Lång pendla med hoj???

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Verkar som om jag kanske skall flytta en bit från mitt jobb. Detta gör att det kan vara frågan om pendling på ca 12mil per dag. Sitter här och funderar på hur man kan köra båge hela denna vägen utan att det blir svindyrt? Alla vanliga sporthojar vill ju servas jäkligt ofta var 600 mil eller något sådant. Sedan så skulle jag kunna tänka mig att det skulle vara näst intill omöjligt att sälja en tex R6 eller R1 som har en 5-6000mil på mätaren :rolleyes: Visserligen är väl kanske de inte heller det bästa valet för pendling men jag vill ju fortfarande att det skall vara sportiga hojar, iaf i likhet med Hayabusa eller tex blackbird men alla dessa har iaf vad jag vet 600mila servicar. Sedan så brukar ju däcken inte hålla i all evighet på liknande hojar heller :rolleyes:

Så ge mig exempel på sportiga hojar som har glesa service intervaller, känns bra att åka på och som inte är lika känsliga för höga miltal vid ev försäljning :rolleyes:

EBS skrev:
XTn du har är ju rätt optimal.

Japp, vad gäller milen och annat. Men den mesta biten kommer bli motorväg och då kan XT:n bli lite tradig :) Men precis som du säger, den kommer vara en het kandidat än så länge!

Har inte yamaha 1000mils intervaller på alla sina cyklar numer?

Det var iaf vad jag fick höra på Yamahacenter för drygt 1 år sen när jag ville göra en 1800mils service på SZR:en.

Dez skrev:
Har inte yamaha 1000mils intervaller på alla sina cyklar numer?

Det var iaf vad jag fick höra på Yamahacenter för drygt 1 år sen när jag ville göra en 1800mils service på SZR:en.

Även på hojar som en retta alltså?

bebbe skrev:
Även på hojar som en retta alltså?

Det är nog bäst om nån med nyare retta svarar på det.

Jag fick iaf den uppfattningen iom att det verkligen inte gick att få en 1800 service utan det skulle bli en 2000 istället.

Köp en gammal sporthoj istället om det är bara till pendling...nån CBR från senare delen av 1900-talet...

Thundercat skrev:
Köp några touringdäck så borde du kunna klämma ur iaf 1500 mil...

Ja, bara det inte är allt för mycket bakelitstuk så :D . Metzeler hade ju ett par däck (Z4 har jag för mig det var) som var hårda i mitten och mjuka på kanterna. Hade några sådana på YZF 750:n och fick ut en hel del mil på dom och ändå var det hyfsat fäste :)

Skall kanske tillägga att hojen även skall fungera och vara kul på Söndagsturen. Blir lite krångligt särskillt med tanke på däck val mm men man måste ju kunna hitta en kompromiss, eller :confused:

hallå!! du har ju redan den bästa hojen för pendlingen! billigare sätt får du leta efter!!
kolla bara på oss dårar jobbar som mcbud vi kör XT för dom är bombsäkra, gårbilligt och sällan några fel på dom

visst kanske intre den roligaste moppen att åka motorväg med men det går att roa sig med en XT oxå! satsa på 7 mil på trippmätaren till jobbet kanske!?
:yoparty

och var inte orolig för milen vi har en cykel som rullat 35000mil utan större bekymmer! visst inte en 660 men kommer iaf konsument testa dom duktigt inom snar framtid!

Mvh Mcbudet

En superblackbird är vad du behöver.
Bekväm hoj som inte är så känslig om det står mycket mil på mätarn eftersom den är vanlig som touringhoj.
Funkar ju när det svänger med,om man inte har allt för stora krav dvs.

bebbe skrev:
Verkar som om jag kanske skall flytta en bit från mitt jobb. Detta gör att det kan vara frågan om pendling på ca 12mil per dag. Sitter här och funderar på hur man kan köra båge hela denna vägen utan att det blir svindyrt? Alla vanliga sporthojar vill ju servas jäkligt ofta var 600 mil eller något sådant. Sedan så skulle jag kunna tänka mig att det skulle vara näst intill omöjligt att sälja en tex R6 eller R1 som har en 5-6000mil på mätaren :rolleyes: Visserligen är väl kanske de inte heller det bästa valet för pendling men jag vill ju fortfarande att det skall vara sportiga hojar, iaf i likhet med Hayabusa eller tex blackbird men alla dessa har iaf vad jag vet 600mila servicar. Sedan så brukar ju däcken inte hålla i all evighet på liknande hojar heller :rolleyes:

Så ge mig exempel på sportiga hojar som har glesa service intervaller, känns bra att åka på och som inte är lika känsliga för höga miltal vid ev försäljning :rolleyes:

Men kör 10 veckor o byt olja/filter då? Tror du inte det är stort mörker tal på hojar med lite(för lite)mil isig?? Det är bara tuta o köra!! även om det står 2500 mil så kan det vara 7000...skit i milen å gå efter skick o serviceverifikationer istället!!

Finns idag INGEN som vet hur långt en mc-motor kan gå, vet en kille i Norrland som är skitslarvig med service på sin gamla hoj, den bara går å går. hojen har gått 12 000 mil, och den får vara glad om den får ny olja vartannat år, nu kör inte killen vansinnigt hårt heller, men "average" härinne har satt i 18 000 el om det t om var 22 000 mil i en VFR, den gick kanon fortfarande när han sålde den, utan mer än sedvanlig service.

Last edited:
Triumph Sprint ST var uppe i nån annan tråd om Europatouring, prisades som relativt sportig för att vara touring... Kommer du kunna dra av i deklaration alternativt få milersättning, så blir det inte sååå dyrt heller.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien