Lås problem Passat-99

Klasse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx9r
Hej Alla

Kollar här i OT då jag fick bäst respons och svar här på sporthoj på mitt förra bilproblem. :tummenupp

Nu till problemet har en passat variant -99 där nyckeln ej går in i låset mer än 1cm i något av låsen i framdörrarna. Har läst att Passaten haft problem med låsen men ej sett detta problem nämnas i något forum eller artikel på internet.
Har haft in och tinat bilen men utan resultat, verkar som om det tar mekaniskt stopp. Låsa och öppna med fjärren funkar bra.
Hade det varit ett av låsen skulle man kunna tro att det bara kärvat i hop men nu är det båda som har samma fenomen och det tar verkligen stopp en bit in.

Någon som varit med om liknade som kan tippsa om vad problemet kan vara eller är det kanske så att det är någon som jobbar med dyligt som kan tippsa om vad i felet kan ligga.

Skall ringa VW i morgon men denna typ av forum är i många fall bättre :tummenupp och ärligare än återförsäljaen :7peta VW

MVH
Klas

Det är inte så att nån har tryckt in nåt och brytit sönder de så det stannar där.

Men annars om det är båda låsen måste det annars vara nyckeln. Om det kom samtidigt alltså?

Jag skulle tippa på att det är salt, damm, gummirester och en massa annan skit som har samlats där sedan -99. Har man fjärröppning så becka låsen igen väldigt fort.

Prova med mos2 eller 5-56, spruta in lite varje dag smtidigt som du lirkar med nyckeln. Skulle du få "igång dom så gäller det att smörja med grafit pulver eller annat torrt smörjmedel så att inte ny skit fastnar.

Jag tror tyvärr att det är kört!

Ringer man killen som säljer reserverdelar (dvs han bakom disken) på VAG får man nog ett mer exakt än här på SH.

andersbrink skrev:
Ringer man killen som säljer reserverdelar (dvs han bakom disken) på VAG får man nog ett mer exakt än här på SH.

Samt att han i nästa andetag säger: "Eftersom vi är VAG så har vi inte tid att beställa din reservdel eller serva din bil förräns vecka 39 år 2008. Vill du vänta tills dess eller byta till ett bilmärke som tar hand om sina kunder?"

Kunde bara inte låta bli.

//jaG

SÄLJA vill dom definitivt, dvs ha dina pengar, tror jag nästan att jag kan påstå utan att skämmas. :hihi

Vill du bli bra bemött hos VAG, åkt till Gävle och handla över disk. I slutänden är det till stora delar personen bakom reservdelsdisken som ger ett bra eller dåligt intryck av firman.

/anders - Audi 100 -93'a 2.6'a

andersbrink skrev:
SÄLJA vill dom definitivt, dvs ha dina pengar, tror jag nästan att jag kan påstå utan att skämmas. :hihi

Vill du bli bra bemött hos VAG, åkt till Gävle och handla över disk. I slutänden är det till stora delar personen bakom reservdelsdisken som ger ett bra eller dåligt intryck av firman.

Sälja bilar vill dom sannerligen. Ta hand om kunder är en helt annan femma!

Lite långt för mig att åka till sandviken för att serva en bil jag aldrig skulle få för mig att köpa, men testa du att åka till valfri Din Bil/Atteviks butik och fråga hur lång tid en service till en passat skulle ta. :skrämd

//jaG

andersbrink skrev:

Trevliga är dom men lik förbenat tar det en j-a tid samt blir dyrt...

Chefen Alabama skrev:
Trevliga är dom men lik förbenat tar det en j-a tid samt blir dyrt...

Byta dörrlås på en Audi/VW är inte så krångligt. Enda "specialverktyget" man behöver är för de stora TORX-skruvarna som håller låset på plats i bakkanten på dörren. Dörrpanelen har ett par dolda skruva (med plastbricka över) men annars är det bara raka spåret. Det tar max två timmar om man inte har stelfrusna fingrar.

Skulle tippa på att det där är ett "bekvämlighets fenomen" eftersom alla låser och öppnar bilen med "fjärren" så används inte låsen som vanligt och kärvar därför ihop. (förövrigt vanligt fel speciellt på bakluckor som ofta går på centrallåset)

Antagligen så går det att motionera upp låsen med en mängd låsspray alt 5-56 och gnugga med nyckeln.
Funkar inte det så är det väl till att riva skiten då och på så vis få igång låsen. Men att köpa nytt verkar drastiskt.

Riva dörrsidorna är inte så svårt. Allt går bara man tar det lugnt och inte sliter i grejerna och försöker klura ut hur allt sitter fast. Är antagligen en blandning av skruv,plast och stålclips.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år