låsa 525 sx i dödläge?

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
hej.. jag har frågat förut men inte fått något bra svar.. hur låser man egentligen motorn i dödläge sp man kan ställa in ventilerna? en kille sa att det var omöjligt med kicken och att man skulle tömma ut all olja..?? hur gör man egentligen?
tackar!!
 
fattaliano skrev:
hej.. jag har frågat förut men inte fått något bra svar.. hur låser man egentligen motorn i dödläge sp man kan ställa in ventilerna? en kille sa att det var omöjligt med kicken och att man skulle tömma ut all olja..?? hur gör man egentligen?
tackar!!

Det är enklast om du tömmer oljan, för då kan du ta bort kåpan till svänghjulet och snurra på det när du skall hitta rätt läge.

with an 8mm allen wrench locate & remove the bolt that is in the bottom of the crankcase looking like it is screwing into the crank, (not the oil strainer that is in the bottom of the trans) remove the thick washer and screw it most of the way back in. Next remove your ignition cover (with care, the gasket is $11.) then with a 17mm socket and flex bar (not a ratchet!) rotate it left, same direction as the wheels turn. Watch the intake valve, it will open (down) then close. Continue about another ¼ turn while watching the flywheel, there is a small steel block welded to the flywheel and when its clockwise edge matches the top edge of the pickup coil (electric piece in the 2:30/3 O clock area) that is TDC for the crank. At this point try screwing the 8mm allen wrench bolt in the bottom of the engine the rest of the way in to a notch in the bottom of the crank while rolling the crank gently side to side. Now if you did that right, did not make another turn of the crank after the intake valve closed, you are in the right position to adjust both valves. You should double check, if there is play in the rockers you are OK. IF there is no play you are while at TDC you either have no clearance and really needed this adjustment OR you made a full crank turn after the intake valve closed and have the cam ½ turn off!

Hämtat från http://pages.sbcglobal.net/rcrock/valves/valves.htm
 
Om du har hittat TDC (top dead center) och vill låsa motorn där så skruvar du ut skruven som sitter på höger sida (tror jag det var, minns inte riktigt) nedanför cylindern och som har en tjock kopparbricka. Ta bort brickan och skruva in skruven igen. På svänghjulet (tror jag det är som sitter där innanför) finns det en nedsänkning vilken skruvens spets går in i och låser motorn i detta läge. Observera att du kan göra detta varje varv som kolven går, det vill säga du kan vara i fel toppläge med kolven och ändå kunna låsa motorn med skruven.

Glöm inte skruva ut skruven och sätta dit den med bricka igen innan du försöker kicka igång motorn efter servicen!

//Eric
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top