lån på hojen?

miniräknare

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsxr 750/Suzuki Rmz 250/Husaberg 501
satt här hemma och kikade runt lite på blocket.och kom att tänka på att det finns ju grymt mycket hojar och hur har alla råd?prioreteringar lr lån?:va
mvh

Jag jobbar extra och har haft tur med några lönsamma hojaffärer. Skönt att casha av hojen!

Om man hittar grymt mycket hojar till försäljning skulle jag dra den motsatta slutsatsen; att folk inte har råd och därav säljer

haha ja så kan man ju oxå se det.:tummenupp

Nja, tror knappast på lån.

Jag kollar rätt friskt på nyare (07-) sporthojar och det verkar inte vara någon som är lagd på kredit faktiskt.

Vet man redan innan att det kostar 2500:-/månaden i halvförsäkring, så tänker man nog till en eller två gånger innan man dessutom lånar till hojen.

För till sist är en hoj, i mina ögon, bara en leksak - och leksaker finansierar man inte via WASA-kredit enligt mig.

Jag tror de flesta som köper nyare sporthoj prioriterar den framför annat och har en rätt ordnad ekonomi i övrigt.

Nja, tror knappast på lån.

Jag kollar rätt friskt på nyare (07-) sporthojar och det verkar inte vara någon som är lagd på kredit faktiskt.

Vet man redan innan att det kostar 2500:-/månaden i halvförsäkring, så tänker man nog till en eller två gånger innan man dessutom lånar till hojen.

För till sist är en hoj, i mina ögon, bara en leksak - och leksaker finansierar man inte via WASA-kredit enligt mig.

Jag tror de flesta som köper nyare sporthoj prioriterar den framför annat och har en rätt ordnad ekonomi i övrigt.

om folk är smarta så bakar de in hojen på hus/lgh lånet. lägre kostnad då.

EDIT: har ingen skuld på min hoj. känns rätt skönt.

"Måste man låna så har man inte råd", har pappa lärt mig

Är man dum nog att prioritera runt 4000:- i månaden i avbetalning för en hoj som kostar 3400:- i månaden i försäkring och kan för sig själv försvara detta som normalt så kan man köra runt med ny 1000cc varje år.

Eller så köper man en äldre billigare hoj som man kanske kan pressa lite och får intressantare körningar i kontrast till de flesta som kör runt med grejer dom inte alls är nära att kunna hantera fullt ut.

"Måste man låna så har man inte råd", har pappa lärt mig

SOO TRUE :tummenupp

Last edited:
Har faktiskt precis fått ett lån beviljat för hojköp.
Känns inte bra just nu men kommer nog vara värt det såfort jag hittar rätt hoj.

Joråsåatte.. Har man förmågan att samla på sig hojar så ser man snart att det kostar lite. Senaste kanske lite mer.. Men det är en prioriteringsfråga.
Försäkringarna på alla fyra (javafan, ids och hålla på med avställningar) motsvarar väl vad en avbetalning skulle kosta. Frågan är vad som egentligen känns "värst". Betala en ansenlig mängd till diverse försäkringsbolag som.. tja.. bygger nya kontor. Eller betala av på själva hojen som motsvarar värdeminskningen, dvs man egentligen bränner det dubbla.. Det är nog hugget som stucket :D Pengar ut, men jag äter hellre nudlar om jag istället kan leva livet på hojen.
Prioritera, helt enkelt.

Jag jobbar extra och har haft tur med några lönsamma hojaffärer. Skönt att casha av hojen!

Finns det lönsamma mc affärer:vaNåja det kan ju finnas, men generellt så loosar man på hoj med, men mkt mindre än på bil.

Hur fan har folk råd med dyra insatslägenheter, vräkiga bilar, husvagnar, båtar, boende utomlands, mm mm...bara pengar, finns finanserna på ett eller annat sätt, så livet är så kort, mitt råd är gört!!:tummenupp

Det här tycker jag är intressant. Spontant är naturligtvis det alltid bäst att inte ha lån, om man tänker sig att man sitter på en stor förmögenhet själv.

Hamnar man däremot i en situation där ens förmögenhet är begränsad, och man har råd med en hoj, men inte mycket mer, så skulle jag förespråka lån med en snabbare avbetalning bara för att öka sina säkerhetsmarginaler. Du kommer betala lite mer i slutänden, men din säkerhet är betydligt högre än om du bränner aldeles för stor del av ditt sparade kapital.

Det går att resonera att "men man måste fortfarande ha råd - och ha marginaler" men det man skall fråga sig då är vad ens marginaler täcker. I ett värstafallsscenario, där man efter att ha bränt hundra papp på en ny hoj (och har hyggliga marginaler kvar) blir av med jobbet (och för otrevlighetens skull räknar vi även med att personen bor ensam) så tror jag många hade resonerat att ett lån även i detta fall varit ... bättre givet förutsättningarna att man köpte en hoj - som man vill försöka ha kvar. Återigen, du betalar mer, men du har en bättre möjlighet att lösa din jobbsituation (i det här fallet). Du kan senare, ammortera i högre takt osv för att bli av med lånet på en rimlig tid. man kan jämföra detta med att bli tvingad sälja hojen och ta en stor förlust på den, vilket svider på flera sätt.

Personligen är jag inte jätterädd för lån när man vet vad man pysslar med. Man skall aldrig ta ett lån om man lurar sig själv, om man inte har en RIMLIG plan, och om man inte vet vad man ger sig in på. Jag uppskattar lån just i att de kan öka säkerheten för en själv i vissa situationer. Det är självklart en säkerhet du betalar för - och det är en spekulativ sådan iom att räntor kan förändras.

Men att sky lån som elden, i alla situationer tror jag verkligen inte på. Jag tror att man både kan leva bättre och mer kvalitativt genom att utnyttja tjänster som tillhandahålls. Återigen; Om man vet vad man pysslar med. ;)

Som ett mer konkret exempel gällande hojar skulle jag kunna tänka mig att ta ett lån för en hoj. Visst. Men förutsättningarna är att man har breda marginaler i sin budget, och att man tar ett lån för en mindre del av cykeln. Gärna att man har råd med cykeln från början, och tar ett lån på säg 40-50% som man sedan tar ett lån med rätt lång löptid på, och ammorterar av i bra takt. På det sättet riskerar man inte att bli sittande med ett lån kvar på en cykel man sålt. Det finns alltid fall där även denna ide går åt skogen. Absolut. Men det gör det tyvärr alltid, i någon mån. Man kan ha betalt hela cykeln, bli av med jobbet, lägenheten brinner upp och man blir rånad på stan. Tuff vecka, otroligt, men visst kan det hända.

Ville bara ge lite motvikt till det här med att inte låna. Men i princip så håller jag förstås med att man skall undvika lån.

Ser du yngre personer på nyare sportbågar så är det nog oftast lån som står bakom. Hur ska man kunnat spara ihop över 100K..njaa...kom just på att brorsan ligger o vilar på sånna pengar men det är inte jag ;) ...Jag vill leva NU..inte va rik när jag är 60 år. Vem vet...kanske dör av nötallergi imorgon och då hade jag ångrat att jag inte köpt mina leksaker.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman