Låg motortemp vid höstkyla – ett problem?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Mätaren rör sig till ca 25% ifall botten är 0 och rött 100. Ifall jag lägger mig tätt bakom en buss stiger den rättså snabbt till ca 40%. På bilar och racehojar sätter man ju papp eller silvertejp över kylaren ifall motorn kyls för effektivt. Något man bör göra på sin landsvägshoj ifall den går såhär kyligt nu på hösten?
 

Bifogat

  • 5f244a09-8111-4e89-a104-241e32ca2458.jpg
    5f244a09-8111-4e89-a104-241e32ca2458.jpg
    130 KB · Visningar: 68
En fördel med att hålla uppe oljetemperaturen är att det inte löser sig så mycket vatten i oljan.

På min mors bil på 1950-talet fanns det en rullgardin nedanför kylaren och inne i Kupen fanns en kedja som man kunde dra upp rullgardinen med och anordning för att fästa kedjan för lagom höjd på rullgardinen framför kylaren.
Gissar mor bedömnde höjden på gardinen efter motortemperaturen.
 
Last edited:
Man får tejpa kylaren när det blir kallare ute (dvs minska ytan som luften kan passera) kom ihåg att kolla tempen ofta.
 
En fördel med att hålla uppe oljetemperaturen är att det inte löser sig så mycket vatten i oljan.

På min mors bil på 1950-talet fanns det en rullgardin nedanför kylaren och inne i Kupen fanns en kedja som man kunde dra upp rullgardinen med och anordning för att fästa kedjan för lagom höjd på rullgardinen framför kylaren.
Gissar mor bedömnde höjden på gardinen efter motortemperaturen.

Jag har kylargardin på min PV, en riktigt smart lösning enligt mig. Min sista hyresvärd kontaterade att det var bättre förr med brytarspetsar, förgasare för då kundw man fixa det mesta själv och spiken i kistan kom då kylargardin försvann:D
 
För ett antal år sedan hade jag en Yamaha Tenere 660 som nästan aldrig blev varm enligt tempmätaren. Köpte en ny termostat och satte i utan att det blev bättre. Stod man stilla i nån kö mitt i sommaren gick tempen upp till "normal", och när man sen började köra sjönk den igen. Jag provade att täcka för kylaren mer eller mindre tills tempmätaren gick upp till normaltemp vid färd, men då gick hojen som en kratta. Pluddrade och misstände. När jag sedan rev bort kartongbiten och tejpen framför kylaren sjönk tempmätaren igen och hojen gick som den skulle. Efter det låter jag mina hojar få sköta sig själva vad gäller motortemperatur. Så länge den går bra bryr jag mig inte :)

1477797254396 (1).jpg
Ps. sitter här och blir sentimental över gamla förälskelser :kär
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top