Lån

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Har just varit och tittat på några mc's på yamaha center. R6-02 83000:-, lån = 1600:-/månad ( dock 60 månader :o .. men man kan ju betala av mer än 1600:- månad om man vill det )

Till frågan: Hur många av er har lånat till er hoj? Är ni heltidsanställda?

Någon som lånat men samtidigt pluggar?
Får man det att gå ihop.... för jag kan ju för tillfället klara av att betala 1600:-/månad.. men det blir ju inte så mycket kvar : /

Sen är det ju lumpen om ett par månader.. då får man ju visserligen 2000:-/månad så visst kan man betala av från de pengarna.

Vad skulle ni gjort? Vill ha tips och åsikter.

TacK :hej

Behöver du ha en hoj i lumpen?
Tycker det låter lite onödigt att köpa en hoj nu om du ändå kommer göra lumpen snart. Spara pengarna istället och köp efter lumpen.

råd: ta ett bank lån istället å köp av en privat person..dom k***ar en på mc butiker sjukt höga priser..

Du får inte låna om du studerar!
Jag lånade 70000:- till hoj och en säng :)

Men tog ett såkallat medlemslån genom föreningsparbanken (tco)!
3år och 2500:- månad!

Om du studerar tror jag spara ihop pengarna som gäller!
Lycka till

Vänta med hojköpet, hur kul är det att sitta på luckan när alla andra drar ut?
Varför betala ränta, amorteringar och försäkring för en hoj du inte har tid/råd att använda :confused:

/A

Jag låna till min hoj.

Jag har heltidsanställd.. betalar 1000:- per mån på mitt lån..

Du får ju räkna med alla andra kostander också som bensin,FÖRSÄKRING,utrustning,däck.. det drar iväg fort..

Jag skulle inte tagit lånet om jag var du.. Speciellt inte när du ska in i lumpen också

Du kanske har råd med lånet, men du ska ha råd att kunna använda hojen också..

Tjenare,

Enligt mitt tycke verkar det vara en skapligt snäv budget du har där. :skrämd

Jag förmodar att du vill köra hojen oxå, och den kostar väl inte direkt småpotatis att försäkra.

Men vad gör man inte för :squid

Jag hade inte gjort det med den upställningen du redovisar här iallafall. Kalla mig feg, men jag blir hungrig ibland oxå ;)

/Jeppa

shoei skrev:
Har just varit och tittat på några mc's på yamaha center. R6-02 83000:-, lån = 1600:-/månad ( dock 60 månader :o .. men man kan ju betala av mer än 1600:- månad om man vill det )

Till frågan: Hur många av er har lånat till er hoj? Är ni heltidsanställda?

Någon som lånat men samtidigt pluggar?
Får man det att gå ihop.... för jag kan ju för tillfället klara av att betala 1600:-/månad.. men det blir ju inte så mycket kvar : /

Sen är det ju lumpen om ett par månader.. då får man ju visserligen 2000:-/månad så visst kan man betala av från de pengarna.

Vad skulle ni gjort? Vill ha tips och åsikter.

TacK :hej

:hej

Har du räknat in försäkring och andra utgifter?

Du vill gärna ha helförsäkring om du lånat ihop 83 tegel...

Svaret på frågan är pissenkelt - MÅSTE du ha hoj nu (som du helt enkelt MÅSTE ställa av när du gör lumpen) så köp en billigare hoj. Köp något skoj för 30 istället. Den kan du ha stående under lumpen utan att bli ruinerad...

Oj .. här gick det undan :eek: :)

Ni har nog rätt allesammans.... och jag har väl egentligen insett det för länge sen. Men jag försöker klura ut en lösning.... en evighet att vänta till efter lumpen :rolleyes: .... rycker in i oktober.. ut i augusti.. så det blir då inget nästa sommar isf : ( ... Jag är en sån där som gillar att äga... så jag skulle inte ha något emot att ha den på mitt rum i 1 år... putsa och fila ; ) .. Men det är ju orealistiskt med tanke på prislappen på dessa så kallade leksaker : I .......

Eftersom mina föräldrar inte gillar mc's så får jag ingen hjälp av dom... så det blir väl till att vänta D : ... fy .. Oj va hårt : (

Tack ändå hörni. . .

Instämmer med John_Holmes nickande, kolla försäkringen, en R6-a är långt ifrån gratis + att jag misstänker att du är ganska ung ?

Du kan inte låna pengarna med hojen som säkerhet och sen föra över över hojen till din farsa eller liknande för billigare premie (obs! bedrägeri oftast) därför att då kommer kreditbolaget höra av sig o kräva tebax pengar omedelbums !

Du ska alltså förutom låneavgiften ha råd med försäkring, köpa skyddsutrustning (om du inte redan har) ca 13k för nåt vettigt, bensin, slitage, värdeminskning på hojen ....
Listan kan bli lång..

Bästa rådet har du redan fått flertalet gånger, -Vänta tills efter lumpen när du har en fast inkomst !

/Nitrous

Nitrous skrev:
Instämmer med John_Holmes nickande, kolla försäkringen, en R6-a är långt ifrån gratis + att jag misstänker att du är ganska ung ?

Du kan inte låna pengarna med hojen som säkerhet och sen föra över över hojen till din farsa eller liknande för billigare premie (obs! bedrägeri oftast) därför att då kommer kreditbolaget höra av sig o kräva tebax pengar omedelbums !

Du ska alltså förutom låneavgiften ha råd med försäkring, köpa skyddsutrustning (om du inte redan har) ca 13k för nåt vettigt, bensin, slitage, värdeminskning på hojen ....
Listan kan bli lång..

Bästa rådet har du redan fått flertalet gånger, -Vänta tills efter lumpen när du har en fast inkomst !

/Nitrous

Sant .... men då kommer ju nästa bekymmer .. efter lumpen ska man väl plugga? Då blir det knapert igen .... hur gjorde t.ex du? Började du jobba direkt eller pluggade du ett tag? ( isf, hade du mc samtidigt )

Förresten... ni har riktigt bra videos på PMC .... iaf 2 ;)

pmc_stockholm_2002_1500k

2002-07-30_PotatoesMc_J_and_M_Mix_708kbit_352x288

Musikvalet på övriga videos kan ju diskuteras :) :notme

Rigge skrev:
Men då ska du köpa min för 18 000... så lägger du ut ett par tusen på den i vinter och får en fullt fungerande sporthoj att köra på, trafikförsäkrat. Billigare kommer du nog inte undan om du ska ha en sporthoj.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=17386&highlight=zxr

Tack du .. det var ju ett fint erbjudanade. Men jag vill helst ha ågot nytt och fräscht :rodnar .... Och som sagt.... men behöver ju utrustning och försäkringspengar mm så då måste jag ju ta ett lån i vilket fall som helst... och det har jag inte lust med om det inte är till något jag verkligen vill ha....

En sak jag inte förstår är dessa säljes p.g.a studier anonser. Ok om det är en nyare hoj men om man redan äger en gammal hink som är värd 14-20k är det inte lika bra att ha kvar den om man är hojintresserad?

Dessa pengar är ju en droppe i havet när man tänker på vad 3-4.5 års studier kostar. Skiter man i att supa skallen av sig 3 ggr/vecka på kåren kan man ju lugnt ha kvar den.

Samma sak med de som säger att de skulle vilja ha hoj men det är så dyrt. De verkar tro att man måste köpa en ny hoj á 130k.
Försäkringarna sen, "oh 1000 kr/mån har jag aaaldrig råd med" men samma person kan utan att blinka bränna 600 riksdaler på krogen varje vecka.

Det är inte gratis med hoj men om man nöjer sig med lite mindre och äldre grejor måste man inte vara miljonär heller.

Lite off topic men ändå...

En sak som bör påpekas är att en HELförsäkring är ett krav från kreditgivaren om du har hojen som säkerhet när su lånar pengar!!

Och en helförsäkring är ju inte så billigt på en R6:a när man är så ung som du! Så vänta du med att köpa hoj efter lumpen...

Ska du plugga efteråt så kan du ju alltid ta nåt extrajobb på nån ICA-butik för att ha råd och köra hojen också.

Och jag tycker... Vänta. Om abstinensen blir för svår fram i vår, rätta munnen efter matsäcken och köp något roligt för 20-30 tusen, det kommer man faktiskt ganska långt på.

Och kom ihåg, hoj har man för att få lida. Inte minst ekonomiskt. Plugga eller lumpa med hoj hade jag aldrig gjort, men jag är snål som fan.

Själv har jag fast arbete, och jag fick låna pengar av pappa för att köpa hoj. Vissa har det bra.

UrbanTiger skrev:
Okej. Köper man en hoj kommer värdet att minska snabbt så pengarna är förlorade ! Men hjärnskadorna av alkoholen har man kvar resten av livet, sug på den du :fakta

Nä inte om man köper en gammal hoj, någon annan har ju redan betalt en stor del av värdeminskningen och hjärnskadorna kan ju hindra en från att köra :D

Jag har varit i samma sits:)
Dock så hade jag börjat jobba som ingenjör på SAAB och tänkte gott nu tjänar man flis.
Köpte en Polo GTI för 85kkr bara lån. Inte bra. Hade typ 1500kr över till annat när jag pröjsat lån och förs, hyra, mat mm....kan säga med viss skam att jag aldrig kände mig nöjd och därför sålde jag bilen efter 4v med 500kr i vinst:)
Dock vet jag efter det att jag är grymt försiktig med lån. Det kunde ju varit så att jag gått 10kkr back sitället :skrämd

Jag gör som du idag och kollar på en R6. Dock så har jag räknat lite och kommit fram till att jag troligen inte har råd. Detta trots att jag är ingenjör och tjänar hyfsat. Men sedan är det väl en prioriteingssak oxå:) Jag vill inte leva på gröt för att få en R6 :D

Om man inte bor hemma bör man ha ett sparkapital ifall man blir sjuk/får sparken eller nått annat tråkigt. Det är svårt att få ihop till ett sånt med ett fett lån + försäkring klass 7.....särskilt om man ligger i lumpen. Klart då tar försvaret ju hand om en men lönen är ju kass.....

Lycka till

/M

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back