lån på hojen?

Jag skulle aldrig ha ro till att spara ihop till en hoj.Om jag hittar en hoj som jag verkligen vill ha, så vill jag ju ha den nu o inte om 2-5år...

å man måste åka nytt eller väldigt nytt? om så, spara så mycket som möjligt. istället för att nästan låna på hela summan..

jag skulle aldrig vilja ha en ny/nyare hoj då man bara är rädd för att repa hojen eller få den snodd.

Fattiga har inte råd att göra bra affärer. Lån på hoj gör att du vill/måste ha helförsäkring. Då försörjer du både banken och försäkringsbolaget och du får definitivt inte råd att betala nästa hoj cash. Studier och bostad är det enda man bör låna till är min uppfattning men så är jag ju lite gammal också.

Fattiga har inte råd att göra bra affärer. Lån på hoj gör att du vill/måste ha helförsäkring. Då försörjer du både banken och försäkringsbolaget och du får definitivt inte råd att betala nästa hoj cash. Studier och bostad är det enda man bör låna till är min uppfattning men så är jag ju lite gammal också.

Du är inte bara gammal, du är även smart :tummenupp

låna får man väl göra till saker som är nödvändiga, typ boende och eventuellt en bil. allt annat skall man casha direkt, typ hobby/nöjen. har en polare som har lånat till allt, TV, stereo, hoj mm. och han har inte mycket pengar över efter varje månad :D lyxfällan next

men å andra sidan så är ju räntan låg och man lever bara en gång. vad händer om 5-10 år? är det ens kul att köra hoj då? man vet ju hur det var att gå på liseberg när man var liten, och hur jävla skoj är det nu förtiden???

/J

Jag förstår inte hur man kan ta lån till någonting alls förutom till ett hus eller en dyrare bostadsrätt. Kan inte komma på några andra fall där det skulle vara nödvändigt.

Det hade nog tärt på mitt psyke och frihetskänsla att leva på belånade pengar, speciellt om det är för att man ska kunna köpa sig en leksak. Men alla är ju olika.

Har lån på det mesta här hemma. Hus, bilarna, TV:n och funderar på att ta ett lån för att köpa ett liten Piper PA28. Ser inget konstigt med att ta ett lån om det är något man verkligen vill just vid det tillfället.
Som jag resonerar är det dumt att binda upp kapital om man kan få ett lån till en bra ränta. Skulle man betala en bil, båt eller vad fan som helst kontant och göra slut på sina besparingar, så står man kanske där när man upptäcker röta i huset. Och då vill inte banken låna ut pengar.

Mitt kapital har jag till oförutsedda händelser. Allt annat tas lån på.

Last edited:
Lån är inte bara av ondo. man måste se till sin likviditet också.
Jag tar mig själv som exempel. Nu har jag ju en gubbhoj men det är den cykeln jag vill ha.
Jag betalar ca 3500 kr i ränta. Amortering är ointressant eftersom det är ett sparande. Till detta 3100 kr i helförsäkring. Drygt 7 papp om året. Under 600 spänn i månaden. Jag köper inte TV, resor, brödrost eller tänder på kredit.

Nja, tror knappast på lån.

Jag kollar rätt friskt på nyare (07-) sporthojar och det verkar inte vara någon som är lagd på kredit faktiskt.

Vet man redan innan att det kostar 2500:-/månaden i halvförsäkring, så tänker man nog till en eller två gånger innan man dessutom lånar till hojen.

För till sist är en hoj, i mina ögon, bara en leksak - och leksaker finansierar man inte via WASA-kredit enligt mig.

Jag tror de flesta som köper nyare sporthoj prioriterar den framför annat och har en rätt ordnad ekonomi i övrigt.

halvförsäkring för 2500 i månaden,
du måste ha blivit rejält lurad

Jag har ägt totalt 6st nya hojar genom åren och har aldrig betalt en hoj kontant. Har Alltid haft lån på dom och ser det inte som något problem.
Hellre ett lån till bra ränta än att sätta sprätt på sina besparingar.

När man sedan säljer hojen är det ju bara att betala in dom pengarna och lösa lånet.

Så resonerar jag.

Jag har ägt totalt 6st nya hojar genom åren och har aldrig betalt en hoj kontant. Har Alltid haft lån på dom och ser det inte som något problem.
Hellre ett lån till bra ränta än att sätta sprätt på sina besparingar.

När man sedan säljer hojen är det ju bara att betala in dom pengarna och lösa lånet.

Så resonerar jag.

Vore intressant att se hur mycket du har betalat i ränta genom åren, 6 st hojar, måste blivit en mindre förmögenhet:).

Men har man inte pengar, klart att jag kan förstå... Men nje, sover bättre utan lån:) och med besparingar.

Last edited:
Klart det blir några lappar i ränta men inte så fasligt mycket endå.
Man får se till att ha bra hand med banken så hamnar man aldrig
på några höga räntor:-)

Men jag håller med skulle vara intressant att veta hur mycket det är.

Vore intressant att se hur mycket du har betalat i ränta genom åren, 6 st hojar, måste blivit en mindre förmögenhet:).

Men har man inte pengar, klart att jag kan förstå... Men nje, sover bättre utan lån:) och besparingar.

å man måste åka nytt eller väldigt nytt? om så, spara så mycket som möjligt. istället för att nästan låna på hela summan..

jag skulle aldrig vilja ha en ny/nyare hoj då man bara är rädd för att repa hojen eller få den snodd.

Hmm,åker inte särskilt nytt..Hornet -01,ktm 250-07 , 855a-95 .Men va fan, hur bär ni er åt för att spara ihop till allt då???? Har man vanligt jobb o bor själv i lgh med hund o katt o gillar att köra enduro med allt vad det innebär i kostnader. Skulle jag sen försöka spara till nästa hoj också så hade jag fan fått börja sälja röv för att kunna spara ihop lite pengar på någorlunda kort tid..Vill gärna ha min röv ifred så banken e då min bästa vän...Måste dock erkänna att jag e avundsjuk på era löner mm då det verkar som vissa sparar ihop 100k utan några som helst problem....

har en polare som har lånat till allt, TV, stereo, hoj mm. och han har inte mycket pengar över efter varje månad :D lyxfällan next

/J

Ja, och då vet vi hur det slutar.

* Får en bunke skäll
* Blir idiotförklarad efter budgettavlan
* Tvingas sälja allt de har
* Fjäskar för banken och får ett gigafettolån som täcker allt

Klart!

Som sagt, lån för bostad och studier....

Resten får ni allt jobba lite för:va

Studielån kan vara den absolut sämsta kredit man kan ta. Arbetslöshet, inkomsten man måsta ha för att kompensera:
1. Inkomstbortfallet under 3-4 år, exkl pension.
2.Ingen garanti för att det leder till arbete eller till ett välbetalt arbete för att kompensera i tillräcklig grad för punkt 1.

Om jag kan låna till 3,6% ränta medan jag under samma period kan få 5.8% avkastning på mitt kapital som jag annars skulle betalat t ex en hoj med, så kan man ju undra vem som gör den sämsta affären...

En ung tjejbekant tog 3000:- i SMS lån för ett par "snygga" stövlar för att hon "inte hade något att ta på sig" för att sedan gå ut på krogen och ta ytterliagre 1000:- på sms lån för att ha råd att bjuda sin polare som var på besök.

LÅN IS KING :brinnerup

Back