Låna/hyra hoj

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Faster skrev:
2235410 53 pers som kollat tråden, inga svar. :(

Jag är helt desperat och vet inte vad jag skall göra... Det är nu eller aldrig känns det som. Tar jag inte kortet nu så blir det i alla fall inte innan nästa sommar och hur kul är det!?

Jag är allt annat än grön på MC, därför har jag inte brytt mig om att övningsköra nu. Prioriterat jobbet istället så man kanske kan ta sig råd att köpa hoj när kortet kommit...

Någon med en bra köra-upp hoj måste det ju finnas här på forumet.

678 pers som kollat tråden nu... :confused:

Kom igen alla ni från västra-götaland, en liten hjälpsam ådra måste ni ju ha tycker man. (evigt trådlyft, men jag har bara kommande vecka på mig att fixa detta)
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Faster skrev:
Känns dåligt att så få är villiga att hjälpa. Har man hoj som passar kan man väl i alla fall slå en signal, träffas och snacka lite skit. Får hojägaren inget bra intryck så köper jag det, eller så kanske man både har sig en hoj till uppkörningen och en ny trevlig bekantskap...


Du måste tänka på att många drar sig för att det kan bli väldigt dyrt för den som lånar ut hojen.
Det du vill är alltså att någon ska låna ut sin cykel till en helt okänd person som sedan skall köra konbana ?

Vi säger tex. att jag lånar ut min cykel till dig under uppkörningen och då råkar du krascha med hojen så kåpor, reglage och ramen blir skadad.

Många försäkringsbolag betalar inte ut ersättning under tex. en uppkörning eller om jag lånar ut cykeln.

Vidare säger vi att skadorna uppgick till 12000kr, hur skulle du ställa dig till det ?
Skulle du pynta upp 12000kr rakt av eller skulle jag som lånar ut hojen fått stå för tex. halva summan ?

Annat scenario är om kille som lånar hojen i förväg säger att han står för alla kostnader vid en ev. krasch och sedan om den råkar inträffa så ändrar han åsikt och säger att han bara står för 1000kr.

Värsta av allt kanske är om personen man lånar ut hojen till aldrig kommer tillbaka.

Då räknas det inte som stöld av hojen för ägaren har frvilligt lämnat ifrån sin nycklarna.

Ett tips är att erbjuda någon form av pant under den tid som du lånar motorcykeln.

Erbjud att tex. lämna din R1'a som pant under tiden som du kör upp så tror jag att du kommer få mycket mer svar.
 
Last edited:

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
borde inte trafikskolan ha en hoj för uthyrning?
om det är så att du inte änns har kör nån lektion med dom så fråga dom endå eller ta 1 lektion på kon banan med dom och hyr sen en hoj av dom.
kostar runt 800:- att hyra och runt 300:-att ta en lektion.

/Blommen
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Körskolorna har inga lektioner att ge... Hittade en kille i Karlskrona som i sin tur hade en vän i halmstad som kunde köra med mig. Denna halmstads snubben gick sen och drog på sig en intensivkurs så där sprack den planeringen (han hade alltså inte tid längre). Självklart prioriterar körskolan dem som redan är inskrivna och det förstår man ju (varför bita den hand som föder en).

Hyra ut sina hojar får körskolor inte göra, skall jag köra med deras hoj måste också tiden för uppkörning vara bokad av körskolan.

Självklart står jag som 'lånare' av hojen för eventuella skador uppkommna av mig, eller under tiden jag brukat hojen. Slitdelar är en annan sak naturligtvis...
:huvet



Blommen skrev:
2244758 borde inte trafikskolan ha en hoj för uthyrning?
om det är så att du inte änns har kör nån lektion med dom så fråga dom endå eller ta 1 lektion på kon banan med dom och hyr sen en hoj av dom.
kostar runt 800:- att hyra och runt 300:-att ta en lektion.

/Blommen
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
alla anledningar har redan nämnts, jag är hemskt ledsen, men mitt liv är min båge i mångt och mycket... så, man lånar inte ut sitt liv till någon man inte känner bara sådär av ren välvilja, för jag vill gärna att du fixar det med en båge och sen tar ditt kort, men du borde ha någon i din vänkrets som skulle kunna ställa upp tycker man ??

Jag skall vara ärlig med dig, jag hade haft svårt att låna ut den till någon jag känner, jag har även illamåendekänslor när jag lånar ut den till polare jag vet kör minst lika bra som en själv. Det är bara så det funkar för vissa.
Hade jag haft en skrutt ståendes så hade det varit en annan femma.
Det är trots allt uppkörning vi pratar om, du har inte någon dokumenterad erfarenhet, alltså, moment 22.....




Faster skrev:
2243097 Du har dock en bra köra-upp hoj (finns väl iofs varianter på speed 3), sugen på att köra en sväng med mig på trafikövningsplats? Då kanske det känns bra att låna ut den sen för min Uppkörning, vem vet.?!

Har snackat med BIKE i thn... Dem är inte positiva alls tyvärr. :3freak
 

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Ort
NYKÖPING
Hoj
minimoto/snart barnvagn
Faster skrev:
2244923 Körskolorna har inga lektioner att ge... Hittade en kille i Karlskrona som i sin tur hade en vän i halmstad som kunde köra med mig. Denna halmstads snubben gick sen och drog på sig en intensivkurs så där sprack den planeringen (han hade alltså inte tid längre). Självklart prioriterar körskolan dem som redan är inskrivna och det förstår man ju (varför bita den hand som föder en).

Hyra ut sina hojar får körskolor inte göra, skall jag köra med deras hoj måste också tiden för uppkörning vara bokad av körskolan.

Självklart står jag som 'lånare' av hojen för eventuella skador uppkommna av mig, eller under tiden jag brukat hojen. Slitdelar är en annan sak naturligtvis...
:huvet


om du nu har jobb och vill ha en hoj så snacka med banken kanske
du ska ju endå köpa hoj senare så farför inte nu
kompisen körde upp på en 86 :ans suka 750 snacka om taskig sväng radie
så det går nog fint på en r1 om man kan köra :mattias
 

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
GG EC300
Köp nån gammal billig, en uppkörning ska den ju bara hålla :)
Sen är det ju bara att sälja av den igen och få pengarna tillbaka.
 

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Faster skrev:
2244923 Körskolorna har inga lektioner att ge... Hittade en kille i Karlskrona som i sin tur hade en vän i halmstad som kunde köra med mig. Denna halmstads snubben gick sen och drog på sig en intensivkurs så där sprack den planeringen (han hade alltså inte tid längre). Självklart prioriterar körskolan dem som redan är inskrivna och det förstår man ju (varför bita den hand som föder en).

Hyra ut sina hojar får körskolor inte göra, skall jag köra med deras hoj måste också tiden för uppkörning vara bokad av körskolan.

Självklart står jag som 'lånare' av hojen för eventuella skador uppkommna av mig, eller under tiden jag brukat hojen. Slitdelar är en annan sak naturligtvis...
:huvet


har du möjlighet att göra det på en R1?
fixa min uppkörning för tre veckor sen i gbg på en R1. :yoparty
det enda som är jobbigt är att kryp köra.
korsa nog linjen med 3-4 meter på slutet i krypkörningen.
men det va godkännt. se bara till att verkligen försöka köra riktigt långsamt utan att tappa styrfart och inte sätta ner foten i vändningen. skit i linjen :tungan.

i övrigt är den hojen kanon att köra upp på.

lycka till :banana
 

Manos_R1

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha YZF R1 - 98
Intressant att du tycker det är dåligt att folk inte vill hyra/låna ut sin kanske käraste ägodel som dom kanske lagt ner mycket tid och även pengar på!

Klart alla vill hjälpa dig men att ngn skulle låna ut sin hoj till ngn man inte känner för uppkörning dessutom, krypkörning = lätt att lägga hojen... bromsning, lätt att bromsa omkull den! Sporthoj på grus... m.m m.m...

Jag har 6000:- i självrisk på min R1.. om jag kör den själv... om ngn annan kör = 10 000 ytterliggare... Det finns mkt som spelar in...

MEN, jag hoppas det löser sig för dig och du får lappen! i värsta fall får du väll beställa ny tid när du har fixat en hoj...

//E
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
martin77 skrev:
2245331 har du möjlighet att göra det på en R1?
fixa min uppkörning för tre veckor sen i gbg på en R1. :yoparty
det enda som är jobbigt är att kryp köra.
korsa nog linjen med 3-4 meter på slutet i krypkörningen.
men det va godkännt. se bara till att verkligen försöka köra riktigt långsamt utan att tappa styrfart och inte sätta ner foten i vändningen. skit i linjen :tungan.

i övrigt är den hojen kanon att köra upp på.

lycka till :banana

Tack för alla svar, nu känner jag mig mer nöjd mer uppslutningen här på sporthoj... :tummenupp

Jag vet att det är svårt och jag tycker inte att det är 'dåligt' av någon att inte låna ut sin hoj. Jag vet själv hur det har varit när jag har lånat ut till kompisar, man sitter som på nålar hela tiden. Det jag reagerat på här är att INGEN från närområdet kring Uddevalla gett sig till känna och ens föreslagit något, eller gett något tips.
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
Faster skrev:
2246759 Det jag reagerat på här är att INGEN från närområdet kring Uddevalla gett sig till känna och ens föreslagit något, eller gett något tips.

Det var ett j*vla gnäll! Men visst ska du få ett tips. Du hade gärna fått hyra
en av mina hojjar för en uppkörning, om vi skrivit rätt papper.
Den "största :död " är dock bara 650 cm3 så det kan jag inte stå till tjänst med.

MEN. Jag köper att du inte kan ringa till en körskola och HYRA en hoj.
MEN, du måste väl kunna ringa dit och KÖPA en uppkörning!? Med lärare,
hoj och hela baletten. Det kan ju bara vara en fråga om priset.

Det är rätt tight med uppkörningarna här för tillfället så det är seriöst låga
odds på att någon annan körskola har elever där samma dag. Testa med
att hosta upp en 1500 spänn, så löser det sig säkert. Ring runt och kör
om de inte har elever som skall köra samma dag.


Men sluta gnäll på att folk från Uddevalla inte hjälper dig. Att hjälpa till är frivilligt. Man kan premiera de som hjälper, men vill man inte så vill man inte! Sen kan det ju faktiskt vara så att de inte har något konkret att komma med och därför låter bli att spamma din tråd med inlägg som "jag skulle gärna hjälpa dig men...".

/puh
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Bra förslag, jag kollar det. Vet att Munkedals trafikskola har folk som skall köra i slutet och i början av veckan.

Gnäll eller inte från min sida, jag är desperat... Och, det sista som överger människan är som vi alla vet hoppet. :argpådato

Turbo-Puh skrev:
2246794 Det var ett j*vla gnäll! Men visst ska du få ett tips. Du hade gärna fått hyra
en av mina hojjar för en uppkörning, om vi skrivit rätt papper.
Den "största :död " är dock bara 650 cm3 så det kan jag inte stå till tjänst med.

MEN. Jag köper att du inte kan ringa till en körskola och HYRA en hoj.
MEN, du måste väl kunna ringa dit och KÖPA en uppkörning!? Med lärare,
hoj och hela baletten. Det kan ju bara vara en fråga om priset.

Det är rätt tight med uppkörningarna här för tillfället så det är seriöst låga
odds på att någon annan körskola har elever där samma dag. Testa med
att hosta upp en 1500 spänn, så löser det sig säkert. Ring runt och kör
om de inte har elever som skall köra samma dag.


Men sluta gnäll på att folk från Uddevalla inte hjälper dig. Att hjälpa till är frivilligt. Man kan premiera de som hjälper, men vill man inte så vill man inte! Sen kan det ju faktiskt vara så att de inte har något konkret att komma med och därför låter bli att spamma din tråd med inlägg som "jag skulle gärna hjälpa dig men...".

/puh
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Allt löser sig till slut... Det är nu bestämt att jag skall köra R1 på uppkörningen, börjar öva konbana i övermorgon... Kommer att gå klockrent :rolleyes:

Sorry att jag varit lite grinig grabbar (och tjejer), men det är hyffsat stressande att inte kunna köra upp när det väl är bestämt.

Sen får jag väl surfa upp vart uppkörningen ligger i Uddevalla, nu har jag inte en aning. :gnissla

Hej hopp, hoppas Sverige reducerar snart i Englands matchen. :yoparty


martin77 skrev:
2245331 har du möjlighet att göra det på en R1?
fixa min uppkörning för tre veckor sen i gbg på en R1. :yoparty
det enda som är jobbigt är att kryp köra.
korsa nog linjen med 3-4 meter på slutet i krypkörningen.
men det va godkännt. se bara till att verkligen försöka köra riktigt långsamt utan att tappa styrfart och inte sätta ner foten i vändningen. skit i linjen :tungan.

i övrigt är den hojen kanon att köra upp på.

lycka till :banana
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
Faster skrev:
2250451
Sen får jag väl surfa upp vart uppkörningen ligger i Uddevalla, nu har jag inte en aning. :gnissla

Hej hopp, hoppas Sverige reducerar snart i Englands matchen. :yoparty

Den startar vid Rimnersvallen, bredvid motorvägen för div mer eller mindre
(b)anala lekar mellan uppochner-vända plasttrattar i olika färger.

Så smaska upp Rimnersvallen på Eniro så skall du se att du blir en lyckligare
människa med mindre PMS-tendenser.

Det sistnämnda bör du väl ha svar på vid det här laget.


/M
 

lasse89

Inte alltid men nästan
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Öland/Norge
Hoj
R6 årsmod 03
du snackade med det här att hålla sig innanför linjerna det är inget dom håller särskilt hårt på utan det går ut på att du ska ha balans och veta vart du har hojen och dig själv jag själv körde utanför linjerna på uppkörningen men det sa hon ingenting om
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Så där gubbar, då var man ett A-kort rikare :)

Uppkörningen gick bra idag. Körde Honda CB 750 Sevenfifthy... Aldrig kört hojen innan och aldrig kört konbanorna. Men, övning ger färdighet och jag är en bokstav tuffare när jag visar upp mitt rosa-plastleg.

Tack för den hjälpen jag fått och tack till mc-uthyrningen.se i gbg som lät mig hyra hoj när nöden krävde.

Hade blivit lika dyrt för mig att köra R1:a då den behövde nytt bakdäck, dessutom hade det varit aningen svårare i vändningen på krypkörningen (nu hade jag en meter kvar till linjen).

:yoparty
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Närmaste tiden för uppkörning i K:na är typ i början på Augusti... Men å andra sidan har jag mitt andra hem här så det är ganska soft. Uppskrivningen gjorde jag i Kristianstad (tog ju dom snabbaste tiderna som fanns).

:tuttar

hittebarn skrev:
2265053 Grattis, jobbigt å köra upp i uddevalla.. fanns d ingen tid här hemma??

Hmm... Glömde! Tack :)
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top