Långsam hårddisk? Klla in detta

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Är på besök hos mina föräldrar och använder såklart deras gamla dator för att surfa sporthoj.
Skulle gått om bra om inte datorn var så himla långsam, hårddisken "laddar" hela tiden och segar vid minsta sak man gör.

Kom och tänka på om det kanske kunde vara så att hårddisken var i "PIO" mode. PIO är alltså den "gamla" metoden som hårddisken använde sig av att föra över data = långsamt. När windows/bios inte känner av att hårddisken klarar av DMA, så ställer den i PIO mode automatiskt. Detta beror ofta på att inte moderkortsdrivrutinerna är korrekt installerade eller gamla.

Okay, hur fixar jag detta nu då. (Gäller Windows XP)

1. Kolla om hårddisken verkligen är i PIO.
a, Högerklicka på "den här datorn" välj "egenskaper" sedan fliken "maskinvara" och sen väljer du "enhetshanteraren".

b, Därefter väljer du "IDE ATA/ATAPI Styrenheter" och dubbelklickar på "primär IDE-kanal", sedan fliken "Avancerade inställningar" och där ser du om det står "Ultra DMA" eller "PIO" under "Akuellt överföringsläge".

Står det "Ultra DMA" så blir det inte bättre, står det "PIO" så ta reda på vad moderkortet heter och ladda hem senaste drivrutinerna till det.
Vet du inte vad moderkortet heter så kolla detta programmet och googla sen efter namnet. http://www.pxserver.com/WinAudit.htm.

Är det inte lättare att berätta för dom än att skriva en tråd på sporthoj? :va

Hsb-Chrille skrev:
2508609 Är det inte lättare att berätta för dom än att skriva en tråd på sporthoj? :va

Tänkte om det var fler som satt i samma sits som mina föräldrar (långsam dator och kompetensen sträcker sig till att dom vet vad som är fram och bak på lådan).

Men eftersom du redan visste detta så kan jag ta bort inlägget.

Empa skrev:
2508677....
Men eftersom du redan visste detta så kan jag ta bort inlägget.
Bara för att en vet betyder inte det att alla vet.
"Bra" datorkunskaper är uppenbarligen något som man antingen har eller inte har. De som är mittimellan är ganska få har jag märkt.

Jag röstar för att ALL info är bra, så länge det håller sig inom forumets intresseområde. Är det något man redan kan så kan man låta bli att läsa, eller fylla på med mer info. Är det något man inte kan så kan man ju råka lära sig något.
:pannkyss

Last edited:
Håller med!! inga nyheter för mig iofs men tycker att all info är bra info! :tummenupp

Lite mer ram-minne är säkert på sin plats också, så slipper datorn cacha så mycket till disk.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg