"Långtidsprojekt", Yamaha R1 -98 Fighter

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Nu är hon ÄNTLIGEN hemma! :D
Jag har bara hunnit släppa av henne oh ställa upp henne i min provisoriska "vagga" och lagt täcke över så hon får stå i fred.

Jag har börjat kolla lite på nya lager till fälgarna och svingen, vad är folks erfarenhet, momentums lager eller ska man köpa typ all balls?
Vilket är bäst, vilket är mest prisvärt?

Jag lär inte börja meka något förrän vädret blir svalare och sämre, men köpa saker kan man alltid göra :)
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    227 KB · Visningar: 172
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag köper mina lager på www.kullager.se de har bra service, kvalitetslager, bra priser samt snabba leveranser.

Nej jag jobbar INTE där:)
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Uppdaterat förra posten med bild

Jag köper mina lager på www.kullager.se de har bra service, kvalitetslager, bra priser samt snabba leveranser.

Nej jag jobbar INTE där:)

Tack, ska kolla så att det finns serienummer på befintliga lager, då kanske man klarar sig själv... Annars var det just det här sköna med att ta med sig lagren till typ momentum och säga; "nya sådana här tack" :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
framhjulslager har måtten 22-44-12.

Bakhjulslagret har måtten 28-52-12


nållagret till bakhjulet fick jag beställa ett nytt på Yamaha, då jag mosade det gamla vid urmonteringen

(urklippt från min gamla R1 fighter tråd)
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
framhjulslager har måtten 22-44-12.

Bakhjulslagret har måtten 28-52-12


nållagret till bakhjulet fick jag beställa ett nytt på Yamaha, då jag mosade det gamla vid urmonteringen

(urklippt från min gamla R1 fighter tråd)

:yoparty snyggt! Jag såg dina svar i lagertråden också, men den tråden grötade till sig på slutet när alla sa olika saker :va

Till er båda, är det BK eller HK lager? De ser ju likadana ut :D
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
:yoparty snyggt! Jag såg dina svar i lagertråden också, men den tråden grötade till sig på slutet när alla sa olika saker :va

Till er båda, är det BK eller HK lager? De ser ju likadana ut :D

http://www.kullager.se/sv/product/584/Kullager-60-22-2RS-22x44x12 2 st till framhjulet

http://www.kullager.se/sv/product/11693/Kullager-60-32-2RS-28x52x12 2 st till bakhjulet

till nållagret vet jag inte skillnaden på bk & hk. men det har väl med bärighet/vikt/hastighet att göra
du får ta ur det & kolla om du finner ngn text på lagret
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
På mina ZX byggen så använder jag TA nållager till svingen, stötdämpar knuten etc
 

Pips

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha XJ600 -86, Yamaha R1 -98
Om det är en -98 och bakhjulet är original är det tre olika lager i bakhjulet, ett nållager och ett på var sida av fälgen.
Det på höger sida kan du köpa på momentum men det vänstra kunde dom inte få fram när jag var där.
Dimensionerna är 58x28x16 och det är C3 klassat på det udda lagret
Jag beställde ett allballs-kit från ebay till slut.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Du har inte ändrat dig och tänkt montera clip on-styre istället? Skulle vilja se en minimalistisk R1-caféracer.

Hade nog vart ballt det också! Men målbilden är en fighter i huvudet... Sen när det blir klart kanske man ser att det skulle passa på annat vis, men jag måste se helheten klar innan jag ändrar det.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba Ricke-mannen !

Kul som fan att ditt bygge går framåt ! :tummenupp
Vi kanske blir klara samtidigt till sommare...:D
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Tjabba Ricke-mannen !

Kul som fan att ditt bygge går framåt ! :tummenupp
Vi kanske blir klara samtidigt till sommare...:D

Sommaren 202x? :rolleyes::D. Jodå, sakta sakte, nu har jag dock inte vart nere i garaget sedan den ställdes in... Haft fullt upp med allt annat, men än ger jag inte upp :)
 

sundsvall

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
malmö
Hoj
Z750 2010
tja, du skulle inte ta lite mått på ducati bakkåpan typ längd bredd och hur bred den är där den sitter vid förar sadeln??
funderar på att bygga om min z750 lite :p
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
5.5år sedan trådstart, 3år o 3mån sedan mitt senaste inlägg... Vi får se om det fortfarande finns några gamla följare som är kvar :Bugar
Vad har hänt sedan -14? Unge nr 2 har kommit o unge nr 3 är på väg. Jag bestämde mig från början att projektet SKALL bli klart även om det så tar många år pga tidsbristen. Jag har helt klart lärt mig de senaste 5åren att mina älskade barn o tid för att bygga inte alltid går ihop. Projektwt har inte stått helt still sedan 2014; hjul, tank m.m. har lackats. Packat om fälgarna med nya lager, delarna har åkt fram o tillbaks mellan olika garage, tagit hem styrlager o en massa annat osv.

NU HÄNDER DET. Mina boys i Styrfart ledsnade på att jag aldrig får tid så en av grabbarna med för mycket fritid (tackar :krama ) har tagit sig ann att sätta ihop det! Tur man har vänner med tid o engagemang!
Undr grabbarnas förtryck har jag nu flyttat allt till hans garage, köpt däck (monteras av däcksfirman nästa vecka), beställt övriga småprylar som fattats och återmontering har påbörjat.
Gamla tanken var bortom räddning enligt min lackerare så jag köpte ny som lackades, pump osv har flyttats över ny i veckan o fästen sitter på.
Bakre fotpinnar (Ducati) har monterats på bakramen
Eloxeringen var KASS.... tur den var billig då för ett par år sedan när den gjordes. Allt hade gått från svart till mörklila! Så de delarna har nu blåsts med färg till svart.
Bromsoken har totalrenoverats både fram o bak då mängden gammal avlagring o skit gjorde mig tveksam till dess funktionalitet - vill ju lita på hojen när, den är klar. Nya packningar o nipplar rakt igenom!
Så skönt med någon som förstår mina tankar och där vi genom mess o telefon kan kommnicera för att få till projektet som jag tänkt det från början. Jag har varit dit tre gånger hitills o nspekterat o det går framåt!

Bilderna var tydligen storleksmässigt för stora, så jag får återkomma inom kort med dessa. Tråden kommer nu uppdateras lite mer löpande, förhoppningsvis en gång i vecka iaf. tills den är klar


:yoparty
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Hela högen med grejer som ska ihop :D
thumb_IMG_0070_1024.jpg

Började med att flytta över delarna från gamla tanken till den nya efter lackering
thumb_IMG_0063_1024.jpg

Monterat tank
thumb_IMG_0064_1024.jpg

Lackat lite grejer där eloxeringen var under all kritik
thumb_IMG_0060_1024.jpg
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Bromsoken såg allmänt risiga ut och var inget jag hade vågat sätta min säkerhet till utan att renovera, så det vart till att riva ner, göra rent och byta allt
thumb_IMG_0068_1024.jpg

Ok före och efter rengöring / demontering
thumb_IMG_0067_1024.jpg

thumb_IMG_0062_1024.jpg


Nytt o fräscht!
thumb_IMG_0057_1024.jpg
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
In med nya lager överallt!

thumb_IMG_0059_1024.jpg

thumb_IMG_0058_1024.jpg

Svingen väntar på nya lager och ny svingbult mot ramen, allt beställt nytt från US :kär

thumb_IMG_0054_1024.jpg
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Styrkrona provmonterats

thumb_IMG_0056_1024.jpg

Eloxerade gaffelrör som jag inte var nöjd med fick lackas och då passades det på att få resten lackat samtidigt :lol
thumb_IMG_0055_1024.jpg

Provmontering styre
thumb_IMG_0053_1024.jpg

Provmontering gafflar
thumb_IMG_0052_1024.jpg
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
PostMord misslyckades skicka en sändning till frugan från Borås till Huvudstaden på 2v, mina nya fotpinnar tog sig från Shanghai till samma destination på 5dagar med andra speditörer (med gratis frakt mitt under julrusch, jo jag tackar ja!) :fakta

thumb_IMG_0050_1024.jpg

thumb_IMG_0049_1024.jpg




och nu till det enormt stora framsteget! Prövat att stå på egna "ben" (hjul). Tänka sig att den där högen med "skrot" börjar se ut som en motorcykel igen! Tack J! :fyllisar
thumb_IMG_0051_1024.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top