Låg, väggmonterad hylla - bygghjälp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är dags att fixa till i vardagsrummet... Ett ganska mörkt rum med fönster endast på ena väggen... Tapeterna är redan bestämda..

Eftersom rummet känns ganska instängt vill jag inte ha något stort överhängande hyllsystem. Därför tänkte jag bygga något i stil med ett långt skåp de byggde i Room Service... Visar bilden här nedan..

910_efter1_big.jpg

Jag minns däremot inte vad de byggde i för material. Skjutluckorna var någon form av plast och själva hyllan i någon form av skiva som INTE var mdf:er..

De fräste ut ett spår i hyllan för lyckorna...

Någon som vet?

Någon som kan tipsa om en ritning?

Jag vill väggmontera hyllan:
- Är det någon som kan ge förslag på hur man gör den stabil nog för att tåla en del belastning... Vad fästa med? konsoler?

Du, ett tips. Jag köpte på IKEA för en tid sedan 4 x KAXÅS (TV/stereobänk) med smäckert metallunderrede (=lätt att dammsuga under) De ser ganska taffliga ut ensamma, men när man parkerade 4 st bredvid varandra blev det skitsnyggt. Bänkarna är gråa med tonade glasluckor. Dessutom säljs de för halva priset just nu, så jag betalade bara 1600 för en helt ok möbel som är 4 meter och nånting bred. När man tröttnar på dom är det bara att kasta skiten, men de borde stå sig till nästa flytt iaf.

Josafan skrev:
Jag är rätt säker på att dom använde sig av Formplyfa. Personligen tycker jag det är jävligt cool färg på det materialet. Mörk mörkbrun:

Formplyfa var det nog!
:tummenupp

Brunt kommer passa bra. Ska ha en rätt mörk brun medaljongtapet (ser bättre ut än det låter) så det var just därför den där mörka plyfan såg ut att kunna passa..

Hyllan ska monteras på betongvägg så den borde kunna hålla för en del om den monteras rätt..

Funderar f.ö. på att lägga en ekskiva på hyllan för att få en lite snyggare "bordsskiva"... Går det att betsa eller behandla ek för att få en mörkare färg som funkar till det bruna i plyfan?

Starstriker skrev:

Funderade ett tag på att köpa någon hylla eller skåp från ikea..

saken är att skåpet bör bli typ 300 x 50 x 50 och monteras 2-3dm från golvet.

korvgubbe skrev:
Funderade ett tag på att köpa någon hylla eller skåp från ikea..

saken är att skåpet bör bli typ 300 x 50 x 50 och monteras 2-3dm från golvet.

Yepp. Det torde inte vara några problem. Skippa underredena och montera på väggen med vinkeljärn istället. Jag menar bara att det knappt är värt att bygga ihop något själv när man enkelt kan modifiera färdiga IKEA-pryttlar för en billig peng. Det blir förmodligen tom billigare än att bygga själv.

korvgubbe skrev:
Funderar f.ö. på att lägga en ekskiva på hyllan för att få en lite snyggare "bordsskiva"... Går det att betsa eller behandla ek för att få en mörkare färg som funkar till det bruna i plyfan?

Går bra att betsa,dom har ett litet urvl av betser på IKEA,vet inte vilka kulörer.

Annars är det bara att gå till närmsta färgaffär och kolla in Herdins betser,tänk på att blöta ner skivan med vatten innan du betsar,för du kommer få sk fiberresning i träet dvs hela skivan kommer bli knottrig.

Slipa av och betsa efteråt,tänk på att lacka över om du vill ha en hållbar yta,betsen isig är inte speciellt slitstark (läs inget/nada/zero)

Kolla in på www.herdins.se för tips och färgkartor.

Starstriker skrev:
Yepp. Det torde inte vara några problem. Skippa underredena och montera på väggen med vinkeljärn istället. Jag menar bara att det knappt är värt att bygga ihop något själv när man enkelt kan modifiera färdiga IKEA-pryttlar för en billig peng. Det blir förmodligen tom billigare än att bygga själv.

Vid närmare eftertanke skulle kanske denna funka...
5 eller 6 stycken väggmonterade bredvid varandra och sedan någon snygg skiva ovanpå som täcker hela eländet...

Hade egentligen velat ha typ frostat glas. Någon som testat att "frosta" själv?

27374_PE113525_S4.jpg

Långa farbron skrev:
Kolla in på www.herdins.se för tips och färgkartor.

tack bock!

Last edited:
korvgubbe skrev:

Dutta på matt grundfärg på baksidan av glaset.

Vit grundfärg och grön lasyr + lite tejp så blir det så här.

Bifogat

• Fönster 002 (Large).jpg
    Fönster 002 (Large).jpg
    39.1 KB · Visningar: 72
  • Fönster 001 (Large).jpg
    Fönster 001 (Large).jpg
    48.9 KB · Visningar: 105
Last edited:
Långa farbron skrev:
Beror på hur mycket du orkar dutta,vill man ha det bättre så är ju sprayfärg ett bra sätt att få det jämt och fint.

Det finns inga genvägar till det perfekta resultatet!
Här ska göras finfint!.. Men spray på baksidan av glaset blir hyggligt? :va

korvgubbe skrev:
Det finns inga genvägar till det perfekta resultatet!
Här ska göras finfint!.. Men spray på baksidan av glaset blir hyggligt? :va

Om du sprayar jämt och fint.....förstås.

Annars finns det kontaktpapper/folie som är "frostad" att köpa på rulle.

Långa farbron skrev:
Annars finns det kontaktpapper/folie som är "frostad" att köpa på rulle.

Det var nån sån folie jag hade i bakhuvudet. Hur är den att jobba med?! blir resultatet någorlunda... ?

korvgubbe skrev:
Det var nån sån folie jag hade i bakhuvudet. Hur är den att jobba med?! blir resultatet någorlunda... ?

Har aldrig satt den med baksida upp så att säga,men det brukar vara lite meckigt att få det blås och veckfritt.

Men med såpvatten och lite pill så brukar det gå bra.

Ett sista alternativ är ju att be någon blästra en glasskiva åt dig eller helt sonika ringa ett glasmästeri och fråga vad det kostar med en frostat glas.

korvgubbe skrev:

Det finns sådan folie och det resultatet skall bli bra. Det finns ju olika sådana folier för att täcka t.ex. klara fönster till badrum osv.

Om du har betong så är det väl bara att använda rejäla plugg och skruv så skall det sitta finfint.

Som fabbon säger såg går det utmärkt att betsa ek, men varför då ta ett så dyrt träslag, på firman Bauhaus har jag köpt Acaujo(mörkt trä) blandat trä i skiva för mkt billig peng. Typ 500 för en 2 meters längd. Riktigt snyggt.

Om man inte vill betsa så finns det pigmenterad olja, t.ex. Timberex med flera.

korvgubbe skrev:
5 eller 6 stycken väggmonterade bredvid varandra och sedan någon snygg skiva ovanpå som täcker hela eländet...

Det finns en längre variant av dem på ikea, typ 1 meter lång och ca 50 cm hög kanske. Har lp-skivor på högkant i den ena och det är väl ett par cm kvar i alla riktningar.
http://lilltryne.se/images/12_small.jpg
Kostade inte många kronor heller.

korvgubbe skrev:

27374_PE113525_S4.jpg

tack bock!

Det finns en bredare variant av det där skåpet, och då är det skjutluckor istället för "dörr-luckor". Mycket snyggare tycker jag.

Starstriker skrev:
Det finns en bredare variant av det där skåpet, och då är det skjutluckor istället för "dörr-luckor". Mycket snyggare tycker jag.

Såg nu att det där skåptet är för lågt. Det är bara 40 högt.. Jag behöver ett som är typ 60 högt.
Dessutom ska den totala bredden bli iaf 250cm..

Edit1: Jag hittar inget med skjutluckor på IKEA..

Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...