Låna bladmått (Sthlm)

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
F650GS
Hej!
Finns det ngn i Sthlm med omnejd (centralt eller norra sidan) jag kan få hälsa på och låna ett bladmått av ikväll?

Jag tänkte ägna kvällen åt att läsa om tändstift, reka mina nuvarande och ev byta ut till nya om det skulle behövas.
Tidigast 19:30.

Det löser sig nästa vecka annars, men jag ville komma igång lite redan idag. :D

Mitt är tyvärr redan utlånat för samma ändamål, annars hade det varit lugnt! :tummenupp

Jag har på söder om det inte har löst sig!

En gång i tiden hade Biltema ett speciellt verktyg för att mäta gapet på tändstift, med runda stift istället för bladmått, det fanns en liten grej för att justera gapet dessutom, men nu kan jag inte hitta det på deras hemsida längre :(

En gång i tiden hade Biltema ett speciellt verktyg för att mäta gapet på tändstift, med runda stift istället för bladmått, det fanns en liten grej för att justera gapet dessutom, men nu kan jag inte hitta det på deras hemsida längre :(

Ett sådant finns med på bild i min manual! :)

Finns ingen anledning att fippla med elektrodavstånd på moderna stift. Ett modernt tändsystem klarar av att tända med i princip vad som helst i elektrodavstånd. Går cykeln illa eller vad är problemet?

Finns ingen anledning att fippla med elektrodavstånd på moderna stift. Ett modernt tändsystem klarar av att tända med i princip vad som helst i elektrodavstånd. Går cykeln illa eller vad är problemet?

Inga problem alls med mc'n, jobbar på att lära mig grundläggande underhåll. Kändes som en bra nästa grej att kika på. :)

Från när räknas det som modernt? Min är från 89 :)

Inga problem alls med mc'n, jobbar på att lära mig grundläggande underhåll. Kändes som en bra nästa grej att kika på. :)

Från när räknas det som modernt? Min är från 89 :)

Aha.

Då tycker jag du kan fokusera på att lära dig något annat. Tändstift plockar man ur och stoppar i ett nytt barautifallatt när man servar var 1500mil.

Har ingen aning om dina meck-kunskaper men jag hade satsat på följande:

Montera och demontera hjul
Byta olja i motor och kardan
Inspektera och byta bromsbelägg
Byte kylarvätska
Byta tändstift
Felsöka cykel som inte startar på våren aka slut batteri eller sunkig soppa

Kostar nada på biltema, jula, rusta, and so on. Och ska man lära sig betyder det att man kommer mecka och meckar man behöver man verktyg så värt att skaffa egna grejer så gott det går.

Kostar nada på biltema, jula, rusta, and so on. Och ska man lära sig betyder det att man kommer mecka och meckar man behöver man verktyg så värt att skaffa egna grejer så gott det går.

Ok ok!!! Jag faller för grupptrycket! Plockar upp ett eget set nästa ggn jag passerar jula/biltema. Vill egentligen äga så lite saker som möjligt och bjuder hellre ngn som äger en pryl/maskin på lunch eller hjälper tillbaka på annat sätt eftersom jag tycker vi (människor) över lag äger väldigt mycket i onödan. (att fler skulle kunna dela på samma pryl i praktiken om det inte är ngt som används dagligen)

Ok ok!!! Jag faller för grupptrycket! Plockar upp ett eget set nästa ggn jag passerar jula/biltema. Vill egentligen äga så lite saker som möjligt och bjuder hellre ngn som äger en pryl/maskin på lunch eller hjälper tillbaka på annat sätt eftersom jag tycker vi (människor) över lag äger väldigt mycket i onödan. (att fler skulle kunna dela på samma pryl i praktiken om det inte är ngt som används dagligen)

Så nu börjar vi prata samma språk ändå :hihi

Aha.

Då tycker jag du kan fokusera på att lära dig något annat. Tändstift plockar man ur och stoppar i ett nytt barautifallatt när man servar var 1500mil.

Har ingen aning om dina meck-kunskaper men jag hade satsat på följande:

Montera och demontera hjul
Byta olja i motor och kardan
Inspektera och byta bromsbelägg
Byte kylarvätska
Byta tändstift
Felsöka cykel som inte startar på våren aka slut batteri eller sunkig soppa

Tack! :)
Med hjul, menar du då däck?

Brukar finnas på OK/Q8 också för ca 40-lappen.

Jag har bladmått du kan få låna bor i Norrort bara hojta till.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”