Lång och snål, vilken hoj?

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Av ren nyfikenhet, förutom rsv mille. Hur ser det egentligen ut med sporthojar för längre? Tänker att 1000cc inte är direkt aktuellt som ny i gamet
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Av ren nyfikenhet, förutom rsv mille. Hur ser det egentligen ut med sporthojar för längre?
Generellt är det uselt, alla såna är byggda för dvärgar :)
Sporthojar som jag suttit bra på, där "bra" är en definitionsfråga men jag får typ plats med ben och armar och kan köra en runda på 30 mil utan att behöva besöka en kiropraktor:
  • RSV Mille1999-2003 (med sänkta fotpinnar för att få in benen på rätt plats vid tanken)
  • Fireblade 2001-2007
  • Gixxer 1000 2001-2003
Det känns som att nyare R-hojar blivit mindre/kortare/smalare och därmed sämre för oss som växte färdigt :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Av ren nyfikenhet, förutom rsv mille. Hur ser det egentligen ut med sporthojar för längre? Tänker att 1000cc inte är direkt aktuellt som ny i gamet
Det är väl delvis en fråga om hur smidig i kroppen man är.
Som 187 cm kanske jag inte är jättelång men jag trivdes perfekt på min Mille R. Efter det hade jag en Ducati 1098 som kanske inte var byggd för touring, men som jag fick plats på utan problem. När det gäller riskokare har jag bara kört kortare rundor, men upplever den generellt som byggda för något mer kortväxta. En joker (i annan prisklass) är KTM RC8 som passar storväxta bra, men de hittar man inte många av.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Av ren nyfikenhet, förutom rsv mille. Hur ser det egentligen ut med sporthojar för längre? Tänker att 1000cc inte är direkt aktuellt som ny i gamet
TL1000R är kanske inte drömhojen för särskilt många men har kört några gånger och satt bra på den, upplevde den som stor t.o.m. (förvisso jämfört med supermoton jag körde på den tiden). Är dock bara 185 cm lång.

Min nuvarande hoj (Ducce SS950) funkar också bra, känns inte som en liten hoj när jag sitter på den (men troligen för liten för någon som 190+) Helt annan prisklass förstås men bara som jämförelse, moderna sportiga hojar måste inte vara enbart för dvärgförare. Är kanske inte heller en riktig supersport, trots namnet.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Generellt är det uselt, alla såna är byggda för dvärgar :)
Sporthojar som jag suttit bra på, där "bra" är en definitionsfråga men jag får typ plats med ben och armar och kan köra en runda på 30 mil utan att behöva besöka en kiropraktor:

  • Fireblade 2001-2007
  • Gixxer 1000 2001-2003
Det känns som att nyare R-hojar blivit mindre/kortare/smalare och därmed sämre för oss som växte färdigt :)
Dom där kan jag också hålla med om.
Är 187 cm lång och har haft både Fireblade och Gixxer och kört många mil med båda.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja ja, jag håller med. Det var bara en gliring till en SH-medlem som äger en sådan hoj och skrivit många inlägg om dess företräden.
Nu kör vi off-topic ordentligt! :hojsmilie

Fast nu tror jag att du blandar ihop två olika modeller. (Tror och tror.... Jag vet. Men det låter snällare med "tror" :) )

SH-medlemmen som du rimligen syftar på kör en Daytona 955 cc som är en sporthoj, enligt alla definitioner som var aktuella på sin tid. Runt 130 hästar hade den på 90-talet. Senare årsmodeller hade 147 hästar som mest. Inte lika konkurrenskraftig på bana som samtida R1or och Gixxrar om jag minns rätt, men en väldigt fin motor med karaktär och gott register.

Hojen i annonsen är en Sprint RS 955 som i mångt och mycket är en nedtrimmad version av Daytona 955, med dubbelsving och något mer komfortanpassad. "Halv-sporttouring" om man så vill. Runt 110-120 hästar (olika motorgenerationer) och mer betoning på mellanregister än Daytona.

Man gjorde även en Sprint ST 955 med helkåpa och enkelsving och 110-120 hästar, beroende på årsmodell. Där har du ännu mer av sporttouring-stuk än RS:en som bara hade halv-/trekvartskåpa. Men de båda "nedtrimmade" mäktade ändå med att toppa 240-245 km/t (har sett lite olika uppgifter).

Slut på lektionen! :)

// TMax *som körde 5000 mil med min Sprint ST*
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu kör vi off-topic ordentligt! :hojsmilie

Fast nu tror jag att du blandar ihop två olika modeller. (Tror och tror.... Jag vet. Men det låter snällare med "tror" :) )

SH-medlemmen som du rimligen syftar på kör en Daytona 955 cc som är en sporthoj, enligt alla definitioner som var aktuella på sin tid. Runt 130 hästar hade den på 90-talet. Senare årsmodeller hade 147 hästar som mest. Inte lika konkurrenskraftig på bana som samtida R1or och Gixxrar om jag minns rätt, men en väldigt fin motor med karaktär och gott register.

Hojen i annonsen är en Sprint RS 955 som i mångt och mycket är en nedtrimmad version av Daytona 955, med dubbelsving och något mer komfortanpassad. "Halv-sporttouring" om man så vill. Runt 110-120 hästar (olika motorgenerationer) och mer betoning på mellanregister än Daytona.

Man gjorde även en Sprint ST 955 med helkåpa och enkelsving och 110-120 hästar, beroende på årsmodell. Där har du ännu mer av sporttouring-stuk än RS:en som bara hade halv-/trekvartskåpa. Men de båda "nedtrimmade" mäktade ändå med att toppa 240-245 km/t (har sett lite olika uppgifter).

Slut på lektionen! :)

// TMax *som körde 5000 mil med min Sprint ST*
Ahh, ok ok.
Uppskattar denna off topic-lektion måste jag säga!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Såg precis en Honda transalp -98 för 13000 på market place så det går kanske att hitta något i din prisklass
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såg den med! Men den har 10 000 mil på mätaren. Lite väl mycket kanske?

Som budhojar i London gick de snarare 50.000 mil innan de byttes.

10.000 mil på en Honda och särskilt Transalp är ingenting att vara rädd för. Kolla hellre skicket på grejorna i övrigt. Är det OK är det bara att köpa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu kör vi off-topic ordentligt! :hojsmilie

Fast nu tror jag att du blandar ihop två olika modeller. (Tror och tror.... Jag vet. Men det låter snällare med "tror" :) )

SH-medlemmen som du rimligen syftar på kör en Daytona 955 cc som är en sporthoj, enligt alla definitioner som var aktuella på sin tid. Runt 130 hästar hade den på 90-talet. Senare årsmodeller hade 147 hästar som mest. Inte lika konkurrenskraftig på bana som samtida R1or och Gixxrar om jag minns rätt, men en väldigt fin motor med karaktär och gott register.

Hojen i annonsen är en Sprint RS 955 som i mångt och mycket är en nedtrimmad version av Daytona 955, med dubbelsving och något mer komfortanpassad. "Halv-sporttouring" om man så vill. Runt 110-120 hästar (olika motorgenerationer) och mer betoning på mellanregister än Daytona.

Man gjorde även en Sprint ST 955 med helkåpa och enkelsving och 110-120 hästar, beroende på årsmodell. Där har du ännu mer av sporttouring-stuk än RS:en som bara hade halv-/trekvartskåpa. Men de båda "nedtrimmade" mäktade ändå med att toppa 240-245 km/t (har sett lite olika uppgifter).

Slut på lektionen! :)

// TMax *som körde 5000 mil med min Sprint ST*
Men, du får inte förstöra några forummedlemmars avsiktliga missförstånd med fakta, hur skulle det se ut? :7peta:hihi

Trevligt att träffas på mässan! :tummenupp
🛵
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men, du får inte förstöra några forummedlemmars avsiktliga missförstånd med fakta, hur skulle det se ut? :7peta:hihi

Trevligt att träffas på mässan! :tummenupp
🛵
Simpsons-Facts.jpg
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top