lån på hojen?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fast det är lite Svenskt det där...en asful jävla Volvo kombi lånar man till utan en sekunds eftertanke (tveksamt om en bil för 350 cashas av en barnfamilj). Ska folk låna till en snygg hoj blir det mycket "sverker" kommentarer. Jag skulle LÄTT låna om jag var "tvungen" och aldrig i livet åka omkring på en skithög bara för att den var betalad med ihopgnetade pengar. Fast "risig men betald" verkar ju vara lite av en norm i Luther landet där man inte ska unna sig saker i livet.

Så till de som har valet att anting åka på en gammal, risig bajshög eller låna till en najs hoj ...LÅNA och lev livet. Har man möjlighte att köpa cash så visst, men jag tror att de allra flesta även med bra lön har inte möjlighte att spara ihop 240 papp till en värdig hoj. Jag är glad över den tur jag haft, men så har det inte alltid varit. Också jag lånade till bil och konsumption när jag var kring 25 och det dog jag inte av.
 
Last edited:

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
... spara ihop 240 papp till en värdig hoj...

240 papp för en "värdig hoj" !?! Om man som vanlig löntagare tar ett lån i den storleken för att köpa en hobbygrunka får man nog sänka sin standard i övrigt. "Värdig" bil, bostad och kosthållning är nog inte att tämka på. Det gäller ju att amortera undan lite så att man kan byta båge lite då och då utan att konstant behöva öka på sitt lån. Jag antar här att en dylik leksak inte behåller sin "värdighet" i sådär väldigt många år.

Jag undviker att låna till leksaker. Inte av princip utan därför att känslan av att hederligt ha cashat upp till skiten skänker mig mer glädje än eventuellt bling-bling. Hur andra gör skiter jag faktiskt i :arsele
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
låna till hoj ( konsumtion)

.....sen så skulle man ju faktiskt kunna ägna en liiiiten tanke åt hur hojen ( konsumtionen ) snabbast betalas - genom att låna ihop till den och då betala ränta, eller genom att spara ihop till och få ( lite men ändå ) ränta.......
Man behöver inte vara någon otroligt välutbildad ekonom för att förstå vartåt det resonemanget lutar......

Sen är det många andra faktorer att ta med i bilden så klart.....det är kanske inte så kul att spara och gneta i många år för att köpa det man vill ha - å andra sidan är det inte alltid kul att ha lån upp över öronen heller.....


bla, bla , bla , osv, osv , osv.......
 

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Småland
Hoj
R1100S o R1200GS
Jag skulle aldrig någonsin ta lån för att köpa en hoj.
Jag har kört hoj sedan 1980 men hittills aldrig lånat för att köpa en hoj och det tänker jag aldrig någonsin göra.:yoparty
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Jag skulle aldrig någonsin ta lån för att köpa en hoj.
Jag har kört hoj sedan 1980 men hittills aldrig lånat för att köpa en hoj och det tänker jag aldrig någonsin göra.:yoparty


grattis? själva tanken med lån är väl att man ska kunna köpa något utan att behöva ha hela summan vid köpetillfället, klarar man sen inte att betala det ja då får man väl sälja skiten, så svårt är det (någon kommer förr eller senare och beslagtar den i vilket fall). Banken gör ju trots allt en bedömning om de tycker du kan betala eller inte. LÅNA MER, vi får konsumera oss ur lågkonjukturen! :tummenupp
 

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Småland
Hoj
R1100S o R1200GS
grattis? själva tanken med lån är väl att man ska kunna köpa något utan att behöva ha hela summan vid köpetillfället, klarar man sen inte att betala det ja då får man väl sälja skiten, så svårt är det (någon kommer förr eller senare och beslagtar den i vilket fall). Banken gör ju trots allt en bedömning om de tycker du kan betala eller inte. LÅNA MER, vi får konsumera oss ur lågkonjukturen! :tummenupp

Nja, jag ser det mer som att slippa räntekostnaden vilket hittills gjort mig smärre förmögen.........:yoparty
Om man har lite tålamod och sparar innan man konsumerar så hamnar du i en positiv spiral i stället för i "lånefällan".:banana
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Jag stod i valet, låna de sista pengarna till hojjen med bra ränta (facklån) eller avstå från att åka hoj i sommar (tog precis körkort).. Jag valde absolut lånet! Ser inget fel att låna en slant för något man vill. Skulle dock tänka efter lite mer om jag tex ville ha en 140tusen kronors hoj, då pratar man ju ändå rätt mycket cash.
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
:tummenupp

Du fattar ju ingenting va ? Kan du något om affärer alls ? Jag ska förklara för dig vad en bra affär är så du vet nu innan semestern...

DYRT OCH DÅLIGT ska det vara ! Då är man cool ! :)

Tjöpa dyrt och bra är ingen konst...det har ju alla råd med. Grejorna går aldrig sönder, de är alltid inne (quality never goes out of style etc) och andrahandsvärdet garanterar i princip en bra affär....

Tjöpa billigt och dåligt...kan ju de flesta ju oxå. Slit och släng, Biltema...Hyosung och Sassonjouyn´g (stavas det så ? )

Tjöpa DYRT och DÅLIGT kan inte vem som helst unna sig ! Där slår vi spiten i huvudet. Louis V...Gucci...saker som har dåliga sömmar, går sönder efter 3 tvättar och ändå kostar så det svider trots att de inte är ens coola. Jeans för 1500 som går slits ut i grenen efter att han använts i 4 månader på kontoret till en kavaj...Superspinkiga kostymer med för korta byxben och kavajaxlar lika breda som ser ut att spricka vilken sek som helst...finally SOLBRILLOR för 3400 kr där allt är gjort av plast (inkl "glasen" som inte skyddar mot något alls..möjligen flugor).

DET ska man låna till och låna stort !! :)

Med denna insikt som jag ville dela med mig meddelar jag att jag as of today börjar min semester ! Skål !

Skål för fan! Du har växt i mina ögon. ha en chill semester:tummenupp
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
...

Om man har lite tålamod och sparar innan man konsumerar så hamnar du i en positiv spiral i stället för i "lånefällan".:banana

......precis.........och har man en slant över att spendera som man behagar så kan man ju faktiskt göra en god affär då och då....det finns alltid de som har suttit i den negativa spiralen ett bra tag och börjar bli desperata......


För min del är valet mycket enkelt....
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
jag fattar nog fortfarande inte det där med hur man kan tjäna/spara pengar om man lånar till hojen... (jag är ingenjör, inte ekonom)

kan nån ge ett (till) konkret exempel?
 

j0na5

rookie
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Örebro
Hoj
2007, Honda, Fireblade
en hoj är väl för fan inte dyr.

för 100000 får man det värsta som finns.

själv har ja honda ,. märkesförsäkring 1300/månad HEL

skärp till er
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Man lånar inte till leksaker..............

se det vsom julafton... man får ibland vänta lite.....

Men föredrar att spara ihop till nya hojar, då väljer jag själv hur snabbt jag vill ha hojen... om jag tar den på lån så har jag fast kostnad + försäkring... då blir det drygt..

men alla får göra som dom vill, nu ska jag iofs sälja hojen, då jag aldrig har tid att åka.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Finns ju finans också, för mig är det som handen i handsken.
Mycket snack om vad som är rätt och fel, köpa ny hoj och sen köpa begagnad utrustning :rolleyes:
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det är ju en annan poäng. Har man ingen svindyr hoj (lån) och svindyr försäkring så kan man skita i att köra hela tiden just för att sommaren är kort och degen tickar på avgiftstaxametern. Somrarna tenderar ju dessutom att regna bort till stor del numera.

Tar hellre några bärs i uterummet än bolmar runt på hoj i skitväder. :gnissla
 

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Rödeby
Hoj
CBR lättviktare
Något jag kan tycka känns lite patetiskt är folk som försöker sitta och säga att låna till leksaker SKA man inte göra (och även på andra hållet att man SKA låna).

Alla har sitt liv, vissa måste låna för att kunna använda leksaker, vissa kan dra upp 200 papp och betala direkt. Dom som behöver, eller för den delen vill, låna. Låt dom göra det. Sitta här och försöka få folk att göra på DITT sätt, bara för DU tycker det är rätt, är ju som sagt patetiskt.

Jag skulle nog själv kunna ta ett lån till en mc längre fram i livet när jag vill byta upp mig, om jag nu inte kan casha upp efter x antal månader/års besparingar.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Något jag kan tycka känns lite patetiskt är folk som försöker sitta och säga att låna till leksaker SKA man inte göra (och även på andra hållet att man SKA låna).

Jo, men det blev ju lite i trådens natur att alla börjar slå på trumman för sin egen melodi.

Tycker själv att det är ganska intressant att läsa hur man motiverar att ta feta lån på hoj, i synnerhet inte om man inte kommit så långt i livet att man ännu inte funderat på kåk, familj osv.

Min granne pyntade loss en hoj för runt 200 000 cash, som han nu vill sälja för en billigare hoj, han tycker det är en belastning att resa ragg så fort han hittar nya repor på denna :D Det behöver alltså inte alltid ha med inköpsekonomi att göra.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
casha skattade pengar för en hoj är en dålig affär

hur?
ge ett konkret räkneexempel...

eller ta mitt inköp som exempel.
köpte hoj för 75000 kr cash.
dom pengarna satt innan på ett konto med 2% ränta (dom pengarna hade gett mej 1500kr/år i ränta före skatt)
förutom vad jag fick pynta för hojen så har det inte kostat mej nåt mer.
eller?

hur hade jag gått med vinst på att låna pengar?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Känns jävligt analt att vara förnuftig och nytvättad jämt.. Klart man ska unna sig lite skoj, även om det kostar extra i slutändan..

Jag har gjort många resor på kredit, naturligtvis inte korrekt och förståndigt.. Samtidigt har jag nuppat brudar så det skvätt runt halva klotet, medan herr Förnuft somnat ensam i sina nymanglade lakan..

Hursom, var och en måste själv bedöma sin situation.. Att barskrapa sig totalt ger bara sömnlösa nätter och dåligt samvete.. Men om du känner att det kan vara värt ett par procent, just do it!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top