Lås och kedja stulet av lokalvårdare !?!?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kom ut och skulle låsa fast hojen, och det är borta.

Tydligen har vaktmästarna gjort en upprensning bland gamla cyklar nere på gården och då har samtidigt min kedja samt lås åkt ut. Visst, var klumpigt att ha det där nere, men eftersom jag bor på 5e våningen och grejorna väger en hel del så hade jag fäst dem där nere så jag slapp springa upp och ner var gång jag skulle iväg.

Jag vet hur det fungerar med gamla bilar som tvångsskrotas, då blir det först en lapp på rutan, sen skickas ett brev hem, och sedan forslas de iväg.

När de rensade upp cykelställen nere vid centralen så gick det ut plakat och annonser i tidningen om det.

I detta fall borde det rimligtvis kommit ut en lapp i fastigheten innan, så de som hade någonting av värde haft tid att rädda det. Detta har ej inträffat.

Min fråga är, får de lov att göra så, eller går det att anmäla som egenmäktigt förfarande/stöld ?

Ska ringa polisen i morgon innan jag ringer vaktmästarna, men kanske någon här vet någonting eller varit med om någonting liknande.

Ring vaktmästaren först, dom brukar spara allt på en hög ett tag för att höra om det är någon som saknar något.

Samma sak hände mig.
Mitt ena skivbromslås försvann när det låg på marken där jag brukar ställa hojen.
Att de inte förstår värdet i låset är förståligt men efter en lapp i trappen så har fortfarande inte hört av sig.

Är du säker på att det är vaktmästaren som tagit det?
Sätt upp en lapp.
Vaktis kanske ville ha kettingen till något?

Ok, klargörande

Cykelstället var fullt, så enda sättet att få kedjan att räcka till moppen var att fästa det i ramen på en cykel som var fastlåst i stället. Valde en som satt med stabilt lås monterat över ram och runt ställ, men saknade framhjul med antagande att den inte skulle flyttas på ett tag, samt att den stod längst ut, dvs inte störde de andra boendes tillgång till sina cyklar. Så både cykel utan framhjul och kedja med lås är borta.

Ok, klargörande

Cykelstället var fullt, så enda sättet att få kedjan att räcka till moppen var att fästa det i ramen på en cykel som var fastlåst i stället. Valde en som satt med stabilt lås monterat över ram och runt ställ, men saknade framhjul med antagande att den inte skulle flyttas på ett tag, samt att den stod längst ut, dvs inte störde de andra boendes tillgång till sina cyklar. Så både cykel utan framhjul och kedja med lås är borta.

I så fall så borde du ju skylla på dig själv.

Ja, klart jag borde.

Frågan var ju inte det, utan hur regelverket såg ut.

Satt precis i telefon med polisen, och det går som engenmäktigt förfarande om inte det informeras före.

Nu är det dax och få tag på vaktis och diskutera vidare.

Ja, klart jag borde.

Satt precis i telefon med polisen, och det går som engenmäktigt förfarande om inte det informeras före.

Låste du fast någon annans cykel?

I fastigheten där jag bor går det ut lappar till varje hushåll innan upprensning av cyklar sker. Man ombeds märka upp sin cykel eller flytta den till sitt källarförråd ifall den bara står oanvänd utan luft månad efter månad utan luft i däcken.

Sätter du fast kedja i en cykelram som dessutom saknar framhjul ber du om att det ska försvinna. Om inte vaktmästaren tagit det skulle det lika gärna kunna varit ägaren till cykeln. Du får ta på dig skulden för det inträffade själv.

Last edited:
Haha, vafan! Slösa inga skattepengar för att du låste fast ditt lås i en skrotcykel och det försvann. Var glad att de rensar bort skitet istället + att din kedja och lås lär väl ligga någonstans..obstinat skåning liksom:rolleyes::)

Tillabaka i moralkakornas land, skenförsäkringar, bakhjulskörningar och dra ifrån snuten, det är olagligt, men accepterat.

Intressant hur värderingar skiftar beroende på intressen, mål och motiv.

Att trampa rakt ut vid ett övergånsställe, det är lagligt, men idiotiskt, vem får skulden om det smäller ?

Har irriterat mig så många ggr på hur sveriges lagar är uppbyggda, men för en gångs skull så verkar de ligga till min fördel.

Ja, klart jag borde.

om du låste fast någon annan cykel så går det också under egenmäktigt förfarande :huvet och eftersom de kanske bara tog bort sin egen eller någons cykel på uppdrag av ägaren så är det ju du som gjort fel och kedjat fast deras cykel.

Tillabaka i moralkakornas land, skenförsäkringar, bakhjulskörningar och dra ifrån snuten, det är olagligt, men accepterat.

Intressant hur värderingar skiftar beroende på intressen, mål och motiv.
Men allvarligt alltså... du sätter lås och kedja i någon annans cykel och grinar över att de försvinner? Om någon annan satt ett lås i din trampcykel, skulle du satt upp lappar och efterlyst låsaren, eller hade du klippt kedjan och hivat den? Jag själv hade ganska säkert klippt.

Står inte någonstans att det var en cykel tillhörande någon annan än mig, dock kan formuleringen tidigare kanske utläsas så. Ursäktar för det isf.

Ok, klargörande

Står inte någonstans att det var en cykel tillhörande någon annan än mig, dock kan formuleringen tidigare kanske utläsas så. Ursäktar för det isf.

Du låter väldigt trovärdig. :D

Kanske var lite dumt att hänga låset på en cykel...men men shit happens har du kollat med vaktis om han har kvar dina prylar?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph