Lågfartsbana frågor

Skånepåg

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Hoj
BMW gs
Hallå!
Har haft min första uppkörning men sumpade slalombanan lågfartsprovet. Håller nu på att nöta den på min egen hoj.

Har dock lite svårt att avgöra hur sakta man ska köra, någon som kan ge lite insikt i detta?

Känner även att jag är rätt mycket vingligare än de videos jag sett. Har ni några tips på övningar mot detta för att variera med att köra manöverbanan?

Ha det fint!

För att få det att sitta ordentligt är det bara att nöta tills det sitter...
Men, blicken långt fram och allt det vanliga gör underverk. Titta inte på konerna du passerar.

Kör du den på över 5 min så kommer det gå galant!

Knäna hårt mot tanken, rak i ryggen, blicken låååångt ut åt sidan åt det hållet du ska svänga åt, snegla inte ens ner på marken framför dig! Våga vrida på huvudet och flytta blicken mer än ditt styrutslag! Pumpa med gasen så att du varvar på hyfsat, det hjälper på flera sätt. Dels ger det veven i motorn moment som håller motorcykeln upprätt "av sig själv" samt så hindrar det att du får motorstopp.

Det här med knäna i tanken. Jag höll ut knät från tanken åt det håll jag skulle svänga. Kändes bättre för mig. Prova köra åt båda hållen också. Ofta är ett håll enklare. Jag hade nött samma håll och klarat flera gånger, men så missade jag första försöket på uppkörningen. Fick en chans till, tog det andra hållet - som visade sig vara mycket enklare.

Öva också på att ge gas istället för att sätta ner foten, men va med på fotbromsen snabbt för att få ner farten.

Jag hade en förrättare som absolut inte var slapp, men han godkände mig trots att jag var över linjen vid vändningen med säkert 30 cm. När du övar, skit i marginalerna, så kommer det automatiskt bli snävare iom att du blir säkrare. Testa flytta vikten, rumpan och hela överkroppen, för att hojen inte ska ramla in för mycket i svängen. Det blir då även en naturligare ställning för att kunna blicka åt det håll du svänger.

Lycka till!

Bra tips som AndreasC säger också, håll ut kroppen åt motsatt håll som du svänger åt. Vrider du styret åt vänster så ut med kroppen åt höger för att kompensera och hålla upp hojen.

Gångfart sägs det, typ 5 km/h.
Tryck in knäna, mindre vingel, ser också mindre vinglit ut plus att du lär dig köra med att håla fast dig med knäna. Ett knep kan vara att typ hålla fast en penna med knät mot tanken.
Precis som alla andra säger, blicken långt fram, dit du ska, man har en tendens att hamna där man tittar.
Öva så att du sätter banan 10 av 10 gånger så har du lite marginal när nerverna sätter spratt på dig vid uppkörningen.
Lycka till!

Gångfart sägs det, typ 5 km/h.
Tryck in knäna, mindre vingel, ser också mindre vinglit ut plus att du lär dig köra med att håla fast dig med knäna. Ett knep kan vara att typ hålla fast en penna med knät mot tanken.
Precis som alla andra säger, blicken långt fram, dit du ska, man har en tendens att hamna där man tittar.
Öva så att du sätter banan 10 av 10 gånger så har du lite marginal när nerverna sätter spratt på dig vid uppkörningen.
Lycka till!

Bra handfasta tips!
BTW, nerver? Vad är det? :D

Superbra tips, tack så mycket allihopa. Hoppas snart kunna joina er ute på vägarna!

Det är surt för jag klarade det fint tidigare men nerverna tog över och allting blev vingligt och dant. Nu försöker jag bygga upp en jäkla stor buffert. Utmanar mig själv genom att minska avstånden mellan koner då de "normala" avstånden går bra nästan 100% av gångerna.

Kör den just nu på ca 1min 10sek ibland uppemot 1min 15sek men då känns det vingligt. Att köra långsammare känns omöjligt.

Brallan84: Satte ner foten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...