Lågkonjuktur / köpa hoj !

Åter igen, jag förstår inte varför det ens måste diskuteras. En säljare har ingen skyldighet att lägga priset lågt varför jag inte förstår att en massa skittrådar måste dyka upp om ämnet. Låt då bli och köp istället för att beklaga er över att ni inte har några pengar.

Åter igen, jag förstår inte varför det ens måste diskuteras. En säljare har ingen skyldighet att lägga priset lågt varför jag inte förstår att en massa skittrådar måste dyka upp om ämnet. Låt då bli och köp istället för att beklaga er över att ni inte har några pengar.

ja det kan man undra. Varför gör du det? :arsele

Att göra en makroanalys på mikronivå fyller knappast någon funktion, men visst, jag kan spela med.

Om det finns likadana varor, självfallet. Om de differentierar i kvalitet, skick eller vad du nu vill trycka på, kan detta vara värt ett merpris.

Detta är emellertid inte likvärdigt med att betala säljarens pris. Du betalar, som köpare, det pris du anser produkten - i vilket skick den än må vara - vara värd. Detta pris är beroende av en uppsjö variabler. Säljarens uppfattning om vad, i detta fall, hojen är värd tenderar emellertid knappast vara någon av de avgörande.

Du kan kalla köpare som inte är villiga att betala ditt pris för snåla, dumma eller vad som helst tills dess ditt ansikte blir blått, men det kommer fortfarande inte förändra det faktum att om du sätter ett pris som marknaden inte är villig att betala, så kommer du inte få varan såld. Det är ganska basal ekonomi. :rolleyes:

En marknad är beroende på vart varan finns, vilket skick, vilket utbud samt till vilket pris. Men en annan faktor som spelar stor roll är hur köparen ter sig för att fullfölja ett köp. En vara som kräver att köparen måste spendera tid och pengar för att överhuvudtaget kunna se skicket på varan är inte alltid lika attraktiv som en vara som finns i närområde.

Är varan i närområdet (Göteborg 80´) i det skick köparen önskar, så måste varan i tex Stockholm för 70´vara minst lika bra, annars minskar köparens syn på värdet. Transport kostar ~1200:- + tid & 100mil i en bil. För varje syn på en försämring av varan minska vinsten som är efter transport 8800:-. Är man beredd att spendera en dag på att sitta i en bil, kan man spendera den dagen på att jobba övertid istället.

Skulle det visa sig att det är något dolt fel på varan så underlättar det att ha kort avstånd mellan köpare/säljare.

Alla köpare är inte ute efter billigaste affären, utan en enkel och smidig affär kan värderas mycket mer än att tjäna någon tusenlapp samt massa merjobb. Fritid värderas högre än pengar hos vissa!

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back