Låna 600:a för grundkurs m SMC

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag vill hyra en 600:a för grundkurs m SMC

Jag letar efter en 600:a sportmaskin att hyra till en vän som vi vill ge en grundkurs med SMC i present.
Han e 40 år, har kort men ingen hoj och jag vet att han skulle bli världens lyckligaste att få prova på att köra på storbana och samtidigt få träna hojkörning på ett vettigt sätt.

Letar efter en 600:a, sportmaskin som sagt, den behöver vara försäkrad eftersom det är SMC och även om killen e lugn som en filbunke och förmodligen kommer köra runt mycket försiktigt så gör det ju inget om jag hittar en hoj med racekåpor o lite puckar.
Varför sporthoj då? Jo, vi vill gärna föreviga ögonblicket och med all respekt för att SMC:s körningar handlar om körteknik o säkerhet - jag tror det kittlar lite extra att sitta på en R6:a eller en gixxer 600 etc.

Ersättning utgår, skada ersätts naturligtvis till 100%. Tid inte satt, men jag kommer leta efter kursdag under sommaren någon gång.

Någon som har förslag eller tips på hoj jag kan hyra? Privat eller från företag?

Peter

Last edited:
Tror det blir svårt att lösa. Jag hade sattsat på och prata med folk som har racehojar och låna en sådan hoj mot ersättning och tex. köra på Anderstorp.
Prata www.fiver.se de är super de ställer säker upp och åker lite spårval så han ska nog ha skoj om du får tag i hoj.:tummenupp

Tror det blir svårt att lösa. Jag hade sattsat på och prata med folk som har racehojar och låna en sådan hoj mot ersättning och tex. köra på Anderstorp.
Prata www.fiver.se de är super de ställer säker upp och åker lite spårval så han ska nog ha skoj om du får tag i hoj.:tummenupp

Tror som du, enklare att prata med banfolk, problemet är att kompisen inte har någon licens, vilket ofta krävs för att köra bandag med oförsäkrad hoj, eller hur ?

Hoppas på nålen i höstacken ett tag till...:)

Varför inte 1000cc?

I och för sig, varför inte...tänkte att en 600:a var lite lättare att hantera framför allt. Hade själv tänkt åka samtidigt, annars hade han kunnat tagit min. Han har kört den lite på gata o den är ju faktiskt lättkörd. Så länge han inte varvar över 8000 :tungan

Last edited:
Tror som du, enklare att prata med banfolk, problemet är att kompisen inte har någon licens, vilket ofta krävs för att köra bandag med oförsäkrad hoj, eller hur ?

Hoppas på nålen i höstacken ett tag till...:)

I och för sig, varför inte...tänkte att en 600:a var lite lättare att hantera framför allt. Hade själv tänkt åka samtidigt, annars hade han kunnat tagit min. Han har kört den lite på gata o den är ju faktiskt lättkörd. Så länge han inte varvar över 8000 :tungan

På Anderstorp får du köra racehoj utan licens:tummenupp

Ni kan ju köra kursdag på samma hoj, om ni kör i olika grupper. Och om han inte är van att köra bana och du kört mer så är det ju ändå inte så troligt att ni ska köra samma hastighetsgrupp?

Ni kan ju köra kursdag på samma hoj, om ni kör i olika grupper. Och om han inte är van att köra bana och du kört mer så är det ju ändå inte så troligt att ni ska köra samma hastighetsgrupp?

Klokt inlägg. Det kan bli lösningen om jag inte hittar någon annan hoj att låna. Får montera orginal fotpinnar så växlarna ligger rätt, men bättre det än att det inte blir av alls...

Törs ni släppa ut honom på slicks alt. om ni står för skurna däck kan han få låna min R1'a om han är sugen. Banhoj med Öhlins osv. men även reg.plåt om ni vill försäkra den över en helg.

Törs ni släppa ut honom på slicks alt. om ni står för skurna däck kan han få låna min R1'a om han är sugen. Banhoj med Öhlins osv. men även reg.plåt om ni vill försäkra den över en helg.

Tack för erbjudandet! :tummenupp Jag kollar runt lite till o pm:ar dig om/när det blir aktuellt.

Mvh Peter

Bra val att köra en kurs med SMC då ni har full försäkring på dessa kurser!!

Föreslår att ni anmäler er på din hoj bägge två. Eftersom du är van förare o han ovan så kommer ni att hålla ett olika högt tempo på kursdagen. Det betyder att ni kommer att köra i olika hastighetsgrupper. Då kan ni köra på samma hoj.:tummenupp Plus för att en av er kommer att gå ut på hojen med varmkörd motor o varma däck dessutom:yoparty

Ps. kurser på storbana är Avancerade kurser, inte Grundkurser!
Grundkurser går på liten bana eller annan plats typ flygfält mm.

Per

Till vilket datum är de tänkt?
Jag kan kanske hyra ut min R6 till rätt peng och beroende på datum.

Till vilket datum är de tänkt?
Jag kan kanske hyra ut min R6 till rätt peng och beroende på datum.

Det låter mycket intressant! Jag kan anpassa "lånet" av din hoj när det passar oss båda. Är den regad eller ren racehoj?
Vi kan fortsätta diskussinen via pm o telefon :tummenupp

Mvh Peter

Jag som känner er båda (Skad och Peter) kan gå i god för affären att båda är snälla och rara ;)

//Tkbhenke

Tack, du e snäll du! :)

Last edited:
Bra val att köra en kurs med SMC då ni har full försäkring på dessa kurser!!

Föreslår att ni anmäler er på din hoj bägge två. Eftersom du är van förare o han ovan så kommer ni att hålla ett olika högt tempo på kursdagen. Det betyder att ni kommer att köra i olika hastighetsgrupper. Då kan ni köra på samma hoj.:tummenupp Plus för att en av er kommer att gå ut på hojen med varmkörd motor o varma däck dessutom:yoparty

Ps. kurser på storbana är Avancerade kurser, inte Grundkurser!
Grundkurser går på liten bana eller annan plats typ flygfält mm.

Per

Jag håller med dig om att det är en bra väg att gå, samtidigt är det omvända växlar på min och det är inte helt lämpligt. Det går naturligtvis att byta till orginal, men då kan du ge dig på att en annan klantar sig...:rolleyes:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman