Långtidsprojekt Café Racer 60-70 tal bygge.

Tyvär passade inte fästerna fram till gaffelbenen speciellt bra (eller alls)
Min gaffel är 35mm och gaffelbensfästerna till blinkers var 39mm fullt ihopklämda. Tänkte först jag kunde snickra om lite så att de passar, böjd plåt eller dylikt men sen kom jag på att jag ska använda orginallyset med ett universalfäste och då detta har plats för blinkers kommer dessa att hamna på den. Ett problem ur världen. Har även tänkt göra en liten keps i rostfri plåt eller dylikt till lyset, får se hur de blir.

Jag började dra lite el och skit och säkringsdosan hamnade under tanken eftersom den itne får plats på styret där jag sak bygga annat. Bockade en liten plåt och drog den runt ramen så den hamnar uppåner, inge vidare snyggt men den syns inte iaf som tur är. Det kommer bli krångligt om väl en säkring går men de får jag väl ta.

Min fråga är dock om säkringarna kan sitta så nära tändspolarna? ligger typ intill varandra och började fundera om de inte kan flippa ur när massa el kommer från spolarna? ( Jag har ingen aning det är därför jag frågar) .

Jag har även börjat kika lite på bakdel och sådär, har rivit ner gamla sadeln och börjat bygga en ny så sadeln vet jag hur den kommer bli bakdel vettefan dock, funderar på nån seatbox av nått slag men det står still i tankeverksamheten då ramen är så krånglig att bygga efter så har inte hänt ett skit, återkommer väl när jag får tummen ur :arsele . Men de lär dröjja.

Som sagt var, gjort mycket skitjobb men inget värt att fota .

Peace out dagboken!

Tror att det blir snyggt!
Någon som vet hur man får igenom ett sådant bakljusarrangemang som det är på Sportster Nightster?
Använder blinkersen som (enda) baklyse.

En ball idé faktiskt, men baklyse vill jag ha. Vill dock ha en i samma stil som blinkers.

Är lite inne på denna, då den vänstra delen är inbyggd i bakdelen och endast den högra delen är synbar, vad tycker du ?

Bifogat

• 70-170.gif
    70-170.gif
    36.8 KB · Visningar: 76
F_n va coolt projekt alltså:yoparty
Sådana här projekt är roligar:tummenupp
Bra jobbat:Bugar :Bugar

Riktigt snyggt jörgen! Gillar både stänkan och staget, det gör sig riktigt bra.
Ditt stag såg kraftigt och snyggt ut. sånt skulle jag helt klart kunna tänka mig, men de ser ju dyrt ut ... ska kika , bra förslag! :tummenupp

Många bäckar små! Allt annat är ju så gungigt och ostabilt så ju styvare den blir desto bättre. Kan jag få den lite mer körbar så kommer dne ge mig mycket mer glädje.

Riktigt, kan du styva upp gaffeln aldrig så lite hindrar du dessa lågfrekventa vågrörelser som vill fortplanta sej genom dessa veka ramar. Fundera inte på några spektakulära sänkningar i framänden heller. Kanske finns en framända från en 900 -82 med kronor bland skiten på Spinning Wheels, de hade en massa prylar till dem om det nu är nån som tagit över.

Till saken;
Jag såg telefix-stag i nån reakorg alldeles nyligen. Roffes, touringbutiken eller Lelles, kan inte säja vilket. Dom gör nytta! Ett par distanser i gaffeln på ca 2 cm hjälper också. Köp en gammal styrdämpare, de där som eftermonterades på gamla CB 750 ohc och Z900 för att i någon mån öka chansen till överlevnad! Lelles har också satser med nållager, svingaxel och jag tror dammskydd kvar. Kolla noga för jag tror de är till CB 900 F före -81. Har CB 750 K (din) och tidiga CB 750/900F samma mått på svingaxel är detta byte att rekomendera, de lagren brukar inte vara bortskämda med kärlek. Kanhända sitter det brons/kopparbussningar i din istället för lager, skulle tro det. Detta är inte bara snack, det BLIR en radikalt mycket bättre cykel att köra!

Glöm allt som inte gör att cykeln är lika på båda sidor sett framifrån, Bara ett 4-1 med för stor dämpare kan få igång ålandet, uppstående backspegel på en sida är bara att glömma. Gränsen går vid styrändsbackspegel, har du på båda sidor är det inga problem. Tunga styrvikter eller fyll clip-onet med bly eller nåt är inte fel. I övrigt är det stenhård fjädring, styrdämpare, wobbelstag och ett aktivt flyttande av kroppsvikten som gäller! Till saken hör att K-n är om möjligt ännu svampigare än F-en.

Om du inte tycker jag blarrar i nattmössan kan jag ha ytterligare tips, för det kan bli riktigt hyfsade cyklar. Bevara Off-Roadgeometrin!

(Tror jag kan ha en sån styrdämpare som luktar lite härsket men är tät, det är ju ett tidsattribut).

Edit; gillar baklampan och mycket annat. Rickmanframstänka är modellen, de hade ett helt kit med grejer till CB 900 när den kom -79 som är riktigt snyggt.
Vem är Edit, ngn?

Last edited:
stänka

hej du jag har tämmligen säkert lite rickman prylar över i garaget typ tank ankstjärt o stänka. hör av dej ifall det kan va nåt kan ju maila fpoto till dej imorron har ju tat på mrj pyjamsen nu,,,,:D

F_n va coolt projekt alltså:yoparty
Sådana här projekt är roligar:tummenupp
Bra jobbat:Bugar :Bugar

Tack så mycket! :)

Riktigt, kan du styva upp gaffeln aldrig så lite hindrar du dessa lågfrekventa vågrörelser som vill fortplanta sej genom dessa veka ramar. Fundera inte på några spektakulära sänkningar i framänden heller. Kanske finns en framända från en 900 -82 med kronor bland skiten på Spinning Wheels, de hade en massa prylar till dem om det nu är nån som tagit över.

Till saken;
Jag såg telefix-stag i nån reakorg alldeles nyligen. Roffes, touringbutiken eller Lelles, kan inte säja vilket. Dom gör nytta! Ett par distanser i gaffeln på ca 2 cm hjälper också. Köp en gammal styrdämpare, de där som eftermonterades på gamla CB 750 ohc och Z900 för att i någon mån öka chansen till överlevnad! Lelles har också satser med nållager, svingaxel och jag tror dammskydd kvar. Kolla noga för jag tror de är till CB 900 F före -81. Har CB 750 K (din) och tidiga CB 750/900F samma mått på svingaxel är detta byte att rekomendera, de lagren brukar inte vara bortskämda med kärlek. Kanhända sitter det brons/kopparbussningar i din istället för lager, skulle tro det. Detta är inte bara snack, det BLIR en radikalt mycket bättre cykel att köra!

Glöm allt som inte gör att cykeln är lika på båda sidor sett framifrån, Bara ett 4-1 med för stor dämpare kan få igång ålandet, uppstående backspegel på en sida är bara att glömma. Gränsen går vid styrändsbackspegel, har du på båda sidor är det inga problem. Tunga styrvikter eller fyll clip-onet med bly eller nåt är inte fel. I övrigt är det stenhård fjädring, styrdämpare, wobbelstag och ett aktivt flyttande av kroppsvikten som gäller! Till saken hör att K-n är om möjligt ännu svampigare än F-en.

Om du inte tycker jag blarrar i nattmössan kan jag ha ytterligare tips, för det kan bli riktigt hyfsade cyklar. Bevara Off-Roadgeometrin!

(Tror jag kan ha en sån styrdämpare som luktar lite härsket men är tät, det är ju ett tidsattribut).

Edit; gillar baklampan och mycket annat. Rickmanframstänka är modellen, de hade ett helt kit med grejer till CB 900 när den kom -79 som är riktigt snyggt.
Vem är Edit, ngn?

Ojoj va mycket bra ideér och respons, det tackar jag för. Måste nog dock ta och läsa igenom ditt inlägg mer än en gång är jag rädd hehe :) . Återkommer med kreativ respons!

Har du bilder eller byggtråd ute på det bygget, doktorn?

Förlåt för OT SkaD..

Det är ingen fara! Det bygget var mycket inspirerande och väldigt välbyggt. Hade mycket högre standard och budjet än jag någonsin kommer ha.

Jag försökte dock leta rätt på tråden men hittade den inte, kanske tagits bort? Vet att denna hoj såldes på blocket innan den va helt färdigbyggd men jag han spara ett par bilder på datorn då jag tyckte denna va riktigt läcker om du vill se (om vi inte hittar tråden nånstans)

tråden hette typ gsxe1100 caféräser.

hej du jag har tämmligen säkert lite rickman prylar över i garaget typ tank ankstjärt o stänka. hör av dej ifall det kan va nåt kan ju maila fpoto till dej imorron har ju tat på mrj pyjamsen nu,,,,:D

Stänkskärm kan vara intressant. Arnars är jag inte på jakt efter så mycket delar faktiskt, ska inhandla lite mätare,lampor och handtag samt lite slitdelar.

men som sagt, stänkskärm, kanske nå hårdare fjädrar,vobbelstag eller styrdämpare kan va intressant, samt avgassystem.

Last edited:
Kan detta vara nåt?

Touringbutiken;
Styrdämpare, (Sån jag har och menar), Art. nr. 69-4610 748 kr
Fäste Art. nr. 69-4624 334 kr
(Coolare, billigare och mer tidstypiskt med avgasklammer, funktion samma).

Gaffelstabilisator Art. nr. 69-2200 888 kr.

PRUTA!!

Roffes har också men jag hittar inte nu. Letar mer senare, kolla på film nu. Tror nog du kan hitta billigare än detta. Anderberg kan överraska och fixa både bitar och justa priser ibland. Möjligen kan jag leta lite när jag är i Hbg, har ärende själv. Återkommer.

Hittade denna tråd nu och har sträckläst, ser bra ut!

Vet ju inte om clip-on:en på bilderna är monterade i tänkt färdigläge men jag skulle bytt sida på dem så att styrpinnarna hamnar i underkant.

På bilden är de inte monterade i färdigläge, men intressant att du uppmärksammat det för har faktiskt hållt på flyttat om de där jäkla clipisarna hela tiden och blir typ aldrig nöjd. Nu sitter de 60-70mm längre ner än på bild samt med grövre vinkel så att hojjen ser smalare ut och tappar en hel del svängradie då det tar i tanken men de ser bättre ut.

Ska prova sätta dem upponer som du säger och se om de ser bättre ut. Men som jag förstått det finns det inget sätt som är tänkt som "rätt" utan bara massa olika lägen man kan ställa dem i, stämmer de? för man kan ju skifta dem höger och vänster också och få ett annat utförande.

Kan detta vara nåt?

Touringbutiken;
Styrdämpare, (Sån jag har och menar), Art. nr. 69-4610 748 kr
Fäste Art. nr. 69-4624 334 kr
(Coolare, billigare och mer tidstypiskt med avgasklammer, funktion samma).

Gaffelstabilisator Art. nr. 69-2200 888 kr.

PRUTA!!

Roffes har också men jag hittar inte nu. Letar mer senare, kolla på film nu. Tror nog du kan hitta billigare än detta. Anderberg kan överraska och fixa både bitar och justa priser ibland. Möjligen kan jag leta lite när jag är i Hbg, har ärende själv. Återkommer.

Det ser ifs ganska intressant ut. Vet dock inte om jag är berädd att lägga dom pengarna på godis till en skrothoj. Ska fundera på saken dock, tack för tipsen! :tummenupp

Det ser ifs ganska intressant ut. Vet dock inte om jag är berädd att lägga dom pengarna på godis till en skrothoj. Ska fundera på saken dock, tack för tipsen! :tummenupp

Skrothoj??? Ni talar om ett ärevördigt gammalt fordon, var god och visa vederbörlig respekt och aktning!

Skämt åsido, du gör som du vill, ville bara visa på några prylar som kan förbättra körbarheten radikalt. Är helt övertygad om att du kan få tag på dessa prylar snorbilligt med lite letande, ligger och värmer hyllor nånstans hos skrotare eller i garage. En sak du bör undvika är tillbakaflyttat för varje cm du flyttar pinnarna bakåt ökar vingligheten i kvadrat! Gillar dessutom hur du kapat ner fotpinneplattorna, vilket jag ville men inte vågade när jag körde CB 900. Hade Raask tillbakaflyttat men bytte tillbaks till original, får bygga bredare vägar om det skall gå, fniss. Ser dock coola ut trots fantastiskt dålig finish, plattan till växelsidan ser ut som en banan.

Skall inte bomba sönder din tråd mer, men hittar jag några såna prylar till lägre pris så tipsar jag.

Skrothoj??? Ni talar om ett ärevördigt gammalt fordon, var god och visa vederbörlig respekt och aktning!

Skämt åsido, du gör som du vill, ville bara visa på några prylar som kan förbättra körbarheten radikalt. Är helt övertygad om att du kan få tag på dessa prylar snorbilligt med lite letande, ligger och värmer hyllor nånstans hos skrotare eller i garage. En sak du bör undvika är tillbakaflyttat för varje cm du flyttar pinnarna bakåt ökar vingligheten i kvadrat! Gillar dessutom hur du kapat ner fotpinneplattorna, vilket jag ville men inte vågade när jag körde CB 900. Hade Raask tillbakaflyttat men bytte tillbaks till original, får bygga bredare vägar om det skall gå, fniss. Ser dock coola ut trots fantastiskt dålig finish, plattan till växelsidan ser ut som en banan.

Skall inte bomba sönder din tråd mer, men hittar jag några såna prylar till lägre pris så tipsar jag.

Haha, ja förvisso har du rätt då cb är en klass för sig :tummenupp
men det bör tilläggas att jag prutade till mig hojjen för 3-4k därav min fundersamhet. Jag har dock ändrat riktining en massa ggr på detta bygge, då jag först var helt inne på -60tal men insåg att det blir för dyrt att köpa prylar så fick det bli ett budgetbygge med lite "man tar vad man har" och massor av kärlek och hårt arbete. I dagsläget vet jag dock inte vart jag står, om jag ska bekosta bygget eller inte. (har ju så många andra projekt på gång). Men jag är riktigt sugen på lite våghållsningsgodis till hojen. Hittar du något får du mer än gärna visa mig.

Kul att gillade fotpinneplattan, la ner ganska mycket jobb på den och blev nöjd själv =) . Och du, bomba gärna på med allt relaterat , jag tycker bara det är skoj.

EDIT: lite diverse skrivfel

Last edited:
Nu blir det en liten paus i cafébyggandet då jag ställer cb´n åt sidan för en liten stund. Måste prioritera tiden lite och och fortsätta med mitt andra projekt.
Vet inte hur länge den blir ståendes men förhopningsvis inte alltför länge, återkommer när något intressant har hänt.

Peace Out dagboken!

Nu blir det en liten paus i cafébyggandet då jag ställer cb´n åt sidan för en liten stund. Måste prioritera tiden lite och och fortsätta med mitt andra projekt.
Vet inte hur länge den blir ståendes men förhopningsvis inte alltför länge, återkommer när något intressant har hänt.

Peace Out dagboken!

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, inte du också:huvet
först han med gammelgixxen (minns inte hans nick nu), sen ozeo och nu du!:mad: vems jävla trådjävel ska jag nu läsa och söka inspiration i när det står still i huvet??:gråta :( :confused:

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, inte du också:huvet
först han med gammelgixxen (minns inte hans nick nu), sen ozeo och nu du!:mad: vems jävla trådjävel ska jag nu läsa och söka inspiration i när det står still i huvet??:gråta :( :confused:

Förhoppningsvis kommer det inte dröjja länge. Och har jag ork så kommer jag jobba även med cb´n. Men har svårt att se det att gå ihop just nu.
Har jag tur är jag tillbaka på cb´n snart igen. Men man vet aldrig .
Jag ställer den åt sidan nu av det enkla strategiska skälet till att jag nu tycker det är SKITSKOJ att bygga. Vet att det därför inte är nån risk att hojjen bara blir ståendes, som om jag hade ställt den åt sidan mitt upp i nått tråkjobb.

Återkommer inom nån vecka med en lägesrapport :)

Under tiden lycka till med ditt bygge bushido!

Förhoppningsvis kommer det inte dröjja länge. Och har jag ork så kommer jag jobba även med cb´n. Men har svårt att se det att gå ihop just nu.
Har jag tur är jag tillbaka på cb´n snart igen. Men man vet aldrig .
Jag ställer den åt sidan nu av det enkla strategiska skälet till att jag nu tycker det är SKITSKOJ att bygga. Vet att det därför inte är nån risk att hojjen bara blir ståendes, som om jag hade ställt den åt sidan mitt upp i nått tråkjobb.

Återkommer inom nån vecka med en lägesrapport :)

Under tiden lycka till med ditt bygge bushido!

ok, då är jag lite lugnare iallafall:)

det ser jag fram emot:tummenupp

tack ska du ha, och detsamma!:tummenupp tror att jag står inför ett stort "skutt" i byggprogressen, har bara ett litet hinder att övervinna först... men det ska nog gå bra! update kommer så fort jag får tid!:tummenupp

Du kanske har Raask fotpinnarna liggandes fortfarande nu efter 20 år? :rolleyes:

Du kanske har Raask fotpinnarna liggandes fortfarande nu efter 20 år? :rolleyes:

Leider nicht, såldes för en styver för ca 10 år sen till en som byggde om dem till en XJ 900. Skulle inte förvåna mej om Raask har såna där på hyllan, dessvärre har han väl nån teori om att ta betalt för tiden de legat där...

Leta hellre tarozzi, kullagrade och bättre finish. Raasks länkage kan man inte justera utan att koppla loss länkaget heller. Du vet, justeringen som skall jobba som en "vantskruv", så icke på Raask. En helt annan kvalitetsnivå, men lätta är de inte!

Nääe fan pojkar, ni får inte börja slacka nu, jag fick ju inte tag på något att bygga av själv, så jag lever ju på era byggtrådar.

Angående länkagen som man måste ta loss för att justera, det finns ju en finess med det också, dom kan ju inte ändra sig av vibrationer heller, vilket vantskruv-modellen kan göra.

Och handen på hjärtat, hur ofta justerar man om efter att hojen är byggd?

Nääe fan pojkar, ni får inte börja slacka nu, jag fick ju inte tag på något att bygga av själv, så jag lever ju på era byggtrådar.

Angående länkagen som man måste ta loss för att justera, det finns ju en finess med det också, dom kan ju inte ändra sig av vibrationer heller, vilket vantskruv-modellen kan göra.

Och handen på hjärtat, hur ofta justerar man om efter att hojen är byggd?

Fotpinnar, styre, kopplingsingrepp, bromsgrepp håller jag på att justera en hel säsong innan jag är nöjd.
Får man det inte helt rätt, så är det fel.

Är lite förtjust i Raask när det gäller grejor till 80talshojar.
Dock är (som sagt tidigare) fotpinnsplattorna löjligt fula och klumpiga.
Jag gjorde egna.
Man skall även se till att smörja lagringen ordentligt.
Annars nyper det fast ordentligt om hojen står stilla någon månad.
Jag polerade upp ytorna och passade in det ordentligt (viktigt för känslan), samt monterade en smörjnippel på undersidan.
Tarozzi är betydligt bättre, men jag tycker att de ser för moderna och raceiga ut.

Back