Låna din hoj?

Jag kan inte tänka på annat än folk som säger:
"Fattar ni, jag blev kuggad för att jag körde för långsamt på 70-väg. Jag höll 65 en gång runt ett krön, och det blev jag kuggad för! Fi fan!"
Eller:
"Jag satte ner foten en gång på en av konbanorna, blev kuggad direkt??"

Det hela handlar om att förmedla till trafikinspektören att man har koll. Övningarna visar om man har koll eller inte. Inte om man kan åka slalom mellan koner.
Sen är det förståss lättare för trafikinspektören att säga nåt konkret, som att det gick för långsamt eller att man tappade balansen än att säga: "Jag får inte känslan av att du har koll", eller "Visst, du klarar banonrna och har inte brutit några regler, men jag kan sätta en månadslön på att du orsakar en trafiklolycka inom en vecka!"

Har man känslan och kan läsa trafiken får man kortet.


det kan jag nog fan skriva under på!
 
Okej, ja som sagt banan varrierar efter vad inspektören känner för.
Och helt omöjligt är det inte, men för en vanlig dödlig mc kille så är det otroligt svårt.
Självklart ska man kunna manövrera en standard HD genom manöverprovet om man ska få släppas ut i trafiken. Trots alla myter så går de alldeles utmärkt att svänga med. Att en gammal Ninja skulle vara så ruskigt svår att få igenom banan har jag svårt att förstå. Svårare ja, men inte på långt när så omöjligt som du verkar tycka.
 
synd att du kuggade :( bara att ta nya tag och se till att du e bäst i hela världen på den där skitbanan nästa gång! tips är att köpa en gammal brukshoj från tidigt 80-tal, brukar inte kosta mer än 10k ofta och du får samma pengar tillbaka när du säljer den.
 
Min är till låns för en peng, mot en dep som betalar vad det kostar att lägga den vill säga.. Fast kör du upp i Nkp känns lite meningslöst kanske. PMa annars!
 
Min är till låns för en peng, mot en dep som betalar vad det kostar att lägga den vill säga.. Fast kör du upp i Nkp känns lite meningslöst kanske. PMa annars!


En sån borde vara perfekt att köra upp på, offroader har ju bra svängradier.

Så här såg det ut när min kompis övade på krypkörningen med en GSX R 750.

Inte klockrent kanske med det gick.

Sen gjorde han själva uppkörningen på en Honda CB 750...

http://home.malmo2.net/ammario/Kryp2.wmv


Det där gick på tok för fort, jag fick inte köra sådär fort + att jag fick inte slalom banan utan mer "G" format om man kan säga så, inte riktigt rätt heller men ändå
 
Last edited:
En sån borde vara perfekt att köra upp på, offroader har ju bra svängradier.

Jupp.. Man får dra lite i gasvajern så att den inte "nyps" och ger bonusgas vid fullt styrutslag bara.. Och vid konkörningen får man va lite vaksam på växel/gas så att man inte slangar runt, lär ju inte va så poppis (men fett cool:D )..
 
Vad är det för dumma ideer om bättre svängradie? Man mäter ju upp garagevändningen med hojen innan provet. Har man en hoj med liten svängradie måste man således svänga snävare. På vilket sätt blir det då lättare? Det blir det inte!
Lektion 1 i garagevändning) Man lutar hojen så mycket man kan men håller kroppen upprätt. Det gör att hojen svänger mer och garagevändningen klaras med god marginal.
Lektion 2 i garagevändning) Öva på lektion 1!

Klarar man inte körproven är man inte tillräckligt kompetent förare att ge sig ut i trafiken. Att klaga på hojen är bara B.S.
 

Det där gick på tok för fort, jag fick inte köra sådär fort + att jag fick inte slalom banan utan mer "G" format om man kan säga så, inte riktigt rätt heller men ändå

Men här går det långsamarare... (men så är det en grym snubbe som kör också :D )

http://home.malmo2.net/ammario/Kryp1.wmv

När jag körde upp var vi 4 i min grupp. Tre fick konbanan (som jag tycker är svårast) medans en kille med en glidare (Honda Shadow) fick det du kallar "G" banan där man skall stanna och sätta ner foten.
 

Klarar man inte körproven är man inte tillräckligt kompetent förare att ge sig ut i trafiken. Att klaga på hojen är bara B.S.


Ang. svängradie håller jag med fullt ut. Däremot är garanterat en motard eller liknande lättare då de inte är lika högt växlade, vilket gör att leken med kopplingen blir betydligt enklare. Dessutom är de faktiskt lättare att balansera. jag är ny på motard och gör helt plötsligt tighta garagevändningar lite då & då bara för att det är enkelt att vända så, lite utan att tänka på det. Det gjorde jag INTE på sporthoj, visst kunde man, men man fick hålla tungan i rätt mun på ett helt annat sätt!

Å andra sidan kan jag hålla med om att man ska hantera, om inte alla, så den hojtyp man kommer att köra.
 
Vad är det för dumma ideer om bättre svängradie? Man mäter ju upp garagevändningen med hojen innan provet. Har man en hoj med liten svängradie måste man således svänga snävare. På vilket sätt blir det då lättare? Det blir det inte!
Lektion 1 i garagevändning) Man lutar hojen så mycket man kan men håller kroppen upprätt. Det gör att hojen svänger mer och garagevändningen klaras med god marginal.
Lektion 2 i garagevändning) Öva på lektion 1!

Klarar man inte körproven är man inte tillräckligt kompetent förare att ge sig ut i trafiken. Att klaga på hojen är bara B.S.
Jo, vad gällde garagevändningen så gjorde man väl på det viset, men den har väl utgått helt och hållet nu, och i dom två varianterna på manöverbana som finns idag tas mej veterligen ingen som helst hänsyn till sväng/vändradien på hojen.

Finns två varianter på manöverbanan (se den bifogade bilden), och jag fick köra den enl "Figur 4", fast spegelvänd, och det var spännande då jag skulle göra den yttre vändningen efter sista stoppet, eftersom det nyper rätt bra åt höger när man lägger körningen åt just det hållet. Jag körde upp lånad gammal Kawa 750, med en jättestor touringkåpa på. Kåpan i sig var inget problem, men killen som ägde hojen hade monterat den snett, vilket gjorde att fullt styrutslag åt höger innebar att man var tvungen att frikoppla eftersom kopplingshandtaget tog i kåpan annars och den vart "självkopplande". Frågade om jag pga av detta kunde få köra spegelvänt åt andra hållet, men icke, "det ska nog gå om du placerar dig rätt". Det gjorde det också, men hade jag inte fått två försök hade jag varit bränd, för första gick käpprätt åt h-vete. Sedan hade jag förstås i princip bara övat på den enligt "Figur 2", för det var ju den som gällde hade man ju hört...

Brukar numera själv åka ut till manöverbanan här i Nrk och öva med min Gsx 1100EF/ES ibland, och den är ett as i konbanan kan jag säga. En tung, stor hoj med taskig vändradie är ju inte optimalt precis. Men det funkar om man bara tränar, även om det kändes nästan omöjligt från början, och det går att köra samtliga prov med den även om det inte är lätt. Sen är det bara att träna, träna och åter träna. Dels för att det går att köra banan med dom flesta hojar, och dels för att när man väl står där och nervositeten för uppkörningen kommer krypande, då gör det en viss skillnad att veta "att f-n, det här kan jag" trots allt.

noGAS
Välj en hoj som är någorlunda lättkörd och som du känner funkar för dig, och framförallt träna ordentligt, så fixar du det nästa vända :tummenupp
 

Bifogat

  • manoverprov.jpg
    manoverprov.jpg
    108.9 KB · Visningar: 57
Last edited:
Vad är det för dumma ideer om bättre svängradie? Man mäter ju upp garagevändningen med hojen innan provet. Har man en hoj med liten svängradie måste man således svänga snävare. På vilket sätt blir det då lättare? Det blir det inte!
Lektion 1 i garagevändning) Man lutar hojen så mycket man kan men håller kroppen upprätt. Det gör att hojen svänger mer och garagevändningen klaras med god marginal.
Lektion 2 i garagevändning) Öva på lektion 1!

Klarar man inte körproven är man inte tillräckligt kompetent förare att ge sig ut i trafiken. Att klaga på hojen är bara B.S.



Ibland vill man bara ta på dig, får jag det ?
Men jävligt märkvärdigt att konerna inte rörde sig en milimeter när jag körde med ninjan efter en som körde upp med en 400cc suzuki brukshoj, så inspektören hade nog glömt måttbandet hemma den dagen.
Jo luta hojen i 2km/h komihåg att det var krypkörning, slalomkörningen var inga problem med ninjan då man fick ha lite fart.

Jo, vad gällde garagevändningen så gjorde man väl på det viset, men den har väl utgått helt och hållet nu, och i dom två varianterna på manöverbana som finns idag tas mej veterligen ingen som helst hänsyn till sväng/vändradien på hojen.

Finns två varianter på manöverbanan (se den bifogade bilden), och jag fick köra den enl "Figur 4", fast spegelvänd, och det var spännande då jag skulle göra den yttre vändningen efter sista stoppet, eftersom det nyper rätt bra åt höger när man lägger körningen åt just det hållet. Jag körde upp lånad gammal Kawa 750, med en jättestor touringkåpa på. Kåpan i sig var inget problem, men killen som ägde hojen hade monterat den snett, vilket gjorde att fullt styrutslag åt höger innebar att man var tvungen att frikoppla eftersom kopplingshandtaget tog i kåpan annars och den vart "självkopplande". Frågade om jag pga av detta kunde få köra spegelvänt åt andra hållet, men icke, "det ska nog gå om du placerar dig rätt". Det gjorde det också, men hade jag inte fått två försök hade jag varit bränd, för första gick käpprätt åt h-vete. Sedan hade jag förstås i princip bara övat på den enligt "Figur 2", för det var ju den som gällde hade man ju hört...

Brukar numera själv åka ut till manöverbanan här i Nrk och öva med min Gsx 1100EF/ES ibland, och den är ett as i konbanan kan jag säga. En tung, stor hoj med taskig vändradie är ju inte optimalt precis. Men det funkar om man bara tränar, även om det kändes nästan omöjligt från början, och det går att köra samtliga prov med den även om det inte är lätt. Sen är det bara att träna, träna och åter träna. Dels för att det går att köra banan med dom flesta hojar, och dels för att när man väl står där och nervositeten för uppkörningen kommer krypande, då gör det en viss skillnad att veta "att f-n, det här kan jag" trots allt.

noGAS
Välj en hoj som är någorlunda lättkörd och som du känner funkar för dig, och framförallt träna ordentligt, så fixar du det nästa vända :tummenupp


Som du skrev, dom tar inte hänsyn till hojen ringde tom och frågade dagarna innan.
Ja jag kommer garantera klara det med en annan hoj, men med en ninja då måste jag nog träna väldigt mycket. Tack för stödet.
 
Last edited:
Körde upp förra året på en cykel vet ej exakta modellen men en honda som precis klassade in sig som tung iaf o klarade alltihop, trillade iof 20 minuter innan provet då vi höll på o övade o såg min körskolslärares blick o den var inte happy precis o inte gav den mig ngt positivt hopp om att uppkörningen skulle gå bättre precis men det lyckades. Hade året innan på sen hösten gjort ett försök på min cykel en kawa ZR 7 S o kuggat på manöver banorna (högfartsdelen -felaktig rundning av sista konen o för mesigt bromsprov själv tyckte jag att det var lite för blött för att fräsa på ordentligt) men men nu har jag kortet iaf. Men det jag ville komma till är att på min cykel o den körskolan har så skilde sig sitthöjden ca 5 - 7 cm, körskolans var lägre o den var 10 ggr så mycket lättare på manöverbanorna för att då ändrades även tyngdpunkten till det lägre o det är väldigt avgörande för hur lätt banan klaras. Jag blev nämligen helt chockad då jag såg vilka pansarskepp (med låg sitthöjd) som kom o bara gled igenom manöverbanorna o sen vilka sportisar som inte klarade passera igenom främst lågfarten. Så inte bara svängradien är av betydelse tänk på det.
 
Kuggade som väntat, imponerad av dom som klarat banan med en 900 ninja.

Fast hade ändå kuggat, tro fan att hastighetsmätaren la av på hojen efter bankörningen + att jag blev sjuk när jag stod o väntade på de andra, sitter med feber nu mår skit.

Nån där uppe eller nere har nåt emot mig.

Men men går fler fitttåg :(

synd o läsa att du kuggade...men du fixar det nästa gång.nya tag bara:)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top