Lån på hoj?

Måste väl ändå kännas bättre att äga leksaken själv än att banken äger den/dom:confused:

Spara först köp sen... Nån yrade om att man skulle lägga sparpengarna på fonder istället, vad garanterar att dom går upp, de kan lika gärna gå ner 50%:huvet

Bankerna borde ha en hög kontantinsats när ränteläget är som det är. Många tar nog vatten över huvudet.

Jaa du Harmon Rabb, kan du inte tipsa bankerna om detta?

Är sååå trött på daltandet med vuxna människor, om en vuxen människa skulle låna så mycket pengar att den senare inte kan betala tillbaka så är det dennes fel och problem, ingen annans.

Bankerna borde anlita Bandidos för indrivning för uteblivna betalningar :banana

Jaa du Harmon Rabb, kan du inte tipsa bankerna om detta?

Är sååå trött på daltandet med vuxna människor, om en vuxen människa skulle låna så mycket pengar att den senare inte kan betala tillbaka så är det dennes fel och problem, ingen annans.

Bankerna är villiga att låna ut pengar och ser inte längre än till nästa kvartalsrapport och den bonusutbetalning som kommer om man uppfyller vissa kriterier. De har en stor del i detta lånebeteende som folk ägnat sig åt under ett par år. Samtidigt har folk ett eget ansvar för sitt handlande och kan inte skylla på någon annan egentligen.

Om man höjt gränsen när räntorna är låga och sänkt den när räntorna är hög hade man antagligen begränsat skadorna på ekonomin som helhet.

Egentligen struntar jag i att enskilda personer eller flertalet personer går i personlig konkurs. Som vi sett senaste året har förmögenheter bytt ägare. Det har funnits gott om tillfällen för de som haft kontanter. De som haft stora lån har gått under och har antagligen skulder som aldrig kommer att kunna återbetalas. De har sig själva att skylla helt och hållet.

Bankerna är villiga att låna ut pengar och ser inte längre än till nästa kvartalsrapport och den bonusutbetalning som kommer om man uppfyller vissa kriterier. De har en stor del i detta lånebeteende som folk ägnat sig åt under ett par år. Samtidigt har folk ett eget ansvar för sitt handlande och kan inte skylla på någon annan egentligen.

Om man höjt gränsen när räntorna är låga och sänkt den när räntorna är hög hade man antagligen begränsat skadorna på ekonomin som helhet.

Egentligen struntar jag i att enskilda personer eller flertalet personer går i personlig konkurs. Som vi sett senaste året har förmögenheter bytt ägare. Det har funnits gott om tillfällen för de som haft kontanter. De som haft stora lån har gått under och har antagligen skulder som aldrig kommer att kunna återbetalas. De har sig själva att skylla helt och hållet.

Gäller ju till stor del bostadslån. I dessa lånen ligger bilar, platt-TV, resor etc.
Framförallt i Stockholm och Göteborg men sedan några år även i Malmö och Helsingborg. Bara i Helsingborg har priserna stigit 4-5 ggr på 10 år. Fram till 2008. Största problemet till personlig kk eller att tvingas sälja villan är väl ändå inte ett 100.000 kr blancolån med avbetalningstakt på 2-5 år, kontra 3 miljoner utan amortering och med en ökande ränta.

Många säger att det är ok att låna till bostad men inte till annat. Innebär det också att man kan betala hur mycket som helst för en bostad?

Jag kör med moppar jag har råd att krascha och på kvällen åka och handla mig en till.
Vill inte vara belånad till 80k eller ligga ute med den summan pengar bara för att posera.
Bli av med jobbet sitta med ett lån på 80k och en skrotad cykel som endast är värd summan för ramnumret, nejtack.

Gäller ju till stor del bostadslån. I dessa lånen ligger bilar, platt-TV, resor etc.

Många säger att det är ok att låna till bostad men inte till annat. Innebär det också att man kan betala hur mycket som helst för en bostad?

Om bankerna haft högre kontantinsats hade inte priserna rusat som de gjort trots att räntorna varit låga. De hade inneburit att folk inte känt sig så rika att de ska belåna sina tillgångar för att lyxrenovering, inköp av lyxkonsumtion som dyra bilar, båtar, inredning etc. Få människor har flera hundra tusen på banken sparat. Många har köpt bostäder i tro att de bara kommer att fortsätta stiga i värde i ett redan lågt ränteläge. Räntan är det enda som påverkat prisbilden uppåt. Realinkomsten har inte ökat i samma utsträckning. Vad säger det er? Riksbankerna runt om i världen vågar inte höja räntan för att sätta folk på pottan. I långa loppet får de antingen höja räntan eller låta inflationen skena. Det senare innebär att pengarnas värde urholkas. Jag tror att det är den vägen man kommer att välja från politiskt håll.

Jag säger inte att man inte ska kunna ta ett lån för att köpa en motorcykel om man så vill. Däremot tycker jag att man noga ska titta igenom sin egen situation innan man skriver på lånet. För vissa människor är en skuld på 5000 kr väldigt mycket. Att då ha ett lån på ytterligare 100 000 kr är rent ut sagt vansinnig. Alla har vi olika förutsättningar i den här tråden. Det är lätt att titta på andra och tycka att om de har råd så har jag. Särskilt när det gäller lyxkonsumtion.

Är personligen inte beredd att lägga pengar på att helförsäkra en hoj och inte heller ta värdeminskningen som en ny hoj genererar. Därför är lån uteslutna.

för min del

Lån = körkort + hoj = uppfylla min dröm i år
inte lån = kanske inte fixat körkortet + inget hojåka = få vänta ett år till med min dröm.

Lånet kostar mig 200kr/mån i ränta. Lånade ingen större summa och tog det som ett förmånslån från unionen = inga avgifter. Jag ser absolut inget fel med det, om jag säljer hojen i dagsläget så kan jag betala av lånet och ha pengar över.

Under tiden jag har den här hojen och lånet så spar jag till ny hoj, när den väl är betald och jag vill sälja så har jag råd att betala nästa hoj kontant förhoppningsvis, annars får jag vänta några månader till med ny hoj.

Att snacka om att "behöver du ta lån har du inte råd" vad är det för snevriden syn på pengar? Man har råd så länge man kan betala lånet, end of discussion

Man lånar inte till kapitalvaror. Då räknar jag in hojar, bilar, semester, elektronik osv osv. Det enda man ska belåna sig på är fastigheter.

Oavsett om man lånar eller sparar ihop till t.ex. en hoj så ska man ha råd att betala den. Ni som anser er vara fattiga och "måste" låna, hur hänger det ihop? Ni måste ju ha råd att betala hojen ändå, fast efter ni köpt den! Skillnaden är att man bör spara först och sen handla, alt. handla och sedan lägga undan samma pengar + ränta. Betala måste den ju göras ändå. Någon av er "fattiga" som kan elaborera lite?

Under tiden jag har den här hojen och lånet så spar jag till ny hoj, när den väl är betald och jag vill sälja så har jag råd att betala nästa hoj kontant förhoppningsvis, annars får jag vänta några månader till med ny hoj.

Men hur tänker du här? Du betala ränta på ett lån men sparar pengar vid sidan av? :död Jag trodde det var uppenbart men du sparar pengar på att betala av ditt lån istället!

Last edited:
det är ju säkert jättekul att sitta på ett lån på en hoj man precis kraschat, insett att man bara har halv fb som så många har .

Jippii ballt va..:va

Jag sålde min bil som var betald och köpte min hoj och en soplåda att åka i till jobbet + att jag sålde min förra hoj som oxå var betald= flytta pengarna till min dröm hoj. Det suger att åka Vento från 92 men den är min.

Fan va rediga alla är då !! Vill du låna till en hoj så gör det , vill du casha den så gör det. :krama

Man lånar inte till kapitalvaror. Då räknar jag in hojar, bilar, semester, elektronik osv osv. Det enda man ska belåna sig på är fastigheter.

Men vad är detta för pensionärssyn på pengar? Det är inte krigstid med ransonering och motbok längre u know. :D

Ser inte problemet med att låna pengar? visst hade jag tillräckligt på sparkontot hade jag ju självklart hellre cashat hoj mm. Men för oss som inte har det och ändå vill köpa sin dröm, ser jag inte problemet med att betala banken 2kr/månad för något man verkligen verkligen vill ha nu och inte om 2 år...

Edit.
Jag har bara trafikförsäkring på hojen oxå... varför? Jo hojen kostar mig 50k, helförsäkringen 22k/år. Dvs, krockar jag inte på två säsonger har jag tjänat in att bara köra trafikförsäkrad. (Och eftersom jag kör så jävla bra så kommer jag inte kvadda den. :D Skulle va om jag blir påkörd eller liknande, men då är det ändå motpartsbolaget som ersätter mig, och inte min egen vagnskadeförsäkring. :tummenupp)

Sen undrar jag varför många har panik över att betala av hela lånet innan objektet säljs? säg att du köper något för 100k, lånar för 100k, säljer efter två år för 80k, och har betalat av lånet ner till 70k. Vad är problemet? Du får ut 10k i fickan vid försäljningen. Ingen direkt risk så länge man är medveten om värdeminskning och marknadsvärdet

Last edited:
Vare sig jag lånar eller inte, Så lever jag mitt liv för att leva, inte sitta och vila på en hög pengar!
Pengar på banken/madrassen är ett överskattat fenomen.

Lev idag imorron är det kanske försent!

Ni som betalat era hojar kontant, hur mycket köpte ni hojen för och hur gamla är ni?

Jag är rätt säker på att majoriteten som köper hoj bil eller båt lånar till det, men det är rena spekulationer.

Ser absolut inga problem med att låna till det man vill ha så länge man har till insatsen och råd att betala lånet inom rimlig tid. Man lever bara en gång. Däremot så tar jag personligen inga lån på bilar eller motorcyklar som kommer att vara längre än mitt innehav av sagda fordon. Känns inte skoj att gå och betala för något man sålde två år tidigare. Så, go for it :tummenupp

Måste väl ändå kännas bättre att äga leksaken själv än att banken äger den/dom:confused:

Spara först köp sen... Nån yrade om att man skulle lägga sparpengarna på fonder istället, vad garanterar att dom går upp, de kan lika gärna gå ner 50%:huvet

Sparpengar i fonder ÄR garanterat upp och har så varit sen det började, under förutsättning du tänker långsigktigt, då menar jag inte sätta in i Januari och plocka ut i december, men tänker du ett sparkapital 5-10 år så är du en vinnare, det är fakta, varje fall med ett sparande som är spritt månadsvis under dessa år, så det inte är en klumpsumma.

Vill man spara för komsumtion de närmaste åren, skulle jag inte rekommendera fonder som först o främst är långsiktigt tänk, kan bli en hit med om man går in i "rätt" tid som detta år exempelvis då många Rysslandsfonder redan nu är uppe i 80-100% avkastning, så detta år är en tokhit för den som sparat dessa fonder för köpa sin drömpryl:)

I årets räkneexempel så frågar jag mig hur smart det var på en skala att den som kontantbetalade sin hoj Januari då, med alla "besservissrar" som säger man skall betala kontant annars har man inte råd.. Hade han betalat på lån varje månad hade han/hon då idag haft 2 hojar på avkastningen i år bara om han/hon haft ryssfonder..nej casch är inte alltid king, kan det vara därför många förmögna som har råd att betala, ändå har stora lån:rolleyes: Kan det kallas ekonomiplanering..

Last edited:

Oavsett om man lånar eller sparar ihop till t.ex. en hoj så ska man ha råd att betala den. Ni som anser er vara fattiga och "måste" låna, hur hänger det ihop? Ni måste ju ha råd att betala hojen ändå, fast efter ni köpt den! Skillnaden är att man bör spara först och sen handla, alt. handla och sedan lägga undan samma pengar + ränta. Betala måste den ju göras ändå. Någon av er "fattiga" som kan elaborera lite?

Att låna på kapitalvaror ser inte jag som ett problem. Köper man en bostadsrätt, ett hus, en fastighet, en bil, båt mc eller liknande har man fortfarande värdet i själva varan kvar. Varan man lånar till är i sig en säkerhet, skulle man inte klara av att betala av lånet kan man sälja det man lånat till.

Konsumtionsvaror (ex. semester) däremot är ett absolut nej.

Håller helt med om att man måste ha råd att faktiskt ha hoj, fast att ha råd att köpa är en annan femma. Klarar jag av amorteringar, räntor och driftskostnader tycker jag det är lugnt.

Och om man lånat för att kunna köpa sin mc och olyckan är framme? Det är det försäkringar är till för.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph