Lågkvalitédämpare

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Gör verkligen ett byte av slutdämpare på hojar någon skillnad? Man tycker att så borde vara fallet, iaf en liiiten skillnad när det gäller erkända märken, typ Yoshi, LeoVince, Akra, Lazer osv...

Men hur är det med dom "lågprisdämparna" man kan köpa från exempelvis Dyskland...Endel är ju märken man aldrig har hört talas om, och om ett byte från orginal till exempelvis en LeoVince värstning knappt gör någon skillnad i effekt, hur kan man då tro att en dämpare av okänd tillverkare ska göra någonskillnad alls eller rent av kanske sänker effekten. Jag menar, är dämpare inte tillräckligt bra byggda för att höja effekten så kanske dom inte ens är tillräckligt bra för att kunna matcha sig med orginal. Vad tror ni??

Allt handlar om ökat luftflöde egentligen, men vissa maskiner är känsliga på behålla baktryck för att ha något sorts vrid kvar i botten.

flyttar tråden till teknik-forumet

Swedie skrev:
2681060 Allt handlar om ökat luftflöde egentligen, men vissa maskiner är känsliga på behålla baktryck för att ha något sorts vrid kvar i botten.

flyttar tråden till teknik-forumet

Jag har för mig att jag såg en artikel i en hoj-tidning där toppeffekten faktiskt förändrades. Må ha fel, men ska försöka leta upp den!

Hittade! Det är ju helt skrämmande.. Kolla Shark dämparen. Du får betala 498€ för en SÄNKNING på 10hk! :skrämd

Bifogat

• MOTORAD.jpg
    MOTORAD.jpg
    125.3 KB · Visningar: 263
Om en tillvekare inte kan visa kurvor från en bromsbänk på just din hojmodel så kan du nog räkna med att resultatet kan bli precis vad som helst. I mitt fall var det bara BOS som kunde visa upp trovärdiga mätningar på sina system.

När jag köpte ny trumpet till min Hoj så var jag i första hand ute efter ljud och utseende skall jag väl erkänna. Orginalsystemet var ingen skönhet direkt samtidigt som kamdreven lät högre än avgasljudet. Så kan man ju inte ha det :tungan Eventuella effekthöjningar såg jag mera som en bonus

Byta slutdämpare gör man för att få det rätta ljudet, leta effekt kan man göra på annat håll.

tvålen skrev:
2681128 Hittade! Det är ju helt skrämmande.. Kolla Shark dämparen. Du får betala 498€ för en SÄNKNING på 10hk! :skrämd

Så nice eller inte! :huvet

Kanske bäst man satsar på kvalitetsmärken som typ Akra då ...

Det skilljer sig massor från hoj till hoj. Du kan ha två GSXR1000 från 2006 och testa samma dämpare och få två olika utslag.

Dom som gjort sig bäst i olika tester är INTE Yoshi och Acra. Dessa märken är så stora för dom GER BORT systemen till alla raceteam i världen som kan finnas med på TV. Och som med mycket annat så är systemen på GP hojarna specialbyggda för just den hojen..

Micron. BlueFlame ska vara en av de bättre för V -twin och Scorpion. Men som med allt som har med detta att göra så är det mycket tycke bland folket..

För R4 är det mycket upp till var och en vad man vill ha för ljud, För det är bara ljudet man märker större skillnad mellan de olika blåsen på på gata..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg