Låga "MC-skor"?

Tyckte iofs att €120-130 var billigt... men det är jag det.
Men jag värderar mina fötter/fotleder lite mer än att nöja mig med de där låga, kan stöveln rädda mig från att bli träbent så kör jag med stövel.

Efter en spräckt fotled och 5-6v på kryckor så inser man verkligen vikten av vettiga skor när man kör hoj. Jag gjorde det iaf, och trots att det är snart 13 år sen är inte fotleden som den ska vara och gör fortfarande ont. Är det värt lite småpengar att riskera att ha ont kanske resten av livet?

Självklart har ni inte tänkt vurpa, kör förbannat försiktigt osv, men det hade inte jag planerat heller, lik förbannat hände det.

Tror det blir Dainese Tulu istället, lite högre men fortfarande ok att använda som vanliga skor. Jag kör till och från jobbet nu i vanliga gympadojjor så det lär ju inte bli sämre säkerhetsmässigt :rodnar

Har själv kikat lite efter låga skor. Inte köpt än, men kollat på bl.a. dessa: http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-tcx-x-square/14994/mc-stovlar/k291/-mc-stovlar---sport/s642/

http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-tcx-x-cube-wr/14993/mc-stovlar/k291/-mc-stovlar---sport/s642/

Någon som hört nått om dem?
Tycker för övrigt 24mx har bra service! Prismässigt vet jag inte riktigt hur de lägger sig, men tycker inte de känns överdrivet dyra.

Jag har den låga varianten, sitter ruskigt skönt, inget skydd för hälsenan dock, men som ett alternativ fungerar dem bra.

Jag har den låga varianten, sitter ruskigt skönt, inget skydd för hälsenan dock, men som ett alternativ fungerar dem bra.

Härligt! Kul att höra!

Nee men som sagt, som ett alternativ verkar dem grymma! Kör ju oftast med helställ och stövlar, men vid enstaka tillfällen kanske det blir lite klumpigt att traska runt i ställ+stövlar.

Tack för info! :tummenupp

Härligt! Kul att höra!

Nee men som sagt, som ett alternativ verkar dem grymma! Kör ju oftast med helställ och stövlar, men vid enstaka tillfällen kanske det blir lite klumpigt att traska runt i ställ+stövlar.

Tack för info! :tummenupp

Jag har också den "låga" TCX-varianten. Har den precis som du tänkt - när man ska gå runt lite och inte enbart köra för körandets skull. :) Helt ok, som även jag tycker sitter skönt.

Jag har också den "låga" TCX-varianten. Har den precis som du tänkt - när man ska gå runt lite och inte enbart köra för körandets skull. :) Helt ok, som även jag tycker sitter skönt.

Då blir det nog till att beställa ett par ;). Vet du/ni nånting om storlekarna? Är de normala eller stora/små?

Addidas superstars eller stövlar är det jag kör med.
Poängen med speciella MCskor som inte skyddar förstår jag inte.

Tror det blir Dainese Tulu istället, lite högre men fortfarande ok att använda som vanliga skor. Jag kör till och från jobbet nu i vanliga gympadojjor så det lär ju inte bli sämre säkerhetsmässigt :rodnar

Är det inte lättare att lämna ett par skor på jobbet och köra med riktiga skydd på bågen? Man klär sig för vurpan, inte efter vad man gör efter hojåkat.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien