Låsanordning på framdrev Gix 750 -96?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Någon som vet hur det borde se ut där? Jag hade ingen låsanordning utan bara muttern.. Muttern hade börjat skruva ut sig när jag kollade hojen efter säsongen?! :gnissla

Så nån som med säkerhet vet hur det skall se ut?

Som det ser ut nu så sitter drevet, mutter, bricka, hastighetsgivarkrans och slutligen insexskruv som håller hastighetsgivarkrans på plats..

Vad tror ni?

andersbrink skrev:
Tro gör man i kyrkan.
Tack skall du ha, men är det verkligen till min knarr? Ser inte alls likadant ut.. Saknas hastighetsgivarkrans osv...

Det borde sitta en bricka med motsvarande splines(som drevet) bakom muttern framför drevet. Den brickan skall vara vikt upp mot muttern för att den inte skall fara loss. Förutom allt du räknat upp.

Om du har en GSXR750 2001 så borde delen heta "09160-25009 KK STR DRIVEN W " enl ronayers. del 48 på andersbrinks bild.

Verkstadshandbok rekommenderas, du kommer behöva den igen. O då på direkten.

Låsbricka el. Loctite låter som det behövs.
/u

Anders R skrev:
Det borde sitta en bricka med motsvarande splines(som drevet) bakom muttern framför drevet. Den brickan skall vara vikt upp mot muttern för att den inte skall fara loss. Förutom allt du räknat upp.

Om du har en GSXR750 2001 så borde delen heta "09160-25009 KK STR DRIVEN W " enl ronayers. del 48 på andersbrinks bild.
Naa, jag har ju en -96... Är nog inte samma..
Nån typ av bricka har jag ju, men den på bilden ser ju tjock ut?
Fan vad struligt det skall vara då! :gnissla

ulf_lundin skrev:
Verkstadshandbok rekommenderas, du kommer behöva den igen. O då på direkten.

Låsbricka el. Loctite låter som det behövs.
/u
Jag har en, syns dock inte riktigt på dom bildrna/texten riktigt hur det skall vara typ..
Konstigt men sant..

Sorry såg du hade en 96:a men det är samma del och nr om det är den. På min B12:a samt en hel del andra Suzuki jag tittat på sitter det en ca halv mm tunn bricka med splines vid hålet precis bakom muttern. Den brickan skall vikas ut och knackas mot en plan del på muttern så inte muttern kan rotera. Splinesen gör att inte brickan kan rotera och vikningen gör då att inte muttern kan rotera. Till och med GSX1100 från 1981 har den brickan.

Last edited:
Anders R skrev:
ops sorry såg du hade en 96:a men det är samma del och nr
Ok, så det skall vara en med samma splines alltså, och så man kan vika den mot muttern för att låsa? Vart får man tag på en sån då? Svindyr sak som tar 6 veckor att beställa från Suzuki, eller biltema?

Men del 48 ser ju inte alls ut som du säger igentligen, med splines osv?

Anders R skrev:
Sorry såg du hade en 96:a men det är samma del och nr om det är den. På min B12:a samt en hel del andra Suzuki jag tittat på sitter det en ca halv mm tunn bricka med splines vid hålet precis bakom muttern. Den brickan skall vikas ut och knackas mot en plan del på muttern så inte muttern kan rotera. Splinesen gör att inte brickan kan rotera och vikningen gör då att inte muttern kan rotera. Till och med GSX1100 från 1981 har den brickan.

Jag hade en Bandit 600a förut, och där såg det ut som du säger. På min 98as 750 så ser det INTE ut så, ingen bricka, utan bara hastighetsgivarmanicken, och sedan en skruv i den. Det borde låsa ?

Jag kan inte svära på att det skall vara en sådan splinesbricka på din men skaffa en verkstadshandbok. Som regel betalar den sig på första servicen man själv gör. Mer än tre veckor brukar inte suzuki ta på sig.

Pejo skrev:
Jag hade en Bandit 600a förut, och där såg det ut som du säger. På min 98as 750 så ser det INTE ut så, ingen bricka, utan bara hastighetsgivarmanicken, och sedan en skruv i den. Det borde låsa ?
Ok, men då skall det kanske vara så! Ser nämligen ut så i Handboken, men det var lite otydligt så jag ville inte riktigt lita på det..

Anders R skrev:
Jag kan inte svära på att det skall vara en sådan splinesbricka på din men skaffa en verkstadshandbok. Som regel betalar den sig på första servicen man själv gör. Mer än tre veckor brukar inte suzuki ta på sig.
Japp, ok, tack för hjälpen. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing