Låg temp, Suzuki

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Vad ska man göra med en Suzuki RF600 som inte kommer upp i temp? (enligt mätaren).

Vid normal körning på landsväg ser man knappt något utslag alls på tempmätaren, om man
krypkör en stund segar den sig upp en liten bit. Hojen går som den ska och känns hyfsat varm.

Nu har vi bytt termostat utan någon förändring, eftersom mätaren faktiskt ger utslag när
man står still en stund har jag uteslutit mätaren i sig. Har givaren fått frispel? Jordfel? Behöver lite tips.

Man ska väl ändå inte behöva täcka över delar av kylaren på en originalhoj mitt i svensk sommar?

/A

Det är så på den modellen...
Forsan har en RF900 och han undrade samma sak, så han frågade i en MC-butik, och dom sa att vissa av suzukis hojar visar så lite. Tror många nyare hojar gör det.

Rundningsmärke skrev:
Låter inte vettigt, motorn har förmodligen smält innan man får upp mätaren mot rödmarkeringen.
Är det så här på alla RF?

/A
Var ner till Spanien på min RF900 och då började fläkten till kylaren att fungera. Den har aldrig varit igång här i Sverige.
Jag trodde också att det var fel på temp-givaren, men så är inte fallet. Vi har det bara för kallt här i norden.

Kawan min visar 72-73 grader nar jag kjør men går upp i ca 100 grader nar hojen står still, då startar vifta och pressar ner igjen temperaturen. Det kokar inte ska det vara så? (lånar tråden lite)

Wiper skrev:
Var ner till Spanien på min RF900 och då började fläkten till kylaren att fungera. Den har aldrig varit igång här i Sverige.
Jag trodde också att det var fel på temp-givaren, men så är inte fallet. Vi har det bara för kallt här i norden.

Undrar vad den motorn är gjord av, om den tål sån behandling?? :va :)
Min fläkt börjar brumma efter en stunds riktigt långsam stadstrafik i kanske 15 grader.

PollySmurf har rätt!
Min gamla RF600:a var likadan och jag ställde samma fråga.Otroligt bra kylning på den helt enkelt!

Halvdan skrev:
Min gamla RF600:a var likadan och jag ställde samma fråga.Otroligt bra kylning på den helt enkelt!
Ok, felsökningen är officiellt avslutad.
Undrar varför RF:n har denna genialiska lösning? Motorn borde slitas hårdare
om den aldrig kommer upp i någon vettig arbetstemperatur.

/A

Mätar nålen ska inte vid normal körning lyfta sig mer än upp till första markeringen.

rf 600

Rundningsmärke skrev:
Vad ska man göra med en Suzuki RF600 som inte kommer upp i temp? (enligt mätaren).

Vid normal körning på landsväg ser man knappt något utslag alls på tempmätaren, om man
krypkör en stund segar den sig upp en liten bit. Hojen går som den ska och känns hyfsat varm.

Nu har vi bytt termostat utan någon förändring, eftersom mätaren faktiskt ger utslag när
man står still en stund har jag uteslutit mätaren i sig. Har givaren fått frispel? Jordfel? Behöver lite tips.

Man ska väl ändå inte behöva täcka över delar av kylaren på en originalhoj mitt i svensk sommar?

/A
Har också en.. pratat med en del... och det är vanligt på dem att de inte visar något vidare utslag på tempmätaren. på min gör det inte det heller.. Men det bryr jag mig inte så mycket om då motorn känns att den går upp i temp ..

På en bil brukar den symptomen visa på att termostaten hängt sig i öppet läge. Om det finns en termostat(kör luftkylt själv) skulle jag prova den i en kastrull kallt vatten som kokas upp. Stängd i kallvatten och öppen i kokande annars byt.

Back