"Lågtrycksturbo" på FZR

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag har en streetfighter som egentligen går ganska bra.
Men, Turbo fachinerar.
Nu kanske en FZR1000 -87 inte är världens bästa grund att bygga på. Tanken är dock inte att våldta den så mycket. :smasha
Jag blir väldigt nöjd med 150hk på bakhjulet. MEN, effekten ska komma tidigt. Vridet ska finnas mellan 3-6000rpm. Säker många som suckar och säger. DU tröttnar snart och vill ha mer. OK, då är det så, men jag vill prova.
Till frågan. Är det någon som har kolla på vad det ska vara för turbostorlek då?
Och blir det problem med temperaturer om man varvar betydligt mer än vridmomentstoppen? Eller löser man det enkelt med större wastegate?

Att bygga dom delar som behövs är inget problem, men jag förringar inte andras erfarenheter för den skull.

just 87-88 var inte de bästa motorerna, frågan är om det är vettigt att öka effekten nåt speciellt på dessa, sälj den och köp en nyare så tror jag du får en bättre grund för trimmning.
Det är ju inget vidare att köra sönder motorn du har, för vad jag förstår är det inte bara att mata på med lågtryck utan vidare på något sätt utan det är mer komplicerat än så, fast det vet du ju verkar det som.

mosa på en kompressor istället då :tummenupp då kan du ladda 1,5bar redan från tomgång :banana

Jag vågar nästan sätta pengar på att Andersson_Turbo snart gör ett inlägg och starkt avråder dig att bygga turbo på den motorn.
Tror att Andersson sprängde nästan varenda motorblock och vev som gick att uppbringa i sthlm-trakten på mitten av nittiotalet.

/Nitrous

Mats757 skrev:
Jag har en streetfighter som egentligen går ganska bra.
Men, Turbo fachinerar.
Nu kanske en FZR1000 -87 inte är världens bästa grund att bygga på. Tanken är dock inte att våldta den så mycket. :smasha
Jag blir väldigt nöjd med 150hk på bakhjulet. MEN, effekten ska komma tidigt. Vridet ska finnas mellan 3-6000rpm. Säker många som suckar och säger. DU tröttnar snart och vill ha mer. OK, då är det så, men jag vill prova.
Till frågan. Är det någon som har kolla på vad det ska vara för turbostorlek då?
Och blir det problem med temperaturer om man varvar betydligt mer än vridmomentstoppen? Eller löser man det enkelt med större wastegate?

Att bygga dom delar som behövs är inget problem, men jag förringar inte andras erfarenheter för den skull.

Tjena Mats Köp min -92a endast 23000 kronor
Mathias 0709-755360

Nitrous skrev:
Jag vågar nästan sätta pengar på att Andersson_Turbo snart gör ett inlägg och starkt avråder dig att bygga turbo på den motorn.
Tror att Andersson sprängde nästan varenda motorblock och vev som gick att uppbringa i sthlm-trakten på mitten av nittiotalet.

/Nitrous

mobbing mobbing mobbing elaka Markus

Nä ja sprängde inte motorer jag lärde mig grundligt så att jag kan dela med mig av mina erfarenheter till andra här på forumet

HAHAHAH

Faktum är att den gammla svarta motorn inte är ett dugg sämre
utan det är snarare skicket på grejor som avgör hållbarheten

enda svagheten på svarta motorn utöver den nyare är att det sitter m9 gängor till cylinderpinnbultarna men detta går att åtgärda

faktum är att den äldre toppen ger bättre lågfartsområde än den nyare
betänk att den inte hadde exup

kopplingskoprgen är ju ett elände men det är den ända upp till thunderacemotorn kom
den korgen är dessutom kompatibel med alla fzr oavsett årsmodell

jag åkte själv med t25a första åren 200- 225 hk blir då max
intercooler ett måste
min polare " turbo ola " körde dessutom flera tusen mil med detta koncept på sin fzr senare yzf thunderace

Gammelmotorn med t25a från saab 8,5-1 i komp blir en riktigt trevlig weelimaskin från lägsta växel å uppåt men mycke över 200hk kan man glömma

tyvär så går alla på samma mina å skruvar på laddtryck sen är de gonatt

för att återknyta till gammelmotorn så har den flera fördelar med tillexempel dubbel oljepump som jag brukar använda för att dränera turbon vilket hamnar väldigt lågt med ett bra grenrör

Peter

Poacher skrev:
just 87-88 var inte de bästa motorerna, frågan är om det är vettigt att öka effekten nåt speciellt på dessa, sälj den och köp en nyare så tror jag du får en bättre grund för trimmning.
Det är ju inget vidare att köra sönder motorn du har, för vad jag förstår är det inte bara att mata på med lågtryck utan vidare på något sätt utan det är mer komplicerat än så, fast det vet du ju verkar det som.

Är den inte 87-88 FZR 1000 som har så dåliga vevstakar?

Hightuned skrev:
Är den inte 87-88 FZR 1000 som har så dåliga vevstakar?
Jajemensan, det är dom som hade dåliga vevstakar. Enligt den info som jag har fått så var det dom 50 fösta som gick ut från fabrik som hade dom dåliga stakarna. Och dom har blivit åtgärdade, enligt en Yamaha handlare jag pratade med. Så det kan vara ren vilse info...
Problem med vevstakar får man bara om man varvar mer, och det ska jag inte.
Den ökade belsatningen av turbo är försumbar om man jämnför mot ökat varvtal.

Är det ingen som har koll på vad som händer med temperaturen om man väljer vridmomentstoppen på lågt varvtal?

Mats757 skrev:
Jajemensan, det är dom som hade dåliga vevstakar. Enligt den info som jag har fått så var det dom 50 fösta som gick ut från fabrik som hade dom dåliga stakarna. Och dom har blivit åtgärdade, enligt en Yamaha handlare jag pratade med. Så det kan vara ren vilse info...
Problem med vevstakar får man bara om man varvar mer, och det ska jag inte.
Den ökade belsatningen av turbo är försumbar om man jämnför mot ökat varvtal.

Är det ingen som har koll på vad som händer med temperaturen om man väljer vridmomentstoppen på lågt varvtal?

Temperaturen vart nånstans?

yamahamotorn har en väldigt ogynnsam tändkurva för överladdning
den ställer ut 50 graders förtändning på ca 5500 rpm
därför är det lite klurit att ladda nåt högre tryck på dom varvtalen

tyvär så behöver den 50 grader när den går som oladdad
för att gå bra ( dåliga förbränningsrum) brinner långsamt

tändningen är väldigt svårmanipulerad på dom motorerna
jag har kört med haltech tänding å sprut på mina byggen
men det blir ju lite dyrt

han som säljer turbokittet här på forumet har monterat dyna 2000 efter min inrådan med betydligt bättre hålbarhet som resultat

du är välkommen att ringa mig om du har fler frågor om turbo på fzr 1000

Peter

070 6023249

Jag har ju inget med tråden att göra, men jag måste säga att sporthojsforumet är enormt.

Andersson_turbo for president ;)

Jodå så att... Andersson_turbo är en trevlig prick, trots att han snackar "Storstadsmål" :tummenupp

Och, nu har den fan inspererat mig så mycket att jag inte kan backa ur mina planer. :fatta!

Tycker kompressor verkar mer intressant än turbo. Då får du ju tryck hela vägen.
Men om det är möjligt praktiskt har jag ingen aning om.

Back