Lån på hojjen?

Skrikpeppe skrev:
2144946 Hej jag undrar hur man kollar upp om det är nått lån på en hoj???

Det står på reg beviset om man har ett lån där hojjen e säkerhet, står även på bilar (någonting om kreditköp)

Skrikpeppe skrev:
2144955 Är det bara att ringa upp dom lr kan man kolla på deras hemsida???

Står iallafall på regbeviset om det är ett "kreditköp".

OBS! detta gäller dom nya regbevisen. Men dom har väll alla fått vid det här laget...

Bucho skrev:
2145388 Men har man ett vanligt banklån, som de flesta har, så syns inte detta hos VV! :fakta

Problemet med ett lån där hojjen eller bilen är panten är att lånet följer med fordonet vid en försäljning.. Om du skulle köpa en hoj av en kille han begär 60k som du betalar han men sen visar det sig i efterhand att det fanns ett lån på hojjen på 20k då är det du som är betalningsskyldig till kreditbolaget. således skulle affären gjorts upp med 40k kontant och 20k betalats direkt till långivaren.

SMS går bra med vad jag vet!
Skicka reg nummret till 71456
Kanske bara funkar på bilar. Men pröva

Cervantes skrev:
2145440 Problemet med ett lån där hojjen eller bilen är panten är att lånet följer med fordonet vid en försäljning.. Om du skulle köpa en hoj av en kille han begär 60k som du betalar han men sen visar det sig i efterhand att det fanns ett lån på hojjen på 20k då är det du som är betalningsskyldig till kreditbolaget. således skulle affären gjorts upp med 40k kontant och 20k betalats direkt till långivaren.

Precis, men jag menar att man inte kan se hos VV om det är banklån eller ej! :rolleyes:

Jag tror inte en vanlig bank som beviljat ett "blanco-lån" kan kräva nåt. Däremot GE-capital mfl. som har rena "billån" där reg.numret finns med kan göra det. Jag har tex. höjt mitt huslån för att köpa hoj vilket går bra om banken anser att huset "borgar" får lånet. Ett sånt lån följer knappast motorcykeln.

Tackar för alla svar. Jag ringde vv o dom sa att det inte fanns nått lån som dom kunde se i alla fall.. då är allt grönt eller???

Bucho skrev:
2145933 Precis, men jag menar att man inte kan se hos VV om det är banklån eller ej! :rolleyes:

Nä du kan bara se om man har tagit ett lån med bilen som säkerhet! Är lånet helt utan säkerhet eller på huset eller vad som helst så spelar det ju ingen roll för då får han ju göra som han vill med lånet när han sålt hojjen!

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back