.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Som sagt.. Snacka med någon allteknik eller lokal smedsfirma, de kan nog fixa en för inte så mycket pengar.

Vill man ha det "diskret" så är ju gallerdörr på insidan eller kraftiga brytskydd kanske alternativ. Kraftiga brytskydd med hänglåsöglor kan ju vara en medelväg..
 

Heale

Guest
Saken är att det är ganska tight förråd så gallerdörr går bort eftersom den måste öppnas inåt. Har också funderat fram och tillbaka, att det gör det mer intressant. Jag vinterförvarar inte hojen där utan då har jag bara verktyg där, driver egen firma.
Tror lösningen blir bom samt att jag monterar galler på insidan av dörren. Även om de då slår sönder dörren så sitter det ett galler i vägen. Hyresvärden som har gått med på bom kommer även sätta dit ett extra brytbleck, så blir en extra säkerhet.
Ska kolla pris på Ahlsell, annars e jag inte sämre än att jag kan svetsa ihop en egen, hade bara varit skönt att slippa:)

tack för inläggen:tummenupp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Skall du tillverka en egen bom så passa på att göra en konstruktion som du kan fylla med betong.

En vanlig låsbom är knappast någon match för en batterivinkelslip,men fyller du den med betong så kan dom gnaga med sin slip en bra stund utan att komma igenom betongen.

Top of the line bommarna innehåller inte betong men en speciell sammansättning av olika bindemedel som används vid tillverkning av just slipskivor.

Dvs kör du kapen i en sådan så slipar du bara ner din egen trissa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skall du tillverka en egen bom så passa på att göra en konstruktion som du kan fylla med betong.

En vanlig låsbom är knappast någon match för en batterivinkelslip,men fyller du den med betong så kan dom gnaga med sin slip en bra stund utan att komma igenom betongen.

Top of the line bommarna innehåller inte betong men en speciell sammansättning av olika bindemedel som används vid tillverkning av just slipskivor.

Dvs kör du kapen i en sådan så slipar du bara ner din egen trissa.
Går sånt gunk att få tag på för oss vanliga dödliga?
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Samla ihop en jäävla massa begagnade slipskivor och tryck in i bommen? :va
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Precis, köp upp gamla kapskivor, kör i mixern tillsammans med epoxy och se'n är det bara att fylla upp bommen.

PS. Mixern kan behövas diskas två gånger efter detta. DS.
PPS. Det är inte pojken som skrivit brevet som är med i filmen. DS.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top