lån på hojen?

Fattiga har inte råd att göra bra affärer. Lån på hoj gör att du vill/måste ha helförsäkring. Då försörjer du både banken och försäkringsbolaget och du får definitivt inte råd att betala nästa hoj cash. Studier och bostad är det enda man bör låna till är min uppfattning men så är jag ju lite gammal också.

Tror du har fel där..är man riktigt fattig så börjar man på en "äldre" r6, r1 el dyl,och spar in hela hojens värde att åka trafikfsk första ev 2.a året(ivarje fall om man är någorlunda fattig o smart) man, totalar man hojen, och har tur att klara sig själv så får man alltid lite på skrotmarknaden för dessa dussinhojar.

Men allt är relativt, vad du anser fattigt:va, Studieskulder och leva på Nudlar, Månadslön på 10K eller 80K allt är som sagt relativt:)

Själv så lånar jag inte på hoj, men jag är en gammal man, var jag ung och ville förverkliga mig själv och möjligtheten fanns via lån, skulle jag gjort det, har ju gjort så själv med bilar i yngre dagar.

Last edited:
Jag har inte hört några riktigt bra argument till varför det skulle vara så förkastligt att ta lån för att köpa hoj jämfört med någon annan typ av lån?!
Självklart skulle väl alla välja att göra ett kontantköp om resurserna fanns men många inlägg i denna tråd luktar mest:
- "Min pappa är rikare än din pappa och jag kissar längst!"

Jag tog lån när jag tog kortet och köpte min första hoj och all utrustning. Jag har ny en ny hoj och lånet är snart avbetalt. Nästa år är jag skuldfri.
För mig var valet alltså:
- köra hoj i 6-7 år för lånade pengar och därefter bli skuldfri.
- Spara i x antal år för att kunna fläska på med frekKa kommentaren: Cash Is King!

Edit:
Osunt lånebeteende och nollkoll på ekonomi är självklart en annan sak. Men jag hoppas vi resonerar om folk med en gnutta förnuft istället för att prata extremfall och rena idioter.

Last edited:
En ung tjejbekant tog 3000:- i SMS lån för ett par "snygga" stövlar för att hon "inte hade något att ta på sig" för att sedan gå ut på krogen och ta ytterliagre 1000:- på sms lån för att ha råd att bjuda sin polare som var på besök.

LÅN IS KING :brinnerup

kära-fuckin'-nån.. nån sån där brud känner jag också

Hmm,åker inte särskilt nytt..Hornet -01,ktm 250-07 , 855a-95 .Men va fan, hur bär ni er åt för att spara ihop till allt då???? Har man vanligt jobb o bor själv i lgh med hund o katt o gillar att köra enduro med allt vad det innebär i kostnader. Skulle jag sen försöka spara till nästa hoj också så hade jag fan fått börja sälja röv för att kunna spara ihop lite pengar på någorlunda kort tid..Vill gärna ha min röv ifred så banken e då min bästa vän...Måste dock erkänna att jag e avundsjuk på era löner mm då det verkar som vissa sparar ihop 100k utan några som helst problem....

mja jag köpte ju inte min R6a ny, jag köpte den för 33K för 3 årsedan.

Om jag kan låna till 3,6% ränta medan jag under samma period kan få 5.8% avkastning på mitt kapital som jag annars skulle betalat t ex en hoj med, så kan man ju undra vem som gör den sämsta affären...

Broder!

Right on the money!

Tror du har fel där..är man riktigt fattig så börjar man på en "äldre" r6, r1 el dyl,och spar in hela hojens värde att åka trafikfsk första ev 2.a året(ivarje fall om man är någorlunda fattig o smart)

Men allt är relativt, vad du anser fattigt:va, Studieskulder och leva på Nudlar, Månadslön på 10K eller 80K allt är som sagt relativt:)

Precis så menade jag, vi tänker på samma sätt:)

Fattig hänger inte ihop med inkomst. Fattig är du när du bara har råd att köpa en toarulle åt gången, storpack blir för dyrt.

Prioriteringar

Detta har väll inget med trådtiteln att göra direkt men kanske om hur olika man prioriterar.
Var hemma hos en Classic racing kollega häromveckan, och jag fick den guiedade turen runt gården (han bor på landet). Har aldrig sett så mycke "projekt", 2 och 4 hjul, bilar , vans, truckar, lastbilar och traktorer samt hojar. Alla hade sin historia och planer. Frågan var oundviklig, hur många hundra år tänkte karln bli? Faktumet att han förmodligen aldrig skulle hinna bekom honom inte. Skämtsamt sa han -blir det inte minst en 2 dagars auktion då jag dör har man liksom misslyckats.:tummenupp

Last edited:
Så länge man inte lånar hela beloppet så tycker jag att det är OK.
Det man inte vill är att låna 100k till en hoj som kostar 100k, sen vill man sälja den när den minskat i värde (som alla fordon gör) och har kvar mer lån än man får tillbaka i pengar vid försäljning.

Sen skulle jag också lägga upp amorteringen så att jag betalt tillbaks hojen på den tid som jag minst tänkt behålla den..

Om du dessutom inte belånar själva hojen utan tar ett typ fritidslån från ICAbanken och köper den för de pengarna så bryr de sig inte om vad du har för försäkring heller.

Så länge man tänker på det så ser jag inga problem med att låna.

Hur "sparar" man ihop 230 papp till en hoj på en "vanlig" lön (vad det nu är) med alla räkningar och om man inte ska toksnåla ? Själva hade jag lite tur så jag slapp spara eller låna, men om man är en lärare i Sthlm och vill ha en lite pimpad SBK och så har man en bostadsrätt, bil, ungar vad vet jag ? Jag tror att lån är den enda möjligheten för många som verkligen vill ha en bra hoj och inte vill vänta i 5 år eller mer på att kunna unna sig en. Jag tror att merparten av rätt bra bilar som rullar omkring inte alls är betalda till sista skruven. Har man bra jobb med ett något sånär efterfrågad yrke och hyffsad lön så varför inte ? Det enda jag har emot lån till konsumption är att man inte känner sig fri. Det är JÄVLIGT najs att vara skuldfri, men att göra det till en princip grej ?? Jag köpte en snöskoter häromveckan...och stod inför valet att finansiera den via lån eller casha den. Jag cashade den men det var inte alls självklart. Varför binda upp sina likvida medel i en leksak om man kan ha de till hands just in case ? En buffert är guld värd i sådana tider. Lån kan man dessutom försäkra...Frågan är vad som är viktigast...buffert eller att vara skuldfri ?

Tycker det är helt ok att låna så länge man inte har mer i lån än värdet på de saker som är belånade.

Jag skulle aldrig låna till ny hoj/bil som sjunker som gråstenar i värde o få pynta feta dollars varje månad för att hänga med i värdeminskningen.

Studielån kan vara den absolut sämsta kredit man kan ta. Arbetslöshet, inkomsten man måsta ha för att kompensera:
1. Inkomstbortfallet under 3-4 år, exkl pension.
2.Ingen garanti för att det leder till arbete eller till ett välbetalt arbete för att kompensera i tillräcklig grad för punkt 1.

Om jag kan låna till 3,6% ränta medan jag under samma period kan få 5.8% avkastning på mitt kapital som jag annars skulle betalat t ex en hoj med, så kan man ju undra vem som gör den sämsta affären...

Utan studielån hade jag inte haft en R1, rest jorden runt och med besparingar på banken som täcker studielån-investeringen.

Så jag rekommenderar med hela hjärtat att ta studielån som investering för livet, med en medvetenhet gällande risken för arbetslöshet. Så klart, är det bättre, om man orkar, att arbeta vid sidan om, för att slippa studielån.

Så jag fortsätter min livsstil, shoppar det jag har råd med:yoparty

Detta har väll inget med trådtiteln att göra direkt men kanske om hur olika man prioriterar.
Var hemma hos en Classic racing kollega häromveckan, och jag fick den guiedade turen runt gården (han bor på landet). Har aldrig sett så mycke "projekt", 2 och 4 hjul, bilar , vans, truckar, lastbilar och traktorer samt hojar. Alla hade sin historia och planer. Frågan var oundviklig, hur många hundra år tänkte karln bli? Faktumet att han förmodligen aldrig skulle hinna bekom honom inte. Skämtsamt sa han -blir det inte minst en 2 dagars auktion då jag dör har man liksom misslyckats.:tummenupp

Ja, fast för det mesta så är det bara en massa gammalt hyffsatt värdelös junk som den här typen av Project Managers samlar på sig och låter ruttna medan projektet är on hold. Varje gång jag är på väg upp till Åre ser jag tomter där sådana "projekt" står och jäser..och det är oftast på landet..

Har lån på huset och hos CSN.
Leksaker tänker jag aldrig låna till.

Jag lånade till en Rolex när jag var 19. Ångrade inte en dag ! ;)

Som jag ser det...har man pengar liggandes så det räcker för att köpa den leksak man har...DÅ lånar man.

Vore det inte en bra lösning att kunna leasa hojen ? Inklusive tutti...fast månadskostnad kontrakt på 3 år and thats it ? Kanske en produkt att tänka på...

Last edited:
Väldigt OT men många nyttjar sina studiemedel till att tex läsa 180 poäng navelskåderi på folkhögskolan i vadstena.
Och sitter de sen o gnäller om att de inte kan få jobb. Go figure:va

låna får man väl göra till saker som är nödvändiga, typ boende och eventuellt en bil. allt annat skall man casha direkt, typ hobby/nöjen. har en polare som har lånat till allt, TV, stereo, hoj mm. och han har inte mycket pengar över efter varje månad :D lyxfällan next

men å andra sidan så är ju räntan låg och man lever bara en gång. vad händer om 5-10 år? är det ens kul att köra hoj då? man vet ju hur det var att gå på liseberg när man var liten, och hur jävla skoj är det nu förtiden???

/J

Det blir ALDRIG tråkigt att åka hoj, farsan fyller 74 i år och åker på en gammal preppad VFR 750,själv har jag inga planer på att sluta åka inom de närmsta 50 åren.

Men aldrig låna till hoj, skoter, cross eller båt,j o förresten kanske båt brukar vara rätt bestående värde.

Placera sparkapitalet så det ger bra avkastning, låna till leksakerna, känns mera safe tycker jag iallafall. Känns bättre att pynta av en "onödig" pryl med arbete än redan placerade pengar som dessutom ger bra %.

Väldigt ot men jag tycker att det är ganska osexigt att ta lån för att köpa en rolex.

Sen tror jag att dom som argumenterar för att belåna motorcykeln för att ha kvar likvida medel som buffert i verkligheten inte har dendär bufferten. Och hur mycket buffert behövs? Om det nu ändå är fritt fram att låna är det väl fiffigare att använda stålarna till att casha motorcykeln och sen låna OM kylskåpet går sönder samma vecka som katten blir sjuk och man får fortkörningsböter. Om det inte händer samma vecka så har man ju faktiskt sparat kostnaderna för lånet.

Men vad vet jag.

Edit: Nu låter jag lite väl mycket som Nina Jansdotter tror jag.

Last edited:
CasH iS kIng :yoparty (Därför kör jag gammal hoj)

Men det är bara mitt sätt att sköta det. Seriöst så har jag inga invändningar mot att man lånar till hoj, det är väl upp till var och en att prioritera var man lägger sina pengar, och hur man finansierar det hela. Jag är övertygad om att de allra flesta som lånar pengar har någon form av plan bakom det hela.

Fast tar man sms-lån för att köpa stövlar, då kan jag tycka att man bör sätta sig ner en stund och tänka över vad man försätter sig i...

Väldigt ot men jag tycker att det är ganska osexigt att ta lån för att köpa en rolex.

Sen tror jag att dom som argumenterar för att belåna motorcykeln för att ha kvar likvida medel som buffert i verkligheten inte har dendär bufferten. Och hur mycket buffert behövs? Om det nu ändå är fritt fram att låna är det väl fiffigare att använda stålarna till att casha motorcykeln och sen låna OM kylskåpet går sönder samma vecka som katten blir sjuk och man får fortkörningsböter. Om det inte händer samma vecka så har man ju faktiskt sparat kostnaderna för lånet.

Men vad vet jag.

Edit: Nu låter jag lite väl mycket som Nina Jansdotter tror jag.

Sexigt eller inte men är man 19 år har precis fått sin GTI från farsan och en lya i stan då ska man ha Rolex, lånad eller inte.

Buffert har du under alla omstndigheter. Skulle du få för dig att skit i ditt jobb KAN du göra det och leva i ett antal månader (OCH ha hojen kvar) medan du söker ett jobb du trivs bättre med. Pengar till hands är brutalt bra om man ser en affärsmöjlighet och vet att man inte hinner finansiera den bara för att man låst alla pengar i en leksak. Du kör din leksak och avkastningen på bufferten tar ut lånekostnaden....OCH du vet att du har tryggheten som ligger i kungens händer...cash is king. Du tänker på balansräkningen, jag tänker mer på likviditeten. Hellre bra likviditet idag än en perrfekt balansräkning.

Till min första Ducati lånade jag...och 2 v senare köpte jag för pengar jag sparade ihop till den (plus då lite till) en tomt som en idiot nästan skänkte bort i förvirringen. Det var en killing...hade jag låst pengarna i Monstret år 2002 hade jag kunnat säga bye bye till tomten...istället viftade jag med pengarna framför näsan på den desperate jäveln. Nu står det ett hus där, 3 min bilväg från Högis. DÄRFÖR är det bra att låna om man har pengar att omedelbart betala lånet med om man skulle vilja. Det är så jag tänker.

Till kyl, katt och böter tar man pengar ur en skokartong.

Back