Låg vattentemp TL1000s -97

David_bromma

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki TL1000S
Tycker att min -97'a går upp lite väl sakta i temp, och ofta bara till ca 70*
Min polares 99 ökar mkt fortare i temp. och till ca 85*

Vet att man moddade om kylsystemet lite efter 97'orna på TL1000s

Nån som har nått tips vad man kan göra om man har en 97'a?
 
Nej, jag tror att det är så här...

Alla -97'or fick termostaten bytt på garanti men man gjorde ändå om kylssytemet något till -98 eftersom 97'orna hade svårt med tempen.

Jag tror att på 97'orna går det alltid lite kylvatten runt termotaten och
detta gör att den blir för kall. tror att anledningen till detta är för att vattentempgivaren skulle få kylvatten på sig även innan termostaten öppnades. På 97'orna sitter givaren i kylaren. Tror man flyttade den på senare modeller.

Har jag rätt?!
 
Min 97:a ligger alltid mellan 81-85 grader, ibland uppemot 91-95 vid långsam körning i stan. Skulle tro att du bara behöver en ny termostat iallafall.
 
Du har kanske rätt.

Jag köpte min Tl beg (1999).
Åkte till AVA där den var köp och bad dom kolla om min termostat var bytt på garantin hos dom och det var den... enligt dom iaf.

Å andra sidan har mit förtroende för dom sjunkit som en sten så man kanske inte ska lita på det...
 
På TLPlanet finns det diskussion om vad är skilnad mellan -97 och andra årsmodellers kylsystem och hur man moddar 97ans kylning att likna senare årsmodeller: Thermostat mod. on '97 TLS

Enklaste mod är väl att flytta tempgivaren till termostathuset, då hinner vatten inte kylas ner innan tempgivaren. Efter modden visar mätaren rätt temperatur. ECUn styr insprutning (och tändning?) efter temperatur, och därför är det inte alls dumt att flytta givaren. När tempgivaren är i original ställe så går motor allt för länge (eller hela tiden) på "kalla" programmet och motorn får för mycket bränsle. Kan även blir problem men motorolja som blivit utspäd med bensin.

För detta enkel mod behöver man 98ans termostathus. Man ska bara plugga extra "by pass" röret. Är man händig så går det modda gamla termostathus för tempgivaren.

Efter detta enkla moddet når man dock inte samma temp som -98. Orsaken är att -97an har flöde förbi termostat till kylaren hela tiden (litet hål i termostatet). 98an och senare modeller har i stället litet "by pass" flöde direkt från termostathuset till vattenpumpen, vilket gör att motor kommer snabbare up i temp och går varmare.

Vill man så kan man byta termostat, termostathuset och vattenpumphuset till 98ans, så får man tempen up till "rätt" nivå.
 
Strålande svar! Tackar.

Vet du om det är samma delar på en R? vattenpumphus osv...

Vad är skillnaden på garantitermostaten (-97)och den som satt på vid leverans?
 
David_bromma skrev:
Strålande svar! Tackar.

Vet du om det är samma delar på en R? vattenpumphus osv...

Vad är skillnaden på garantitermostaten (-97)och den som satt på vid leverans?

Vet ej om delar från R passar.

Original termostat var 50 grader och garanti 76 grader. 98ans termostat är 82 grader.

98ans termostat passar till 97ans termostathus också. Hålet för förbiflöde finns men är pluggat. Pluggen är lätt att ta bort, och ska tas bort om använt i 97ans hus.

Man ska helst få tempen över 80 grader, för då går ECUn till varm program (map).

För minn TL räckte det inte med 98ans termostat och tempgivare i termostathuset. Tempen var oftast runt 75 grader. Power Commander tog dock hand om "rätta" mappar ändå.
 
Nu har jag köpt en ny termotat till en -98'a.

Är detta rätt och kommer den funka på min -97'a?
Kolla bilden...

Nytt termostathus till en -98'a skulle kosta 450kr, funderar på att köpa det också. Om jag ska byta termostathus, behöver jag byta andra delar också eller räcker det med ett nytt hus och en termostat utan hål? Slangar mm??
Plugg till kylaren där termotaten sitter idag?

/ David
 

Bifogat

  • IMG_0935.jpg
    IMG_0935.jpg
    95.5 KB · Visningar: 182
David_bromma skrev:
Nu har jag köpt en ny termotat till en -98'a.

Är detta rätt och kommer den funka på min -97'a?
Kolla bilden...

Nytt termostathus till en -98'a skulle kosta 450kr, funderar på att köpa det också. Om jag ska byta termostathus, behöver jag byta andra delar också eller räcker det med ett nytt hus och en termostat utan hål? Slangar mm??
Plugg till kylaren där termotaten sitter idag?

/ David

Det är rätt. Men du måste ta bort "pluggen" vid hålet, annars får du ingen "by pass" flöde.

Om du byter termostathus till en -98'a behöver du:
- en plugg + kopparbricka (tätning) till kylaren där tempgivaren sitter nu
- en plugg till termostathus där "by pass" flöden i en -98'a går direkt till vattenpumpen (jag pluggade med en slangbit, två slangklämmor och en skruv som passade in i slangen)

OBS!
Om du hade tänkt att byta även vattenpumphuset till en -98'a som man kan koppla "by pass" flöden till, ska du inte ta bort "pluggen" i termostaten.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top