lånelöfte husköp

majjen

majjen
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
ninja 600
Tjena!
Har en fråga angående lånelöfte.
Har ett lånelöfte, har köpt hus och betalt handpenning , vi får tillträde till huset i februari alltså ska resterande betalas i februari och själva lånet ska tas.
Men jag har under tiden sen vi skrev kontraktet blivit arbetslös, vad kommer att hända? jag har ju råd med huset ändå och jag får jobb igen senast april.

På tillträdes dagen går man bara till banken då och skriver på papper sen är det klart eller ska man granskas igen?

Du bör ringa din bank och säga att dina förhållanden ändrats, och att försöka övertyga dom om att du har ett jobb på gång.

Jag hade inte sagt nåt. Du vet ju att det löser sig.
Ingen mening att ge nån förståsigpåare möjligheten att sätta käppar i hjulen för dig.

Du bör nog också tänka igenom huruvida du verkligen vill köpa huset med det inkomstbortfall du har just nu.
Det är dessutom många som är i din sits, så att hitta nytt jobb kan vara svårt, du kan hinna bli utförsäkrad från A-kassan och då måste du sälja huset igen.

Huspriserna har sjunkit och sjunker fortfarande, så då kanske du står där med en tredjedel av lånet kvar när huset är sålt.

Jag menar inte att i onödan pinka på din parad, men jag har en jobbarkompis som fortfarande är skyldig på huset han sålde i förra finanskrisen.

Jag hade inte sagt nåt. Du vet ju att det löser sig.
Ingen mening att ge nån förståsigpåare möjligheten att sätta käppar i hjulen för dig.

Svårt att råda. Förnuftet och moralen säger att du bör köra med öppna kort alltid. Men det trixiga är att det sällan är förnuftiga människor man har att göra med. Risken finns att du stöter på en person som inte vågar göra en egen bedömning utan vilar sig på ett regelverk eller en policy som kanske säger att du ska få ett avslag. Kanske du kan skicka in en borgenär sålänge (kallas medsökande nuförtiden).
Ring och ställ frågan anonymt först, alltid ett bra alternativ i kontakt med banker och myndigheter etc.

Du bör nog också tänka igenom huruvida du verkligen vill köpa huset med det inkomstbortfall du har just nu.
Det är dessutom många som är i din sits, så att hitta nytt jobb kan vara svårt, du kan hinna bli utförsäkrad från A-kassan och då måste du sälja huset igen.

Huspriserna har sjunkit och sjunker fortfarande, så då kanske du står där med en tredjedel av lånet kvar när huset är sålt.

Jag menar inte att i onödan pinka på din parad, men jag har en jobbarkompis som fortfarande är skyldig på huset han sålde i förra finanskrisen.

Man blir inte utförsäkrad längre. Det som händer är att dagpenningen succesivt sjunker och efter 300 dagar blir man anvisad Jobb och utvecklingsgarantin (läs på arbetsformedlingen.se). Jobb och utvecklingsgarantin har i praktiken inget slut (ännu).

Last edited:
Du får ju ändå ett jobb senast i April skriver du, och du har ändå råd att ha huset som arbetslös, så säg inte ett skit till dom, det dom inte vet mår dom inte dåligt av.

Man blir inte utförsäkrad längre. Det som händer är att dagpenningen succesivt sjunker och efter 300 dagar blir man anvisad Jobb och utvecklingsgarantin (läs på arbetsformedlingen.se). Jobb och utvecklingsgarantin har i praktiken inget slut (ännu).

Okej, det visste inte jag, då kanske man har råd att köpa hus som arbetslös ändå.

vågar nog inte chansa på att vara ärlig just nu.
Om det skulle skita sig så står jag +fru +2barn utan bostad dessutom skulle nog handpenningen vara borta och det är mycket pengar.

Alla vart ju granskat när jag var och tog lånelöfte, när jag var och fick lånet på handpenning så var det bara å skriva på ett papper så var det klart.

Borde väl vara lika nu när det sista ska betalas??
Står i kontraktet att betalningen inte utgör något särskilt villkor då jag har bindande lånelöfte.

Fastighetsbyrån och banken är förövrigt samma

vågar nog inte chansa på att vara ärlig just nu.
Om det skulle skita sig så står jag +fru +2barn utan bostad dessutom skulle nog handpenningen vara borta och det är mycket pengar.

Alla vart ju granskat när jag var och tog lånelöfte, när jag var och fick lånet på handpenning så var det bara å skriva på ett papper så var det klart.

Borde väl vara lika nu när det sista ska betalas??
Står i kontraktet att betalningen inte utgör något särskilt villkor då jag har bindande lånelöfte.

Fastighetsbyrån och banken är förövrigt samma

Beror på din egen ekonomiska situation.

Dock ifall du hoppar av affären och inte har t ex besiktningsklausul eller något annan klausul i ditt köpekontrakt som gör att du kan krypa undan affären så kostar det. Kan bli utöver handpenningen t ex mäklararvode mm dvs dyrt.

Fastighetsbyrå och bank är aldrig samma företag!, delar enbart varumärke med varandra.

Ingen lätt situation direkt du är i...

Allt handlar ju lite om säljarens goda vilja, är denne sjysst så kan det gå bra. Dock brukar alltid mäklaren vilja ha sitt arvode, girigbukarna som dom är.

Last edited:
Allt handlar ju lite om säljarens goda vilja, är denne sjysst så kan det gå bra. Dock brukar alltid mäklaren vilja ha sitt arvode, girigbukarna som dom är.

I dagsläget tror jag inte att säljaren känner för att backa på affären, lades handpenningen för ett par månader sedan så har nog husets värde sjunkit under tiden så att om huset ska ut på marknaden igen så förlorar säljaren på det.

Det hade varit annars om huspriserna gått uppåt, då hade ju säljaren kanske fått mer för huset nu än då handpenningen lades.

I dagsläget tror jag inte att säljaren känner för att backa på affären, lades handpenningen för ett par månader sedan så har nog husets värde sjunkit under tiden så att om huset ska ut på marknaden igen så förlorar säljaren på det.
Det hade varit annars om huspriserna gått uppåt, då hade ju säljaren kanske fått mer för huset nu än då handpenningen lades.

Vilket skapar möjlighet till skadeståndsanspråk av säljaren för den mellanskillnaden.

Rätt bittert

Är absolut inte intresserad av att på eget bevåg bryta kontraktet och hoppa av köpet.
Jag tiger hos banken och hoppas att allt går vägen, har jag tur så kanske det löser sig med jobb redan till veckan.

Är absolut inte intresserad av att på eget bevåg bryta kontraktet och hoppa av köpet.
Jag tiger hos banken och hoppas att allt går vägen, har jag tur så kanske det löser sig med jobb redan till veckan.

Varför inte snacka med din blivande arbetsgivare och berätta om din situation. Vem vet, din nya arbetsgivare kanske visar sig vara en hyvens person o anställer dig på direkten. Problem solved :tummenupp

Varför inte snacka med din blivande arbetsgivare och berätta om din situation. Vem vet, din nya arbetsgivare kanske visar sig vara en hyvens person o anställer dig på direkten. Problem solved :tummenupp

Är samma som jag har jobbat åt innan jag vart arbetslös och han är en hyvens person.
Dock är det en mindra firma och han kan inte ha mig anställa utan fullt jobb.
Är inte helt arbetsös utan har nått litet jobb här å där men det har varit sammanlagt 4 dagar på 1,5 månad..

men men tackar för alla svaren, och håller tummarna för mig själv

*/ ?>
Back