Låna/hyra 125:a till uppkörning, norra Skåne

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Håller på att ta A1-kort nu, övningskör mycket privat och har även tagit en dubbellektion hittills. Har testat att köra konbanorna med min mito och högfarten funkar fint, men svängen i lågfarten är hyffsat omöjlig med den svängradien jag har.

Söker därför en 125 uppkörningsbar mc, t.ex Honda XR, Yamaha XT, CH racing eller liknande. 4t helst, men 2t går också bra. Bor i Osby, nordöstra Skåne. Hör av er via tråd eller PM så kommer vi överrens om hur vi ska göra :) Jag tror att jag kommer att köra upp någon gång i Augusti så det är inte bråttom.

Lycka till. Kolla annars med en körskola om du kan hyra via dem inför uppkörning. Har du tagit några lektioner via dem borde det inte vara några problem.

Tufft jobb att få nån att lämna ut en hoj till en okänd utan körkort.:rolleyes:

Lycka till. Kolla annars med en körskola om du kan hyra via dem inför uppkörning. Har du tagit några lektioner via dem borde det inte vara några problem.

Tack. Har kollat med körskolan och de vill inte låna ut hojen till mig om jag inte tar kortet helt hos dem. De vill att jag ska boka 5 dubbellektioner ungefär innan jag får köra upp. De måste gå igenom allt och kolla så att jag kan det bra säger de. Jag hade lektion där i fredags och läraren påpekade inte något fel. Eftersom jag tycker att det är onödigt att ge 4000 kr i lektioner, trots att jag kan köra, så tänker jag gå privatvägen istället.

Tufft jobb att få nån att lämna ut en hoj till en okänd utan körkort.:rolleyes:

Självklart är det så. Den som lånar ut får ju några hundra spänn för det och om något skulle hända med hojen (som jag kan påverka), så står jag självklart för det. Jag ska ju köra upp med den, så vi snackar inte om några bombrepor på grusväg direkt.

Last edited:
det brukar ju också vara hutlöst dyrt att låna av skolan, bortsett från prislappen på alla lektioner man måste ta innan man får låna

Tack. Har kollat med körskolan och de vill inte låna ut hojen till mig om jag inte tar kortet helt hos dem. De vill att jag ska boka 5 dubbellektioner ungefär innan jag får köra upp. De måste gå igenom allt och kolla så att jag kan det bra säger de. Jag hade lektion där i fredags och läraren påpekade inte något fel. Eftersom jag tycker att det är onödigt att ge 4000 kr i lektioner, trots att jag kan köra, så tänker jag gå privatvägen istället.

Självklart är det så. Den som lånar ut får ju några hundra spänn för det och om något skulle hända med hojen (som jag kan påverka), så står jag självklart för det. Jag ska ju köra upp med den, så vi snackar inte om några bombrepor på grusväg direkt.

vill inte verka taskig men mchuset tar om jag inte minns helt fel mer än 1000kr /dag för o hyra ut en 600cc till någon över 25..
Att då låna ut en 125cc till någon under 18 och för några hundralappar.. med allt klydd som kan uppstå..

Hade jag vait dig hade jag fortsatt o köra med din egen, kanske svårare men inte omöjlig

Håller på att ta A1-kort nu, övningskör mycket privat och har även tagit en dubbellektion hittills. Har testat att köra konbanorna med min mito och högfarten funkar fint, men svängen i lågfarten är hyffsat omöjlig med den svängradien jag har.

Söker därför en 125 uppkörningsbar mc, t.ex Honda XR, Yamaha XT, CH racing eller liknande. 4t helst, men 2t går också bra. Bor i Osby, nordöstra Skåne. Hör av er via tråd eller PM så kommer vi överrens om hur vi ska göra :) Jag tror att jag kommer att köra upp någon gång i Augusti så det är inte bråttom.

Köp en egen hoj istället, det gjorde jag när jag tog mitt körkort. :tummenupp

sven de e lika bra att ta din egen, händer något så är de inte farligt

då kan ja ta med grejorna som ska lagas/lackas samtidigt som mina, så blir de inte dyrt, bara materiella kostanden för färg osv

menar du garagesvängen svenne?:va
den är ju inte helt omöjlig, jag klarade de genom att sätta ner foten lite,

träna :tuttar

Last edited:

då kan ja ta med grejorna som ska lagas/lackas samtidigt som mina, så blir de inte dyrt, bara materiella kostanden för färg osv

Hur klarar du uppkörningen om du sätter ner foten i lågfarten? :confused:

Ett tips: Säg att de kan ha din Mito som pant:tummenupp

Bra tips!

Jag är inte rädd för att vurpa, då hade jag inte lånat någon annas hoj :3freak Det är det att lågfarten är 100 ggr enklare med offroad än med sport. Testade idag och klarade lågfarten fint på första försöket med en XR 125, direkt när jag satte mig på den, medan jag har hållt på i mer än en timme med miton och klarar den inte alls lika bra.

Last edited:
Bra tips!

Jag är inte rädd för att vurpa, då hade jag inte lånat någon annas hoj :3freak Det är det att lågfarten är 100 ggr enklare med offroad än med sport. Testade idag och klarade lågfarten fint på första försöket med en XR 125, direkt när jag satte mig på den, medan jag har hållt på i mer än en timme med miton och klarar den inte alls lika bra.

du tror inte de har och göra med att du kört crossmoppe i 1 år?
fsat iförsig är de ju rätt liten svängradie med miton

Sorry, vill inte vara taskig..men klarar du inte lågfarten med din egen 125a så bör du nog öva lite mer.

Sorry, vill inte vara taskig..men klarar du inte lågfarten med din egen 125a så bör du nog öva lite mer.

Miton är väl känd för att vara jävlig på lågfarten, många som klagat. Jag har bara hört en som har kört med den och klarat sig.
Sporthoj med styrdämpare är inte optimalt i lågfartsbanan, men inte omöjligt.

Du har inte möjlighet att öva massa hemma på egen hand?

Bumpar lite för att se om det finns någon vänlig själ som kan tänka sig hyra ut sin lättkörda 125:a :)

Miton är väl känd för att vara jävlig på lågfarten, många som klagat. Jag har bara hört en som har kört med den och klarat sig.
Sporthoj med styrdämpare är inte optimalt i lågfartsbanan, men inte omöjligt.

Du har inte möjlighet att öva massa hemma på egen hand?

Jo, jag kan öva hur mycket som helst på egen hand, men det känns som att jag är långt ifrån att klara det med miton eftersom svängradien inte räcker till, medan jag klarar det lätt som en plätt med en annan hoj.

Om det skulle hända nåt med hojen som du INTE kan påverka då, tex om du blir påkörd??

Typ en hel sommar utan hoj. Och några hundra spänn får man ingen att hyra ut en hoj för, kolla vad handlarna tar för en halvdags hyra.

Bumpar lite för att se om det finns någon vänlig själ som kan tänka sig hyra ut sin lättkörda 125:a :)

Jo, jag kan öva hur mycket som helst på egen hand, men det känns som att jag är långt ifrån att klara det med miton eftersom svängradien inte räcker till, medan jag klarar det lätt som en plätt med en annan hoj.

Har du kollat med trafikskolorna runtomkring om dem har någon som man kan hyra för uppkörning? Annars så är det nog bara att träna sålänge du inte har någon kompis som har en lättkörd hoj som du kan låna.

Är ju ett par olika skolor i Älmhults/Osby trakterna ju. Borde inte vara omöjligt att hyra av någon av dem tycker man ju.

Inte många som vill låna ut/hyra ut sin hoj till någon som ska köra upp, vilket jag kan förstå, jag hade inte heller gjort det, sålänge det inte va till en polare som man då känner väl och litar på.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back