Lång kille söker "fet" nybörjar hoj!

Datexx

KUNG
Gick med
16 May 2007
Hoj
BMW K1200S - RMZ CUP 100
Tja, tog teorin idag och funderar nu på att köpa en hoj så jag kan öva upp mina praktiska kunskaper så jag kan köra upp inom en snar framtid.

Motorcykeln jag söker ska vara lätt körd av modell större! Har titta på Kawasaki Z1000 och Superduke 990, kom gärna med fler förslag.

Är för övrigt 197cm.

KTM 950 Supermoto eller Superduke :tummenupp

Valfri motard funkar för långväxta. Aprilia Mille eller sporttourers som t.ex. Hayabusa eller ZZR 1400.

ZX12R, jag sitter riktigt bra på den och är 202lång...

Sitter klockrent på min mille - 192 (har jag för mig)

Dessa ni nämner, är dom relativt lätta att fis köra med och göra garage vändningar eller kan dom vara lite klumpiga?

Jasså.. Jag tror inte vändingen i kryp/lågfarts-banan är speciellt mycke enklare en vad garagevändningen var!

Jopp! Tog kk i skarven mellan de olika proven 04/05. Och kan intyga att de nya banorna är mkt enklare. Speciellt "start / stopp" banan. Den brukar folk med glidare som har stor svängradie få göra.

Mitt tips om det nu var nybörjar hoj som efterfrågades är Yamaha TDM (känner en ca 2 m lång kille som har en sån som första hoj) eller Triumph Tiger (stor hoj med mycket men 'snäll' effekt).

Jopp! Tog kk i skarven mellan de olika proven 04/05. Och kan intyga att de nya banorna är mkt enklare. Speciellt "start / stopp" banan. Den brukar folk med glidare som har stor svängradie få göra.

Mitt tips om det nu var nybörjar hoj som efterfrågades är Yamaha TDM (känner en ca 2 m lång kille som har en sån som första hoj) eller Triumph Tiger (stor hoj med mycket men 'snäll' effekt).

Det råder visst delade meningar om det där.. själv hade jag aldrig några problems med krypkörningen/vändningen.

Vad hade man för marginaler på den gammla garagevändningen hojen + ??
Var man tvungen att åka idiotsakta eller var det bara genomföra vändningen kontrollerat?!?!

Måste faan ut å testa nån dag.. Är så trött på alla gammlingar .... På min tid bla bla garagevändning bla bla bla.... dagens uppkörning är ju Sååå ENKEL nu när dom har tagit bort garagevändingen :D

Jasså.. Jag tror inte vändingen i kryp/lågfarts-banan är speciellt mycke enklare en vad garagevändningen var!

Precis, men man slipper hålla sig till en snäv sväng, så lite enklare är den. Dock är det fortfarande begränsad i längdled (alltså avstånd från sista konen) så man inte helt fritt spelrum :)

Man skall kunna ta ut svänger rejält i sidled.

Men..... som vanligt.... det är upp till förättningsmannen att avgöra om det ser bra ut.

v-strom skall vara bra för långa personer. Jag har en själv, men är "bara" 180. Inte direkt nån sporthoj men....

Måste faan ut å testa nån dag.. Är så trött på alla gammlingar ....
Gamlingar? Det nya provet är ju högst ett par år gammalt. Är alla som inte är totala nybörjare som du med mindre än två års erfarenhet gamlingar?

Alla vet att det gamla körprovet var betydligt svårare och att vi som klarat det är bättre, snyggare, snabbare och ståtligare.

PS. Jag är så trött på alla snorisar som stavar som vore dom lätt efterblivna DS.

PS2. Till trådskaparen: Om du gillar hojar som de du listar som exempel så bör du kolla på den nya Speed Triplen (05-), den är så ball att folk har dött av upphetsning av att bara titta på den och slår en Z1000 i ballhet med över tvåtusen procent enligt oberoende mätningar. DS.

Gamlingar? Det nya provet är ju högst ett par år gammalt. Är alla som inte är totala nybörjare som du med mindre än två års erfarenhet gamlingar?

Alla vet att det gamla körprovet var betydligt svårare och att vi som klarat det är bättre, snyggare, snabbare och ståtligare.

PS. Jag är så trött på alla snorisar som stavar som vore dom lätt efterblivna DS.

PS2. Till trådskaparen: Om du gillar hojar som de du listar som exempel så bör du kolla på den nya Speed Triplen (05-), den är så ball att folk har dött av upphetsning av att bara titta på den och slår en Z1000 i ballhet med över tvåtusen procent enligt oberoende mätningar. DS.

Du är bara bitter för att du är gammal! :hihi

:va Verkar nästan som om du vart lite arg.

Att jag stavar dåligt vet jag, men att man blir "efterblivenförklarad" för det visste jag inte. :va

Last edited:
Ska du köra upp med hojen ska du DEFINTIVT kolla på KTM 950 SM..! :tummenupp :hihi

Annars får jag hålla med sgtpepper här ovan om Speed Triplen. Med nya motorn (från -05?) är den helt brutal. Har provkört den en gång och jag hade nog köpt den på studs om jag fått en vettig försäkring på den. Brutalt jävla drag och en grymt lättmanövrerad hoj i ett, det blir nog inte bättre än så.

Dessa ni nämner, är dom relativt lätta att fis köra med och göra garage vändningar eller kan dom vara lite klumpiga?

Skit i om du skall köra upp på den, köp en hoj du trivs med och kör upp en en körskola i värsta fall. En liten vändradie är en enorm fördel när man skall krypköra, inte främst för banans begränsning, utan för att det är mycket lättare att hålla balansen.

jag tycker att det känns mycket stabilare att göra en garagevändning på millen jämfört men tjejens monster 600 p.g.a. att duccen har en enormt stor svängradie. detta trota att man får hålla armnarna som nånon typ av apa när man skall garagevända millen. Har inte testat banorna med den men brosan skall köra upp snart så man kanske skulle hänga på ut och återuppleva hur "kul" det var att tragla bland de där konorna...

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back