Låna snöskoter.

Febban

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Hej alla glada,

Nu vet jag inte ifall snöskoter räknas som hoj men...

Jag och några polare ska till kompisens stuga i värmland som bara nås på privat väg och det finns risk för att det inte är plogat. Vi har länge kört med kompisens skoter från 60-talet men den har haft lite sviktande prestanda och nu verkar kopplingen ha gett sig helt.
Vi undrar ifall det finns någon glad person som skulle kunna tänka sig att låna ut en skoter över en helg mot en full tank och en flaska favoritdryck? Det är ingen racing som kommer göras utan ren transport upp till stugan.
Eller finns det någon som har tips på var man skulle kunna hyra en skoter över en helg? Det enda vi hittar är runt skid- eller turistorter.

Tack!

Du kan KÖPA min 440 SS från -81, 80 hk, ingen skönhet men den går bra och kostar bara 4.000...

Fredrik:tummenupp

Vart hittar du en koppling på en snöskoter??

Det heter slungkoppling och sitter på radiobilar med förbränningsmotor, skotrar och lite andra fordon.

Det heter slungkoppling och sitter på radiobilar med förbränningsmotor, skotrar och lite andra fordon.

Så det heter inte variatorer, primär och sekundär med en variatorem i mellan?

Kolla med Yamaha Store i Bjälverud om det är inom rimligt avstånd för er, ligger mellan Sunne och Torsby längst 45:an
http://mfab.medieteknik.se/

Tyvärr har jag ingen skoter själv annars är lite sprit aldrig fel när det är så förb kallt:)

Lycka till!

Nu vet jag hur den exakt flyttar kraften från motorn till mattan men den låter en jäkla massa men inte kommer den framåt. =)

Köp är inte intressant tyvärr, behöver den bara över en helg. Ska kolla upp yamaha-affären.

Tack för tipsen!

Nu vet jag hur den exakt flyttar kraften från motorn till mattan men den låter en jäkla massa men inte kommer den framåt. =)

Köp är inte intressant tyvärr, behöver den bara över en helg. Ska kolla upp yamaha-affären.

Tack för tipsen!

Tekniken i en så pass gammal snöskoter är väldigt enkel och "felet" bör begränsa sig till byte av variatorrem. Om nu syftet endast är transport mellan bilparkering/väg och till stugan verkar det ju billigast att bara repa skotern alternativt köpa någon annan billig skoter då skoterhyra brukar bli dyrt/dygn (ca 1000kr/dygn):gnissla

Att byta en rem på en gammelskoter borde begränsa sig till ca 4-500kr och själva bytet tar vanligtvis någon minut när man har lyft på huven.

Är syftet även att köra skoter så HYR en, det är jäkligt kul att köra:tummenupp

ps. Annars har jag en du skulle få låna men jag tror inte det är så intressant att hämta och lämna den i Norrland:D

Last edited:
Om det ändå finns en tråd kring snöskoter...dessutom kollar jag på en snöskoter med hojmotor vad jag förstår, RX1.

Finns det någon här som kan Yamahas snöskotrar lite och vet något om RX Warrior ?

Om det ändå finns en tråd kring snöskoter...dessutom kollar jag på en snöskoter med hojmotor vad jag förstår, RX1.

Finns det någon här som kan Yamahas snöskotrar lite och vet något om RX Warrior ?

Det beror på vad du ska ha skotern till... leka, åka o grilla med frugan m.m.. RX Warrior är väll lite mer åka ut o grilla med frugan.

Jag har en 04as RX-Warrior och visst funkar den att åka ut och grilla med, det gör alla skotrar, men det är ingen slöhög. Den är ganska tung, så den kräver sina kilon. Skulle gissa att man vill väga 85+ iaf. 140 glada hästar transporterar dig väldigt raskt till 150-160. RX-1 har kort matta 121" och RX-Warrior har lagom matta 136". Warriorn flyter rätt hyfsat även utanför led.

Ok, den ska användas mest av mig själv. Ska jag ut och daytoura blir det mest med ett barn på 10 (just nu) och någon gång då och då med en vuxen. Jag vill ha något som påminner till karaktären om sporthoj men ändå inte en extrem enkelsits variant. Jag väger 87-92.

Eftersom jag kommer bara att köra då jag är uppe i Sälen dvs vissa helger och så..plus att det är första skotern vill jag inte lägga alltför mycket pengar.

Jag hittade den här som jag tyckte ser intressant ut :

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_RX1_WARRIOR__07_kampanj_skoter_kop_nu__20523573.htm?ca=5&w=1

De har även en RX1 SP av samma årsmod men som gått 280 mil..och den är marginellt billigare (?). Verkar priset ok för en sådan tycker ni ?

Ok, den ska användas mest av mig själv. Ska jag ut och daytoura blir det mest med ett barn på 10 (just nu) och någon gång då och då med en vuxen. Jag vill ha något som påminner till karaktären om sporthoj men ändå inte en extrem enkelsits variant. Jag väger 87-92.

Eftersom jag kommer bara att köra då jag är uppe i Sälen dvs vissa helger och så..plus att det är första skotern vill jag inte lägga alltför mycket pengar.

Jag hittade den här som jag tyckte ser intressant ut :

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_RX1_WARRIOR__07_kampanj_skoter_kop_nu__20523573.htm?ca=5&w=1

De har även en RX1 SP av samma årsmod men som gått 280 mil..och den är marginellt billigare (?). Verkar priset ok för en sådan tycker ni ?

RX1orna är inget att skjutsa på. Köp dig en RS Venture istället. Den går nästan lika bra och är finfin att både leka med och skjutsa på. Är det för lite ork med 120 hästar så köper man en turbosats.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing