Låg, väggmonterad hylla - bygghjälp

korvgubbe skrev:
Såg nu att det där skåptet är för lågt. Det är bara 40 högt.. Jag behöver ett som är typ 60 högt.
Dessutom ska den totala bredden bli iaf 250cm..

Edit1: Jag hittar inget med skjutluckor på IKEA..

Mitt är med skjutluckor, men det är nog inte riktigt 60 cm högt. Köpte det förra året på ikea men kan inte hitta det på hemsidan nu, men jag är ganska säker på att jag sett det i affärerna ganska nyligen. De kanske är utgående så kolla i affärerna.

Hittade en bild på blocket.......

Plocka bort underredet och skruva upp på väggen bara. 3 st såna så har du en >3 meter lång bänk....

Bifogat

• 2179238874.jpg
    2179238874.jpg
    50.1 KB · Visningar: 91
Starstriker skrev:
Hittade en bild på blocket.......

Ja, jag höll precis på å blockade jag med å hittade den där.. Den skulle nog passa bra.. eller rättare sagt 2-3 st sådana skulle bli klockrent...

korvgubbe skrev:
Ja, jag höll precis på å blockade jag med å hittade den där.. Den skulle nog passa bra.. eller rättare sagt 2-3 st sådana skulle bli klockrent...

Jag satte 4 st bredvid varandra och det blev riktigt bra faktiskt. Modellen är utgående på IKEA, så du får nog ligga i om du ska hitta några. Jag fick betala 400/st istället för 700.....

ligger en länk med 2 sånna bredvid varran lite längre upp i tråden... :4skrika

Starstriker skrev:
Jag satte 4 st bredvid varandra och det blev riktigt bra faktiskt. Modellen är utgående på IKEA, så du får nog ligga i om du ska hitta några. Jag fick betala 400/st istället för 700.....

Men du har fyra stycken av den smala varianten(50cm) som egentligen har hjul?! Eller har du fyra stycken av den bredare varianten med skjutdörrar? (skjutdörrsvarianten är 97cm bred)

Funderade på att köpa två eller tre via blocket. Jag ska ju ändå lägga en skiva uppepå.

lilltryne skrev:
ligger en länk med 2 sånna bredvid varran lite längre upp i tråden... :4skrika

Ojdå, missade det inlägget....

Funderar på att montera in nån typ av belysning INUTI skåpet för att det inte ska bli så mörkt... Vad tror ni om att montera en ljusslinga med svaga lampor längst fram, överst innanför glaset?! Bra eller Anus?

korvgubbe skrev:
Funderar på att montera in nån typ av belysning INUTI skåpet för att det inte ska bli så mörkt... Vad tror ni om att montera en ljusslinga med svaga lampor längst fram, överst innanför glaset?! Bra eller Anus?
Kan nog bli najs mysbelysning... Men så är ju jag ljusfreak oxå.. En sån där flexneonslinga eller vad det heter skulle nog va skysst.

korvgubbe skrev:
Men du har fyra stycken av den smala varianten(50cm) som egentligen har hjul?! Eller har du fyra stycken av den bredare varianten med skjutdörrar? (skjutdörrsvarianten är 97cm bred)

Funderade på att köpa två eller tre via blocket. Jag ska ju ändå lägga en skiva uppepå.

Jag har den breda varianten med skjutdörrar. Ser coolt ut med 4 st bredvid varandra längs en hel vägg. Jag skulle INTE sätta en ljusslinga i skåpen, för då kommer du se all bråte inuti. Glasen är tillräckligt tonade för att se helt svarta ut (dvs man ser inte vad som finns bakom). Jag har bla mina stereopryttlar i skåpen, och de syns inte alls förrän man slår på dom.

Starstriker skrev:
Jag skulle INTE sätta en ljusslinga i skåpen, för då kommer du se all bråte inuti.

hrm.. du har nog rätt...

Men om man frostar glasen då och har slingan precis bakom.. borde inte glaset i sig "lysa" svagt då utan att skrotet där bakom syns?!

korvgubbe skrev:
hrm.. du har nog rätt...

Men om man frostar glasen då och har slingan precis bakom.. borde inte glaset i sig "lysa" svagt då utan att skrotet där bakom syns?!

Mja.... Behöver du verkligen frosta glasen, om man ändå inte kan se igenom dom? Jag inbillar mig att det kommer se epa ut med glas som är både tonade och frostade... och sen dessutom en lampa bakom?

Starstriker skrev:
Jag har bla mina stereopryttlar i skåpen, och de syns inte alls förrän man slår på dom.
Jag ser igenom mina dörrar... Visst om man bara spanar ut över rummet så ser man inte direkt, men tittar man på skåpet så kan man se vad som är där inne...

lilltryne skrev:
Jag ser igenom mina dörrar... Visst om man bara spanar ut över rummet så ser man inte direkt, men tittar man på skåpet så kan man se vad som är där inne...

Inte om det bara är svarta grejjer, som en stereo tex :)
Har köpt såna där svarta pappkartonger med lock på på IKEA som jag förvarar alla grejjer i (filmer, skivor och annan bråte). På så sätt syns inte eländet! Ordning och reda minsann!

Starstriker skrev:
Mja.... Behöver du verkligen frosta glasen, om man ändå inte kan se igenom dom? Jag inbillar mig att det kommer se epa ut med glas som är både tonade och frostade... och sen dessutom en lampa bakom?

Det är det jag sitter å funderar på... jag försöker ju lixom kombinera tre saker:
1) bråten ska inte synas (inte särskillt väl iaf)
2) gärna svagt ljus-satt
3) ...vill hellre att själva glaset "skiner" än att det bara blir som att man belyser det som förvaras innanför..

korvgubbe skrev:
Det är det jag sitter å funderar på... jag försöker ju lixom kombinera tre saker:
2) gärna svagt ljus-satt
3) ...vill hellre att själva glaset "skiner" än att det bara blir som att man belyser det som förvaras innanför..

Fan vad folk ska krångla till det. Tjöp lådor att stoppa bråten i och nöj dig med det :)

korvgubbe skrev:
2) gärna svagt ljus-satt
Måste just glaset skina? Det kan nog bli rätt coolt om du sätter en distans mellan väggen och skåpet så kan du ha en lampa som lyser bakom.

Annars ska du nog ha en VÄLDIGT svag diodslinga om du ska ha den bakom. Du kanske kan frosta i svart på insidan av luckorna för att få dem extra mörka.

lilltryne skrev:
Måste just glaset skina? Det kan nog bli rätt coolt om du sätter en distans mellan väggen och skåpet så kan du ha en lampa som lyser bakom.

Njae, egentligen måste inte just glaset skina utan det handlar mest om att jag vill få in mer ljus i rummet...Jag har funderat på just din idé tidigare nämnligen genom att lämna en liten glipa mellan bänkskivan(som skall läggas uppepå) och väggen och i denna glipa lägga en ljusslinga..

korvgubbe skrev:
Njae, egentligen måste inte just glaset skina utan det handlar mest om att jag vill få in mer ljus i rummet...Jag har funderat på just din idé tidigare nämnligen genom att lämna en liten glipa mellan bänkskivan(som skall läggas uppepå) och väggen och i denna glipa lägga en ljusslinga..

Fåsepårummetdå. Upp med bilder!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...