Låna din hoj?

När jag körde upp så bestämdes utrymmet för manöverprovet som minsta möjliga vändradie för hojen som man körde upp med + en par decimeter eller en halvmeter, minns inte exakt hur mycket man la till. Det vill säga kör du upp med en HD som har 104 meter i vändradie så har du 104,5 meter på dig i manöverprovet att svänga runt på. Det vore ju taskigt om hojens vändradie ska vara avgörande för om du klarar provet eller inte.

Okej nä men hon sa att man måste klara banan helt enkelt, fast vet inte om de anpassar banan efter hojen ifs.
 
det går bra att köra med plastraket också men det e ju så satans surt att man måste ha minst 700 när det numera är 600 som är "standarden" på många nya hojar. Min lärare berättade dock för mig att nya EU-regler var på där 600cc är nya standarden.

TIPS är att ta hojen redan nu och åk ut kör i cirklar runt runt runt runt runt i typ en timme med max styrsväng så ska du se att du kommer klara det lätt! Det var så jag gjorde för att lära mig och det gick klockrent efteråt!

till twinex: du måste ha minst 700cc och 35kw (om jag inte minns fel) så r6:an kan du nog glömma dessvärre.

Lycka till! :tummenupp
 
till twinex: du måste ha minst 700cc och 35kw (om jag inte minns fel) så r6:an kan du nog glömma dessvärre.

Lycka till! :tummenupp


Tack! Men det är för tung, blir 18 i Juni så blir ju att jag tar för mellanklass och då ska det gå med 600 cc och 25 kw. :) De har väl inte ändrat för mellan?
 
Tack! Men det är för tung, blir 18 i Juni så blir ju att jag tar för mellanklass och då ska det gå med 600 cc och 25 kw. :) De har väl inte ändrat för mellan?
Nej, inget har ändrats än. Det som gäller för uppkörning A-begr är:
* minst 375cc motorvolym
* max 25kW effekt
* max 0.16 kW/kg i effekt/tjänsteviktsförhållande

En R6 strypt till 25kW ska alltså vara giltig att köra upp med enligt de gällande bestämmelserna.
 
Kuggade som väntat, imponerad av dom som klarat banan med en 900 ninja.

Fast hade ändå kuggat, tro fan att hastighetsmätaren la av på hojen efter bankörningen + att jag blev sjuk när jag stod o väntade på de andra, sitter med feber nu mår skit.

Nån där uppe eller nere har nåt emot mig.

Men men går fler fitttåg :(
 
Last edited:
glid in på en mc handlare.... jag vet några handlare här i luleå som lånar ut sina hojjar vid uppkörning. givetvis mot betalning...
 
ops... jag beklagar sorgen,,,, själv ska jag köra upp den 4e. jag har inte tagit någon lektion osv.... undra om de kmr gå åt helvete.. får man bara 1 försök på manöverbanan ?? typ om man sätter ner 1 fot är man körd då ?
 
ops... jag beklagar sorgen,,,, själv ska jag köra upp den 4e. jag har inte tagit någon lektion osv.... undra om de kmr gå åt helvete.. får man bara 1 försök på manöverbanan ?? typ om man sätter ner 1 fot är man körd då ?



Kör upp med en brukshoj så är det lugnt ! ingen sporthoj det krävs mer än körskola för att kunna vända med en sporthoj, min klara sig inte ens runt.
Jag satte ner fötterna 3-4ggr, kan ju inte svänga mer än vad hojen vill helt enkelt.
Men han var trevlig ändå, de andra inspektörerna har man ju velat skalla efteråt men han var reko.

Men som sagt kör upp på en brukshoj så är det lätt, ingen supersport hoj.
 
Jag råkade sätta ner foten i svängen.. fick ett försök till på mig. Men det beror lite på vem du kör upp för, å vad han/hon fått genomhärda tidigare under dagen..
 
Trist, men du fixar det nästa gång, låna en lättkörd hoj. Börja kolla redan nu vart du kan få tag i en så det inte blir stress som denna gången.
Det löser sig sommaren har ju inte börjat än:tummenupp
 
När jag körde upp så bestämdes utrymmet för manöverprovet som minsta möjliga vändradie för hojen som man körde upp med + en par decimeter eller en halvmeter, minns inte exakt hur mycket man la till. Det vill säga kör du upp med en HD som har 104 meter i vändradie så har du 104,5 meter på dig i manöverprovet att svänga runt på. Det vore ju taskigt om hojens vändradie ska vara avgörande för om du klarar provet eller inte.

Jepp så är det!
 
hmmm vad är en lätt körd hojj? jag tänkte änvända mig av min gsxr 600 -01....
ingen bra ide eller ?
 
hmmm vad är en lätt körd hojj? jag tänkte änvända mig av min gsxr 600 -01....
ingen bra ide eller ?



Den är aningen lättare än ninjan, men du vet ju hur svängradien är på sporthojar, värdelös och banan är jävligt tajt.

http://www.blocket.se/vi/11822343.htm?ca=14_s

En hoj av den sorten är det ultimata att köra upp med, alt om det finns nån 700cc offroadare, dom brukar ha bra svängradie.

Glöm sporthojen, om du inte är duktig. Jag har väl avverkat 200mil snart o kugga, ifs hade ja bara kört den hojen några gånger men ändå.
 
Ajdå, men det måste de ju ta hänsyn till. Svänger man så mycket som det går borde man klara det i alle fall.

De tar inte hänsyn till hoj, kommer du med en R6 tror jag inte du en får köra upp pga att din svängradie är större än svängen i konbanan, altså omöjligt att klara...

Hyr en hoj istället.
 
De tar inte hänsyn till hoj, kommer du med en R6 tror jag inte du en får köra upp pga att din svängradie är större än svängen i konbanan, altså omöjligt att klara...

Hyr en hoj istället.


Som du säger, men dom kan låta det gå förbi om du är riktigt duktig på att hantera hojen ändå, men jag var inte säker på den hojen det kan man säga. Förstår varför jag kugga, men blir sur för att dom inte anpassar banan efter hojen.

Isf borde hojar med större svängradie vara olagliga att framföra på väg, o fattar inte grejen med att kunna göra snäva U svängar, är inte U sväng olagligt i sverige ? =)
 
Isf borde hojar med större svängradie vara olagliga att framföra på väg, o fattar inte grejen med att kunna göra snäva U svängar, är inte U sväng olagligt i sverige ? =)[/QUOTE]

U-svängen är väl inte det man gör dagligen. Men den är ett bra mått
på hur du hanterar din hoj, samt enkelt för prövaren att kolla.
 
Jag klarar ju att göra en sväng med fullt "ratt utslag" men det räcker inte till för att hojen ska hålla sig inom linjerna.

+ att hastighetsmätaren pajade som sänt ifrån ovan på banan så hade ändå kuggat om jag klarat den :-/
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top