Långmilad Saab 9-5 2,3 -07

Däckljudet beror på gummiblandingen, bredden och mönster mer än profilen, även om en låg profil inte tar upp stötar på samma sätt.

Men 16-tummare kostar mindre och det går att satsa på tystare däck för samma peng.

Däremot är valet av bil kanske inte det bästa om man vill ha en pålitlig rackare. Nog för att de flesta bilar kan drabbas av strul, men de moderna Saabarna har en otäck historia med haverier så att man verkligen blir ståendes. Så kolla noga historiken och skicket på det examplaret du tänker köpa.
 
Däckljudet beror på gummiblandingen, bredden och mönster mer än profilen, även om en låg profil inte tar upp stötar på samma sätt.

Men 16-tummare kostar mindre och det går att satsa på tystare däck för samma peng.

Däremot är valet av bil kanske inte det bästa om man vill ha en pålitlig rackare. Nog för att de flesta bilar kan drabbas av strul, men de moderna Saabarna har en otäck historia med haverier så att man verkligen blir ståendes. Så kolla noga historiken och skicket på det examplaret du tänker köpa.

Fast 9-5 06-10 är väl rätt ok och uppdaterad motormässigt, några oilsludgeproblem och kassa tändkasetter som de äldre 9/5:orna drabbades av existerar inte på de nyare. Jag har ägt två 06:or som inte har orsakat mig några större bekymmer, den första såldes efter 15000 problemfria mil den andra såldes efter ca 14500 problemfria mil! årsmodell 06-10 är en gammal bil i grund och botten och att folk öht betalade så mkt pengar för en "ny" saab 9-5 bil är för mig en fullständig gåta! Den första 06:an jag ägde kostade ny med den utrustningen den hade inkl. en trött gammal navigator 373000:- alltså, 373000:- sug på den!
 
Last edited:
Ja, Saabköpet är inget jag räknar till något av mina bästa bilaffärer direkt :D
Skitbilar är vad det är, bra sådana förvisso. Jag köpte sprillans nya bakdäck till den förra veckan då den hade ätit upp mina fina Yokohama under förra säsongen. De var alltså BLANKA, man kunde se att det hade varit mönster där en gång i tiden men inte mer. Framdäcken inga problem alls. Och bakdäcken var inte snedslitna heller utan jämnt nedslitna :va
Nej, nästa bil blir en sossecontainer de luxe. Men med fransk motor :3freak
 
Den första 06:an jag ägde kostade ny med den utrustningen den hade inkl. en trött gammal navigator 373000:- alltså, 373000:- sug på den!
Idag kan man köpa en 9-5 av årsmodell 2006 med 18K mil på vägmätaren för ca 25.000 kronor. Snacka om värdeminskning. Det är väl den enda anledningen till att jag enbart väljer Saabar med några år på nacken.

Tycker för övrigt att SAAB är en av världens bästa och mest behagligaste bilar att köra på långsträckor. Eller som någon har uttryckt det - en Volvo åker man i men en SAAB kör man. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top