Låna ut hjälm?

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Se bild
Har som inte tänkt i dom banorna tidigare men en polare var upp o hälsade på och jag frågade ifall han villa åka en sväng med hojjen men eftersom han inte hade sin hjälm med sig så ville han inte, orsaken var då att den ändrar(kan) passform och därmed orsaka mer skada vid krock + att den kanske inte sitter lika stabilt sedan.

Har inte hört det tidigare men måste erkänna att det låter rimligt, hur ställer ni er till att låna andras hjälmar el låna ut era egna?

/F

den ändrar inte form för att du provar den en gång.
ta en hjälm du haft i några år och åk till en handlare o prova en ny. garanterat inte samma passform.

Låna en hjälm som passar bra, why not! Att den skulle få ny form efter en testrepa på 15 minuter låter som en hjälm jag inte skulle våga ha på mej....

möjligt under långvarigt lån att den ändrar sig efter " lånehuvudet " men inte efter ngn timme..

Han/hon vågade nog bara inte åka med dig, hjälmen var en bra ursäkt :P
Jag har lånat ut mina grejer rätt flitigt, inga förändringar i passformen.

nej hjälmen ändrar inte form. Frigoliten som bestämmer storleken är näst intill konstant under en hjälms hela livslängd, detta enligt tillverkare själva, utan det som ändrar form med tiden är vadderingen och detta sker inte av ett fåtal utlåningar.
Vadderingen ska mer eller mindre återhämta sig själv så fort du tar av hjälmen och återta sin ursprungliga form. Detta tar längre tid ju äldre hjälmen är och detta främst inte pga att den används mycket utan att den blir smutsigare för varje användning, utav hårgele, svett, shampoo etc etc. Själv tog jag ur och fick min vaddering rengjord hos ett tvätteri och resultatet var enormt, vadderingen var helt som ny när den var ren, ska nämna att jag alltid åtminstonde använder en buff över huvudet för att minska svettning in i vadderingen (vet att en riktig balaklava av tunare modell är bättre)

Jag lånade ut min Nolan hjälm till min bror under moppetiden. Han är tjockskalligare än mig.

Den hjälmen blev sig aldrig lik igen...

Skulle aldrig låna ut min hjälm till någon och inte heller låna någon annans hjälm.

Jag är väldigt försiktigt att inte tappa eller slå i min hjälm och har sett att alla är inte lika försiktiga. Jag vill inte riskera mitt liv med att använda en hjälm med okänd historik och inte heller vill jag riskera skada på min hjälm. Dessutom känns det väldigt ofräscht.

Däremot har jag en gammal hjälm som jag inte längre använder som jag gärna låna ut vid behov.

Back