Lån

Diversion skrev:
...Skiter man i att supa skallen av sig 3 ggr/vecka på kåren kan man ju lugnt ha kvar den...
Skiter man i det är man redan hjärnskadad och då kan det lika väl kvitta om man får lite mer. Fatta hur kul det var att supa skallen av sig när man pluggade. Jag ångrar att jag inte gjorde det oftare än så. :fakta :D

Bingo skrev:
Skiter man i det är man redan hjärnskadad och då kan det lika väl kvitta om man får lite mer. Fatta hur kul det var att supa skallen av sig när man pluggade. Jag ångrar att jag inte gjorde det oftare än så. :fakta :D

Hehe, jo men jag menade inte att man måste va absolutist bara att man kan prioritera. Poängen var att uttrycket "jag har inte råd" är missbrukat. Visst finns det gott om folk som inte har råd men lika ofta är det ett finare uttryck för "jag vill hellre göra något annat för pengarna"

Att låna pengar för att köpa en dyr leksak med höga driftkostnader är ingen höjdare.
Har man sedan ingen direkt inkomst så kommer det inte bli kul.

Vänta med hojköpet tills du har en stabil inkomst.

Jag har en R6:a -02 och har lån på den. Ska betala ca 1300 i månaden *60. Men brukar betala av mer än det för att få den betald så fort som möjligt. Jag har jobb så det ekonomiska är inga större problem. Men när jag gjorde lumpen för ett år sen så fick jag 2200 i månaden och dem gick åt, man måste ju kunna leva...
Blev ju en del :öl under lumpar tiden om man säger så hehe :D

Tur att man låg i Boden där dem kan fixa "fine grejer!" hehe

Wiken skrev:
Jag har en R6:a -02 och har lån på den. Ska betala ca 1300 i månaden *60. Men brukar betala av mer än det för att få den betald så fort som möjligt. Jag har jobb så det ekonomiska är inga större problem. Men när jag gjorde lumpen för ett år sen så fick jag 2200 i månaden och dem gick åt, man måste ju kunna leva...
Blev ju en del :öl under lumpar tiden om man säger så hehe :D

Tur att man låg i Boden där dem kan fixa "fine grejer!" hehe

Lyckans ost....
88.gif

Jag förstår att du vill ha nytt&fräscht, men en 02 är verkligen att ta i.....
Jag anser att hagster har nytt&fräscht. En -96 eller vad det är är ju hur bra som helst.

Jag har hojar från -92 och de är verkligen hur bra som helst. Nånting händer lite då och då med dem, men det är ju charmen ;)

Fast visst, jag funderar lite på en zx-6RR till nästa år, men då kan jag inte köpa en alpina som jag dessutom vill ha. Men om man tar lån så..... fast hur lönt är det egentligen? Sååå mycket vill jag inte ha. Allting kan man köpa senare.
Bättre att ha ett fett konto som en slags fallskärm om nånting skulle hända.

Gör som du vill, men en 02 är fett onödigt.

950R

1600:- /månaden sa du ...
ja men ... spara 1600:- /månaden.. så ser du ju hur länge de håller.
när du muckar så har du ju en schysst slant att handla för :tummenupp

Men lumpartiden är ju att va med boysen o dricka bira åxå.
blir nog inte såååå roligt att tacka nej hela tiden för att stålarna ska gå till ett lån på en hoj mitt i vintern.

Den som spar han har ... är ett rätt bra ordspråk .

Ja.. min sparade jag till.

Går det överhuvudtaget att ta ett lån om man inte har en fast anställning?

1600 i månaden på ett 60-månaders lån á 83000 måste ju innebära en ränta på runt 15%. Det verkar vara en ganska dålig idé att ta ett så pass dyrt lån för att finansiera en hoj som du knappt kommer kunna använda, särskilt med tanke på din ekonomi.

Om du får 2000 i månaden så har du alltså 400 spänn kvar att betala försäkring, bensin, bira etc.. Du kommer ju inte ens ha råd att köpa en chokladkaka ur markalådan när du är ute i fält och tro mig, det kommer du vilja :).

Efter lumpen, lova att du tar ett par högskolekurser i ekonomi ;) :D.

sgtpepper skrev:
Går det överhuvudtaget att ta ett lån om man inte har en fast anställning?

1600 i månaden på ett 60-månaders lån á 83000 måste ju innebära en ränta på runt 15%. Det verkar vara en ganska dålig idé att ta ett så pass dyrt lån för att finansiera en hoj som du knappt kommer kunna använda, särskilt med tanke på din ekonomi.

Om du får 2000 i månaden så har du alltså 400 spänn kvar att betala försäkring, bensin, bira etc.. Du kommer ju inte ens ha råd att köpa en chokladkaka ur markalådan när du är ute i fält och tro mig, det kommer du vilja :).

Efter lumpen, lova att du tar ett par högskolekurser i ekonomi ;) :D.

Om ens pappa eller mamma går i borgen för en så är det inga problem att få lån förutsatt att så mamman eller pappan har fast anställning och inga skulder å sånt där.

Sen så ligger inte räntan på 15 %. Min ligger för tillfället på 5.20% :fakta

Wiken skrev:

Sen så ligger inte räntan på 15 %. Min ligger för tillfället på 5.20% :fakta
Eh va? "Räntan" är inte ett statiskt värde, det varierar från finansinstitut till finansinstitut. Att du betalar 5.20% i ränta betyder inte att alla gör det.

Om du räknar på hans exempel, 83000 i lån på 60 månader med en kostnad (ränta+amortering) på 1600 i månaden så blir det en totalsumma på 60x1600 = 96 000 kr.

96 000 kr / 83 000 kr = 1.1567 = ungefär 15-16% ränta. Rätta mig gärna om jag räknat fel.

Att gå i borgen är att gå i sorgen för att citera en lärare i juridik jag haft. Jag skulle personligen aldrig gå i borgen för ett MC-lån oavsett vem det var till.

sgtpepper skrev:
Eh va? "Räntan" är inte ett statiskt värde, det varierar från finansinstitut till finansinstitut. Att du betalar 5.20% i ränta betyder inte att alla gör det.

Om du räknar på hans exempel, 83000 i lån på 60 månader med en kostnad (ränta+amortering) på 1600 i månaden så blir det en totalsumma på 60x1600 = 96 000 kr.

96 000 kr / 83 000 kr = 1.1567 = ungefär 15-16% ränta. Rätta mig gärna om jag räknat fel.

Att gå i borgen är att gå i sorgen för att citera en lärare i juridik jag haft. Jag skulle personligen aldrig gå i borgen för ett MC-lån oavsett vem det var till.

Jag kan lova att ingen här inne på Sporthoj.com som har lån på har en ränta som är på 15 % eller högre. :fakta

Wiken skrev:
Jag kan lova att ingen här inne på Sporthoj.com som har lån på har en ränta som är på 15 % eller högre. :fakta
Men kom igen nu! Den här tråden handlar ju om killen som funderade på att köpa en R6:a och som fått ett lånelöfte som skulle kosta honom 1600 i månaden, vilket blir 15-16% ränta :fakta. Att ingen annan betalar så hög ränta är ju helt oväsentligt. Vad har det med saken att göra? :fakta

Jag kan lova att ingen här på Sporthoj.com äter daggmask förutom på lördagar. <- lika relevant i sammanhanget. :fakta

/redigerat: slängde in lite :fakta, för det gör tydligen att inlägget blir relevant... :rolleyes:

sgtpepper skrev:
Men kom igen nu! Den här tråden handlar ju om killen som funderade på att köpa en R6:a och som fått ett lånelöfte som skulle kosta honom 1600 i månaden, vilket blir 15-16% ränta :fakta. Att ingen annan betalar så hög ränta är ju helt oväsentligt. Vad har det med saken att göra? :fakta

Jag kan lova att ingen här på Sporthoj.com äter daggmask förutom på lördagar. <- lika relevant i sammanhanget. :fakta

/redigerat: slängde in lite :fakta, för det gör tydligen att inlägget blir relevant... :rolleyes:

Jag menar ju förstås om man tar lån hos en MC-affär :notme

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back