Långtidsförvara motorcykel inomhus

KevinHansen

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Cbr 900 Fireblade x2
Tips på förberedelser mottages om man ska förvara hojjen inomhus i många många år framöver.

Tänker på bensintank, förgasare, olja i motorn med mera.

Tanken är att inte använda den i min ägo bara ha som prydnad i vardagsrummet, så det kan ta många år innan någon vill köra på den igen.
 
Har dragit i gång hojar som stått 20 år. Brukar inte va särskilt besvärligt.
Gör ett olje+filterbyte innan. Kör den en stund. Tappa ur oljan och sätt i ett nytt filter. Då borde den va hyfsat ren. Somliga tycker man kan slå i en liten skvätt olja i varje cylinder.
Helst kör hojen på etanolfri soppa (Aspen) innan avställning. Tomma tankar brukar inte rosta inuti om dom är inomhus. Men spraya lite WD40 i tanken skadar inte. Töm förgasare.
Ta bort batteriet.
Att hojen ska va väl rengjord är väl självklart om du har den i vardagsrummet.
Edit: Skriv upp på ett papper vad som är gjort. Lägg lappen i batteriutrymmet.
 
Hur undviker man att packningar och gummi detaljer torkar och spricker? Tänker på sånt som packningar i framgaffeln, insugsgummi och membran i förgasare, bränsleslangar, hydraulik som handbromsslangar, och inte minst däck och sadelklädsel.
 
Har dragit i gång hojar som stått 20 år. Brukar inte va särskilt besvärligt.
Gör ett olje+filterbyte innan. Kör den en stund. Tappa ur oljan och sätt i ett nytt filter. Då borde den va hyfsat ren. Somliga tycker man kan slå i en liten skvätt olja i varje cylinder.
Helst kör hojen på etanolfri soppa (Aspen) innan avställning. Tomma tankar brukar inte rosta inuti om dom är inomhus. Men spraya lite WD40 i tanken skadar inte. Töm förgasare.
Ta bort batteriet.
Att hojen ska va väl rengjord är väl självklart om du har den i vardagsrummet.
Edit: Skriv upp på ett papper vad som är gjort. Lägg lappen i batteriutrymmet.
Bra sammanfattning tycker jag.
Jag har en matta under också för att minska risken för märken från däcken, eller en droppe olja från någonstans.
Att man inte har minst en hoj inomhus över tid tyder egentligen på att man har för få hojar.
Men det är min högst personliga uppfattning.

Prydnad.jpg
 
Hur undviker man att packningar och gummi detaljer torkar och spricker? Tänker på sånt som packningar i framgaffeln, insugsgummi och membran i förgasare, bränsleslangar, hydraulik som handbromsslangar, och inte minst däck och sadelklädsel.
Gummi tar stryk inomhus av flera orsaker - inomhustemp är egentligen lite för varmt för långtidsförvaring. Gummi i bränslesystem torkar ut när det tidigare utsatts för bränsle o sedan torrförvaras. De sägs att glycerin kan funka som mjukgörare - skulle kunna tänka mig att använda på sadel o däck för att testa, i värsta fall kan det bli kladdigt men inte skadligt.
Har själv en flaska med "gummipflege" till min kajak med gummiskrov - vete f-n vad det är i den, vitt mjölkliknande som verkar sjunka in i gummit utan att kladda o luktar inte lösningsmedel eller dylikt (får massor av träffar på nätet om man söker på gummipflege)
 
Eller nybliven pappa. Boende med en kvinna som aldrig ska släppas om hon också tycker att en hoj i vardagsrummet är en fin liten detalj.

Många år innan den körs igen... Kan tolkas som tillfällig målväxling i livet.
Precis!..Nu har tanten hängt med 30++ år! , alltid kul att pynta hojar till Julen! :)
 

Bifogat

  • 20230305_102956.jpg
    20230305_102956.jpg
    4.4 MB · Visningar: 32
Gummi tar stryk inomhus av flera orsaker - inomhustemp är egentligen lite för varmt för långtidsförvaring. Gummi i bränslesystem torkar ut när det tidigare utsatts för bränsle o sedan torrförvaras. De sägs att glycerin kan funka som mjukgörare - skulle kunna tänka mig att använda på sadel o däck för att testa, i värsta fall kan det bli kladdigt men inte skadligt.
Har själv en flaska med "gummipflege" till min kajak med gummiskrov - vete f-n vad det är i den, vitt mjölkliknande som verkar sjunka in i gummit utan att kladda o luktar inte lösningsmedel eller dylikt (får massor av träffar på nätet om man söker på gummipflege)
Jag skulle inte smeta på någon okänd produkt varken på sadel eller däck.
Sadelöverdrag tar väl inte stryk av rumstemperatur? Ålder möjligen. Min hoj från -82 har nog fått ett nytt av någon tidigare ägare. Min -02a har original. Ser ut att hålla bra.

Beroende på hur länge TS tänker parkera hojen så klarar sig nog däcken bra. Annars får han ju byta. Står hojen på depåstöd bak eller centralstöd så får han vrida på framhjulet någon gång i månaden/kvartalet annars blir det tillplattat.

Min Kawa hade gamla däck med mycket mönster kvar när jag köpte den. 12-14 år. Körde året runt med dom ner till 0-gradigt.
 
Hur undviker man att packningar och gummi detaljer torkar och spricker? Tänker på sånt som packningar i framgaffeln, insugsgummi och membran i förgasare, bränsleslangar, hydraulik som handbromsslangar, och inte minst däck och sadelklädsel.
Precis, lite sånna saker jag tänker på oxå, så inte dämparn börjar läcka om 10 år, eller gummislangarna har torkat sönder inifrån och ut.

Jag kommer riva isär hojjarna helt innan ja ställer in dem (inte renovera men verkligen se till att de är väl upputsade i minsta detalj) så det kommer finnas tid å möjlighet att göra det mesta. De kommer stå på depåstöd och matta.

Jag kommer nog aldrig använda dem, köpte de bara för ja alltid velat ha en, men vem vet man kanske blir sugen en vacker dag.
 

Bifogat

  • IMG_0454.JPG
    IMG_0454.JPG
    326.8 KB · Visningar: 31
Precis, lite sånna saker jag tänker på oxå, så inte dämparn börjar läcka om 10 år, eller gummislangarna har torkat sönder inifrån och ut.

Jag kommer riva isär hojjarna helt innan ja ställer in dem (inte renovera men verkligen se till att de är väl upputsade i minsta detalj) så det kommer finnas tid å möjlighet att göra det mesta. De kommer stå på depåstöd och matta.

Jag kommer nog aldrig använda dem, köpte de bara för ja alltid velat ha en, men vem vet man kanske blir sugen en vacker dag.
Nä dom där är ju livsfarliga ..kör ju ihjäls direkt på dessa Hyndor!..bäst att konservera!....:fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top